Å digitalisere en kundereise som inneholder noen fysiske forutsetninger som er vanskelig å komme rundt, var en av utfordringene da NiceMobil skulle bli verdens første heldigitale mobilselskap. Så, hvordan fikk vi det til og hvordan jobber verdens første heldigitale mobilselskap med kundereiser?
Hvordan jobber verdens første heldigitale mobilselskap med kundereiser?
Av Christine Ekenes-Fosback 8. juni 2023
Temaer: kundereiser, Kundereisedagen, digital vekst
I 2022 har de fleste av oss hørt ordet kundereiser, men har du noen gang tenkt på kundereiser fra et forskningsperspektiv? Kan forskning bidra på et praktisk nivå? Svaret er ja, og i dette blogginnlegget skal jeg fortelle dere hvorfor. Jeg skal også fortelle litt om kundeopplevelse og gi noen enkle knep du kan bruke i din bedrift.
Temaer: kundereiser, forbedring av kundereisen, forskning
4 råd for å komme tidlig i kontakt med dine potensielle kunder
Av Tønnes Sannem Heian 18. november 2021
Selgere har gjennom alle tider ønsket å komme i kontakt med sine potensielle kunder så tidlig som mulig i kjøpsprosessen for å skape relasjoner, påvirke og øke sannsynligheten for at akkurat de skal bli valgt. I dette innlegget kommer jeg med mine beste råd til hvordan du når disse potensielle kundene så tidlig som mulig.
Temaer: salgsprosess, kjøpsprosess, kundereiser
Egmont Story House er Norges største utgiver av magasin, blader og digitale tjenester til voksne, barn og unge, med hele 60% av markedsandelene i Norge. Deres største utfordring i abonnement er churn. De fyller på med nye kunder, men det lekker ut nesten like mange som de henter inn. De har tidligere brukt mye tid på å skaffe seg nye kunder, men har ikke brukt like mye tid på å tette de hullene hvor kundene renner gjennom. Nå har de endelig funnet gullgruven! Her er hvordan Norges største utgiver av magasin og blader fant utveien for churn i abonnement.
Temaer: kundereiser, Friksjoner i kundereisen, bedre kundereiser, churn
Skal du ta markedsandeler, må du vinne én kunde om gangen. Skal du beholde markedsandeler, må du gi dem gode opplevelser gjennom hele kundereisen. Motoren i kundereisestrategien er CRM-systemet ditt.
Temaer: CRM, kundereiser, bedre kundereiser, Datadrevet kundereise, HubSpot CRM
I forrige uke avsluttet jeg et langvarig forhold til en leverandør jeg har brukt titusenvis av kroner på å handle hos, og som jeg sannsynligvis ville brukt titusener mer hos i årene som kommer. De vet det ikke enda, men jeg har handlet der for siste gang. Prisene er konkurransedyktige, produktene gode, og kundereisen så spektakulært provoserende at den bør modelleres av alle som har for mange kunder og ønsker seg lavere omsetning. Inspirert av dette har jeg samlet mine beste tips for deg som ønsker å mislykkes med digitale kundereiser.
Temaer: kundetilfredshet, digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundeopplevelse, kundereisen
Det har aldri vært mer spennende å være markedsfører. I fjor ble mange bedrifter tvangs-digitalisert over natta. Vi har gjort erfaringer og fremskritt som ellers ville tatt 10-15 år. Med det som utgangspunkt har jeg løftet frem fire trender jeg tror vil stjele nattesøvnen fra mang en markedssjef.
Temaer: markedsføring, content marketing, ROI, innholdsmarkedsføring, marketing automation, teknologi, kundereiser
Mistet du noen kunder i fjor? Sannsynligvis er svaret ja. Hva om du aldri mistet noen? Hvordan ville situasjonen vært for bedriften din da? Det er nok en utopi for de fleste, men for mange er det store verdier å hente ved å forbedre Customer Retention Rate (CRR).
Temaer: kundereiser, bedre kundereiser, churn, CRR
Se for deg at en ny strømlinje på 100 master med 50 meter mellomrom skal bygges. 99 av mastene ble de vakreste, mest stabile og imponerende mastene noen har sett. Mens én ble en tømmerstokk uten strømledninger. Karakteren på et slikt prosjekt blir ikke 99/100. Det blir full stryk. For strømmen kommer jo ikke fram til kunden. Og det gjør ikke din leveranse heller, når ikke samtlige ledd i kundereisen fungerer som den skal.
Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen, bedre kundereiser
En overordnet kundereise består av mange korte eller lange kundereiser, og er på ingen måte lik for alle kunder. Men bedriftens kundereisekartlegging bør fortsatt segmenteres på identifiserte møtepunkter som bidrar til smerte så vel som begeistring hos kunden. Det å forbedre kundereisen handler tross alt om gjenkjøp, og en forståelse av at det skal være enklere og mer lønnsomt å selge til eksisterende kunder og deres sfære, enn til helt ukjente kontakter. Og når de som er ansvarlige for kundereiser i din bedrift gjør sine vurderinger, så håper jeg at de fokuserer litt ekstra på kundereisene som vi kaller «Anbefaling» og «Forventning».
Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen, bedre kundereiser