Følger pipelinen i CRM-systemet den faktiske salgsprosessen?

Av Kristofer Anker 26. august 2021

Når salgsprosessen skal digitaliseres er opprettelsen av en pipeline i CRM en viktig faktor. I dette innlegget viser jeg deg hvordan du bør kartlegge din egen salgsprosess og tilpasse den til en pipeline i CRM.

Les mer ›

Temaer: CRM, salgsprosess, effektivisering av salgsprosessen, HubSpot CRM

Mine tips til hvordan du kan effektivisere salgsprosessen

Av Lars Hansen 10. juni 2021

Jeg har stadig møter med større selskaper hvor salgsavdelingen fortsatt jobber etter de samme metodene og prosessene som de har gjort de siste 10-15 årene. Dette innebærer ofte at kunnskap og informasjon om leads og kunder sitter i hodet til den enkelte selger. I tillegg har de gjerne informasjon i mailboksen, på mobilen og kanskje i en Excel-fil lagret lokalt. Bedriften har gjerne et CRM som fungerer som et oppslagsverk og som er lite brukervennlig, og det er ingen etablert kultur hvor det gjøres oppdateringer. Når datakvaliteten er dårlig, blir verdien dårlig, og da brukes det heller ikke av salg.

Les mer ›

Temaer: salgsprosess, salgstips, Datadrevet salg, salgsprosessen, effektivisering av salgsprosessen, salgsprosesser

3 tips til hvordan du som salgsleder kan gjøre hjemmekontor til en suksess

Av Kristofer Anker 4. mars 2021

Året som gikk endret mye av hvordan du som salgsleder både kan – og bør – samarbeide med ditt salgsteam. Dagens situasjon har gjort at stadig flere har hjemmekontor. Hvordan kan du som salgsleder best følge opp dine selgere i den situasjonen dere nå står i? I dette innlegget vil vi gi deg noen tips til hvordan du både kan effektivisere arbeidshverdagen, og sikre god oppfølging av salgsavdelingen i 2021.

Les mer ›

Temaer: salgsprosess, salgstips, Salgskultur

Hvorfor du bør investere i en datadrevet salgskultur

Av Kristofer Anker 11. februar 2021

Hvilken rolle bør salgsavdelingen ta i digitaliseringen av selskapet? Og ikke minst, hvordan kan du som toppleder spille salg enda bedre? I dette innlegget ser vi nærmere på hvorfor du bør investere i en datadrevet salgskultur, og hvordan best utnytte atferdsbasert innsikt.

Les mer ›

Temaer: salg, salgsprosess, kjøpsprosess, Salgskultur, Datadrevet kundereise, Datadrevet salg

Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksis

Av Lars Hansen 17. desember 2020

Her om dagen fikk jeg en henvendelse fra et godt kvalifisert lead som ønsket et møte om våre tjenester. For en salgssjef som meg er slike henvendelser magiske. Det er et bevis på hvor bra den digitale strategien vår fungerer her i MarkedsPartner, når jeg kan bli kontaktet av mer eller mindre ferdig kvalifiserte leads.

Dette er i tillegg en drømmecase, hvor leadet nå har blitt kunde. Så i denne artikkelen vil jeg gjerne vise deg hvordan vår digitale salgsprosess fungerte – for akkurat dette leadet. Jeg kan nærmest kalle den en blåkopi av hvordan digitalisering av salgsprosesser fungerer i praksis. Og stegene i denne digitale kjøpsprosessen, eller milepælene som jeg liker å kalle dem, så slik ut:

Les mer ›

Temaer: salgsprosess, digitalt salg, salgsstrategi, digitalisering av kundereisen, streamlining the sales process, salgsprosessen, effektivisering av salgsprosessen, salgsprosesser

Inbound sales: En målrettet og effektiv salgsprosess

Av Lars Hansen 19. april 2017

De tradisjonelle salgsmetodene fungerer ikke lenger. I en økende digitalisert hverdag, befinner de potensielle kundene dine seg på helt andre arenaer enn de gjorde tidligere. Skal du klare å kapre nye kunder, er du nødt til å endre taktikk. Du må tenke inbound sales.

Les mer ›

Temaer: salg, CRM, salgsprosess, inbound sales, salgsprosessen, effektivisering av salgsprosessen, salgsprosesser

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen