Hva betyr det at Google Chrome faser ut støtte for tredjepartcookies?

Av Vebjørn Søndersrød 25. februar 2021

Google vil blokkere tredjepartscookies i nettleseren Chrome fra 2022. Bruk av tredjepartscookies til markedsføringsmål har lenge blitt kritisert fordi det har vært vanskelig å be sluttbruker om et informert samtykke. Google har selv uttalt at de nå ønsker å blokkere tredjepartscookies for å blant annet forbedre personvernet på nett. Men hva betyr egentlig dette for deg og din bedrift?

Les mer ›

Temaer: tredjepartscookies

Hvorfor du bør investere i en datadrevet salgskultur

Av Kristofer Anker 11. februar 2021

Hvilken rolle bør salgsavdelingen ta i digitaliseringen av selskapet? Og ikke minst, hvordan kan du som toppleder spille salg enda bedre? I dette innlegget ser vi nærmere på hvorfor du bør investere i en datadrevet salgskultur, og hvordan best utnytte atferdsbasert innsikt.

Les mer ›

Temaer: salg, salgsprosess, kjøpsprosess, Salgskultur, Datadrevet kundereise, Datadrevet salg

Dette holder markedssjefen våken i 2021

Av Erlend Førsund 4. februar 2021

Det har aldri vært mer spennende å være markedsfører. I fjor ble mange bedrifter tvangs-digitalisert over natta. Vi har gjort erfaringer og fremskritt som ellers ville tatt 10-15 år. Med det som utgangspunkt har jeg løftet frem fire trender jeg tror vil stjele nattesøvnen fra mang en markedssjef.

Les mer ›

Temaer: markedsføring, content marketing, ROI, innholdsmarkedsføring, marketing automation, teknologi, kundereiser

Nyttige verktøy i HubSpot for B2B-bedrifter

Av Linda Harlem 28. januar 2021

HubSpot er langt mer enn et CRM-system. I denne artikkelen har jeg tatt for meg noen eksempler på hvordan plattformen kan brukes i B2B-arbeidet, innenfor markedsføring, salg og service.

Les mer ›

Temaer: HubSpot, hubspot service hub, Hvorfor HubSpot, hubspot marketing hub, hubspot sales hub, verktøy hubspot

Hvordan beholde kundene?

Av Kristofer Anker 21. januar 2021

Mistet du noen kunder i fjor? Sannsynligvis er svaret ja. Hva om du aldri mistet noen? Hvordan ville situasjonen vært for bedriften din da? Det er nok en utopi for de fleste, men for mange er det store verdier å hente ved å forbedre Customer Retention Rate (CRR).

Les mer ›

Temaer: kundereiser, bedre kundereiser, churn, CRR

Marketing automation basert på atferdsdata og transaksjonsdata

Av Anders Sollie Hoff 14. januar 2021

Marketing automation er langt mer enn automatiserte e-postutsendelser til kunder og registrerte kontakter. Ved å aktivt benytte data som sier noe om dine registrerte kontakters atferd, kan bedriften automatisere utallige markeds-, salgs- og kundeoppfølgingsprosesser. Selvsagt for å spare tid og ressurser, men også for å sikre at dataen dere henter inn faktisk digitaliserer disse prosessene – i sanntid. Så, hvordan ser marketing automation basert på atferdsdata ut i praksis?

Les mer ›

Temaer: marketing automation, workflows, arbeidsflyt, adferdsdata

Innholdet som styrker bedriftens kundereiser

Av Tove Eggen 7. januar 2021

Her i MarkedsPartner har vi utviklet et metodeverk for å analysere og planlegge forbedring av kundereiser i et ende til ende-perspektiv. Det gjør at vi bedre forstår B2B så vel som B2C-bedrifters interne prosesser, sett utenfra og inn. Ja, som om vi selv var våre kunders kunder. Målet er å skape gode, friksjonsfrie kundereiser. Fokusert i fem kjerneprosesser, i og rundt salg. Identifisering og implementering av korrekt innhold, for korrekt persona, til korrekt tid, er en viktig del av denne jobben. Bare da kan vi ta steget videre fra å hjelpe nye kunder med innhold som utløser kjøp, til å gjennomsyre hele kundeforholdet med innhold som løfter fram den gode kundeopplevelsen, lojalitet og gjenkjøp. De fem kjerneprosessene vi kartlegger i vårt metodeverk for bedre kundereiser er:

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, Kundereiser 2021, Innhold i kundereisen

Status: I et langvarig forhold med HubSpot

Av Tone Hammer 31. desember 2020

Vhar vært HubSpot-partnere en lang stund. Da vi høsten 2014 videreutviklet vår egen bruk av innholdsmarkedsføring og utarbeidet en inbound marketing strategi, ble vi også introdusert for vår kjære partner, HubSpot. Et forhold vi aldri har angret på at vi innledet. Og nå, som nyutnevnt Elite-partner – én av 14 i verden og eneste med hovedkvarter i Norge – kjenner vi litt ekstra på den nyforelskelsen igjen. Nysgjerrig på hva forholdet har lært oss og hvorfor vi fortsatt lar oss begeistre av HubSpot, etter nesten 6 år? Fint! Jeg har nemlig spurt gode kollegaer fra salg, marked, forretningsrådgivning og innhold om hvilke erfaringer de har gjort seg så langt. Hva har vært den største overraskelsen i forholdet med HubSpot? Og har det drysset uventede gevinster? Her kommer nyttige betroelser fra folka som daglig logger seg inn i HubSpot, både på vegne av oss selv og for våre kunder.

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, HubSpot Nyheter, HubSpot Norge

SEO i 2021: Hvor relevant er innholdet for autoritet?

Av Tove Eggen 24. desember 2020

Søkemotoroptimalisering er umulig vanskelig uten innhold. Og innhold som ikke er forankret i en overordnet digital strategi er like nytteløst som å sende ut julekort uten å adressere konvolutten. Derfor vil de fleste innholdsstrategier omhandle metoder for å nå potensielle kunder basert på nøkkelordanalyser, personas og kjøpsintensjon. Støttet av inbound-marketing, kartlegging av kundereiser og innholdsmarkedsføring. Det er sånn innholdet når fram til de som kan ha nytte av det du skriver. Hvis innholdet i tillegg gir leseren verdi i form av nytte og innsikt, kan det være motivasjon nok til å trigge kjøp.

Les mer ›

Temaer: SEO, innholdsstrategi, content marketing, innholdsmarkedsføring, digitalisering av kundereisen, SEO 2021

Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksis

Av Lars Hansen 17. desember 2020

Her om dagen fikk jeg en henvendelse fra et godt kvalifisert lead som ønsket et møte om våre tjenester. For en salgssjef som meg er slike henvendelser magiske. Det er et bevis på hvor bra den digitale strategien vår fungerer her i MarkedsPartner, når jeg kan bli kontaktet av mer eller mindre ferdig kvalifiserte leads.

Dette er i tillegg en drømmecase, hvor leadet nå har blitt kunde. Så i denne artikkelen vil jeg gjerne vise deg hvordan vår digitale salgsprosess fungerte – for akkurat dette leadet. Jeg kan nærmest kalle den en blåkopi av hvordan digitalisering av salgsprosesser fungerer i praksis. Og stegene i denne digitale kjøpsprosessen, eller milepælene som jeg liker å kalle dem, så slik ut:

Les mer ›

Temaer: salgsprosess, digitalt salg, salgsstrategi, digitalisering av kundereisen

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen