Kultur spiser digitalisering til frokost

Av Knut Erik Kristiansen 8. august 2019

Med en rivende utvikling innen teknologi for flere og flere bedrifter trenger man en strategi for å digitalisere seg og automatisere ineffektive arbeidsprosesser. Hvordan kan vi komme raskt til mål uten å bruke for mye penger og ressurser? En forutsetning for en vellykket digitaliseringsprosess er en god bedriftskultur og evnen til å adoptere endring. Her er mine seks steg til suksess:

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, god ledelse, digitalisering, bedriftskultur, kultur

Norske markedsdirektører: Analytiske evner viktigst for å skape vekst

Av Erlend Førsund 1. august 2019

Hva kjennetegner norske markedsdirektører? Hvem er de? Hva måles de på? Hvilke ferdigheter kreves for å lykkes? To Deloitte-rapporter utgitt i februar og mai 2018 presenterer interessante funn om markedsdirektørens rolle, både i norsk, nordisk og global kontekst, og i denne artikkelen deler jeg de mest interessante funnene.

Les mer ›

Temaer: markedsføring, markedsdirektør

Tre steg til å skape endring gjennom forankring

Av Sigrid Poppe 25. juli 2019

Det er mye som skal klaffe for at et prosjekt skal stå igjen med et ettermæle som vellykket. Det som kan virke som tilfeldigheter for noen, vil vise seg å være nøye planlagte detaljer i et større bilde. En faktor som for meg står igjen som et av de viktigste suksesskriteriene for å oppnå ønsket resultat i et prosjekt er forankring. I de prosjektene jeg har hatt ansvar for de siste årene, ser jeg nesten utelukkende at prosjekter som er godt forankret lykkes bedre enn andre.

Les mer ›

Temaer: prosjektledelse

Data kan gi deg konkurransefortrinnet du ser etter

Av Merethe Slensvik Halvorsrød 18. juli 2019

Det sies at data er den nye oljen – men, den må analyseres for å gi verdi. Da jeg begynte med dataanalyse på 90-tallet, delte vi et felles beist av en pc for å kjøre tunge analyser. I dag gjør vi det samme i en nettleser på mobilen og får langt mer anvendelige resultater på en brøkdel av tiden. Hvor godt utnytter din virksomhet data?

Les mer ›

Temaer: ledelse, analyse, big data

Paneldebatt: Eie eller leie? Hvor og hvordan får du oppmerksomhet i markedet?

Av Erlend Førsund 11. juli 2019

Hvor bør man legge markedsføringskronene? I annonser eller eget innhold i egne kanaler? Britt Skjeppestad fra Mediacom, Rune Paulseth fra Facebook, Stig Hammer fra MarkedsPartner og Even Westerveld fra DNB diskuterte dette spennende temaet i en debatt ledet av Eva-Charlotte Stenset på Inbound-dagen 2019. Du kan se hele debatten her.

Les mer ›

Temaer: markedsføring, annonsering, innholdsmarkedsføring

VIDEO: Den moderne salgsdirektørens verktøykasse for en mer effektiv salgsorganisasjon

Av Siri Enoksen 4. juli 2019

Salgs- og markedssjef i MarkedsPartner, Lars Hansen, delte på Inbound-dagen 2019 ni tips til hvordan bedrifter kan effektivisere sine salgsorganisasjoner. Her kan du se hele foredraget hans.

Les mer ›

Temaer: salgsstrategi, salgstips

Gratulerer med fullført mentor-program - til oss alle tre!

Av Magne Henriksen 26. juni 2019

Er du en god mentor for de ansatte i ditt selskap, og har du selv en eller flere mentorer som gjør deg til en bedre leder? I dagens omskiftende landskap bør alle ha en mentor de kan stole på og som bygger dem opp.

Les mer ›

Temaer: rekruttering, HR, ledelse

Kommunikasjonsstrategi: Er åpenhet og transparens alltid så lurt?

Av Magne Henriksen 20. juni 2019

Transparens og forretning står ofte i direkte kontrast til hverandre. Du kan ikke være åpen om alt. Du må ha en styrt kommunikasjon, men den må være preget av tillit og lojalitet. Du må selv bestemme hva offentligheten får vite – alt annet er naivt nonsens. 

Les mer ›

Temaer: kommunikasjonsstrategi

Webetikk: Bør du overlate kundeservicen til en chatbot?

Av Ali Yusuf Hussein 19. juni 2019

Hva tenker du når du hører begrepet webetikk? Kanskje du tenker at det handler om etiske retningslinjer til bruk av web-basert materiale. Begrepet er historisk sett begrenset til hvordan vi mennesker behandler hverandre på webben. Men nå lever vi i en tid hvor nettet ikke er begrenset til oss mennesker. Vi har smarte dataprogrammer eller roboter som har tilgang til webben, og utfører handlinger på lik linje som oss mennesker. I dette blogginnlegget skal jeg se på hvorfor det er viktig å definere etiske retningslinjer ved bruk av maskinlæring i chatbots.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, Chatbot

Hva er bærekraftig ledelse?

Av Erlend Førsund 13. juni 2019

«Vet du hva det merket betyr», spurte en kunde meg en gang i fjor og pekte på jakkemerket til en som deltok i passiaren. Jeg måtte melde pass. Gjenkjenner du emblemet på bildet i dette blogginnlegget, så er du kanskje allerede godt kjent med bærekraft. Hvis ikke, heng på.

Les mer ›

Temaer: ledelse

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen