Hva er et digitalt marketing-økosystem?

Av Tore Berntsen 18. juli 2018

Et resultat av digitaliseringen er at bransjer kolliderer og smelter sammen i nye økosystemer. I dette innlegget ser jeg nærmere på hva dette har å si for markedsføring, salg og service, og hvordan toppledere og markedsdirektører bør forholde seg til denne utviklingen.

Les mer ›

Temaer: digital markedsføring, digital markedsstrategi

VIDEO: Digitalisering – Hva må du kunne for å skape lønnsom vekst?

Av Erlend Førsund 11. juli 2018

Er du klar for fremtiden? Ny forskning fra MIT blant 800 selskaper på tvers av bransjer og geografi viser at de som har digitalisert virksomheten sin har 16 prosentpoeng høyere lønnsomhet enn andre i samme bransje. I foredraget sitt på INBOUND-DAGEN 2018, ser Tore Berntsen på temaet fra et ledelsesperspektiv.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, lønnsomhet

Hvordan hindre at markedsdirektøren slutter?

Av Tore Berntsen 29. juni 2018

I Harvard Business Review kom jeg over en artikkel som gjorde meg ekstra nysgjerrig: «Why CMOs Never Last». Markedsdirektøren er nemlig den rollen i ledergruppen som har kortest levetid. Men hvilke hovedutfordringer er det CMO har, og hvordan kan man legge til rette for at rollen faktisk lykkes?

Les mer ›

Temaer: HR, ledelse

Hvordan få fakturerende konsulenter til å prioritere salg

Av Tore Berntsen 27. juni 2018

Som leder av en konsulentvirksomhet står du ofte i en spagatøvelse. På den ene siden har du ansvar for at selskapet har tilstrekkelig salgsressurser. På den andre siden skal du sørge for at konsulentene leverer fakturerbare timer på prosjektene som er solgt inn. Er det mulig å få til en Ole Brum-løsning? Min mening er ja, og i denne artikkelen presenterer jeg seks råd til hvordan du kan gjøre det.

Les mer ›

Temaer: ledelse, salgsledelse, strategisk ledelse

- Det er lov å kalle seg et mediehus, men alt vi lager er reklame

Av Magne Henriksen 20. juni 2018

Om få år vil en lang rekke store virksomheter ha sine egne informasjonskanaler. Innen bank og finans har DnB og Jyske Bank gått foran og tatt eierskap til sine egne nyheter.

Les mer ›

Temaer: content marketing

Norske markedsdirektører: Analytiske evner viktigst for å skape vekst

Av Erlend Førsund 13. juni 2018

Hva kjennetegner norske markedsdirektører? Hvem er de? Hva måles de på? Hvilke ferdigheter kreves for å lykkes? To Deloitte-rapporter utgitt i februar og mai 2018 presenterer interessante funn om markedsdirektørens rolle, både i norsk, nordisk og global kontekst, og i denne artikkelen deler jeg de mest interessante funnene.

Les mer ›

Temaer: markedsføring, markedsdirektør

En ny definisjon på CRM: Contact Relationship Management

Av Tore Berntsen 6. juni 2018

Mange bedriftsledere har en formening om hva CRM er. En del vil hevde at CRM handler om salg og kundeoppfølging.  Noen definerer CRM som en programvare for salg og kundeoppfølging. Andre legger til at CRM i tillegg til en programvare, også er en strategi og tankesett over hvordan vi markedsfører virksomheten, selger våre produkter og ikke minst følger opp kundene i etterkant.

Les mer ›

Temaer: CRM

Hvorfor du bør investere i en datadrevet salgskultur

Av Tore Berntsen 30. mai 2018

Hvilken rolle skal salgsavdelingen spille i digitaliseringen av selskapet ditt? Og ikke minst, hvordan kan du som toppleder spille salg enda bedre? I dette innlegget skal vi se nærmere på hvordan vi kan bygge en salgskultur som baserer seg på innsikt som er hentet fra de digitale fotsporene kundene legger igjen i våre digitale kanaler.

Les mer ›

Temaer: salg, salgsprosess, kjøpsprosess

Tillit er vår tids viktigste valuta

Av Magne Henriksen 23. mai 2018

Du kan ikke kjøpe det, og du kan heller ikke få det gratis. Tillit er noe du må fortjene.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, kunstig intelligens, tillit

Syv buzzord jeg ofte hører i styrerommet

Av Per Jørgen Foss 16. mai 2018

Hvilke nyord har du hørt i styrerommet i det siste? Min erfaring er at administrasjonen, styreleder og styremedlemmer introduserer og diskuterer saker ved bruk av «buzzord» i nær sagt hvert eneste møte. Hvilke ord har da vært de vanligste på agendaen det siste året? Det finnes ingen vitenskapelig oversikt over dette, men jeg tror jeg treffer ganske godt med denne listen.

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, salg, GDPR

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen