Hvordan beholde kundene?

Av Kristofer Anker 21. januar 2021

Mistet du noen kunder i fjor? Sannsynligvis er svaret ja. Hva om du aldri mistet noen? Hvordan ville situasjonen vært for bedriften din da? Det er nok en utopi for de fleste, men for mange er det store verdier å hente ved å forbedre Customer Retention Rate (CRR).

Les mer ›

Temaer: kundereiser, bedre kundereiser, churn, CRR

Marketing automation basert på atferdsdata og transaksjonsdata

Av Anders Sollie Hoff 14. januar 2021

Marketing automation er langt mer enn automatiserte e-postutsendelser til kunder og registrerte kontakter. Ved å aktivt benytte data som sier noe om dine registrerte kontakters atferd, kan bedriften automatisere utallige markeds-, salgs- og kundeoppfølgingsprosesser. Selvsagt for å spare tid og ressurser, men også for å sikre at dataen dere henter inn faktisk digitaliserer disse prosessene – i sanntid. Så, hvordan ser marketing automation basert på atferdsdata ut i praksis?

Les mer ›

Temaer: marketing automation, workflows, arbeidsflyt, adferdsdata

Innholdet som styrker bedriftens kundereiser

Av Tove Eggen 7. januar 2021

Her i MarkedsPartner har vi utviklet et metodeverk for å analysere og planlegge forbedring av kundereiser i et ende til ende-perspektiv. Det gjør at vi bedre forstår B2B så vel som B2C-bedrifters interne prosesser, sett utenfra og inn. Ja, som om vi selv var våre kunders kunder. Målet er å skape gode, friksjonsfrie kundereiser. Fokusert i fem kjerneprosesser, i og rundt salg. Identifisering og implementering av korrekt innhold, for korrekt persona, til korrekt tid, er en viktig del av denne jobben. Bare da kan vi ta steget videre fra å hjelpe nye kunder med innhold som utløser kjøp, til å gjennomsyre hele kundeforholdet med innhold som løfter fram den gode kundeopplevelsen, lojalitet og gjenkjøp. De fem kjerneprosessene vi kartlegger i vårt metodeverk for bedre kundereiser er:

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, Kundereiser 2021, Innhold i kundereisen

Status: I et langvarig forhold med HubSpot

Av Tone Hammer 31. desember 2020

Vhar vært HubSpot-partnere en lang stund. Da vi høsten 2014 videreutviklet vår egen bruk av innholdsmarkedsføring og utarbeidet en inbound marketing strategi, ble vi også introdusert for vår kjære partner, HubSpot. Et forhold vi aldri har angret på at vi innledet. Og nå, som nyutnevnt Elite-partner – én av 14 i verden og eneste med hovedkvarter i Norge – kjenner vi litt ekstra på den nyforelskelsen igjen. Nysgjerrig på hva forholdet har lært oss og hvorfor vi fortsatt lar oss begeistre av HubSpot, etter nesten 6 år? Fint! Jeg har nemlig spurt gode kollegaer fra salg, marked, forretningsrådgivning og innhold om hvilke erfaringer de har gjort seg så langt. Hva har vært den største overraskelsen i forholdet med HubSpot? Og har det drysset uventede gevinster? Her kommer nyttige betroelser fra folka som daglig logger seg inn i HubSpot, både på vegne av oss selv og for våre kunder.

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, HubSpot Nyheter, HubSpot Norge

SEO i 2021: Hvor relevant er innholdet for autoritet?

Av Tove Eggen 24. desember 2020

Søkemotoroptimalisering er umulig vanskelig uten innhold. Og innhold som ikke er forankret i en overordnet digital strategi er like nytteløst som å sende ut julekort uten å adressere konvolutten. Derfor vil de fleste innholdsstrategier omhandle metoder for å nå potensielle kunder basert på nøkkelordanalyser, personas og kjøpsintensjon. Støttet av inbound-marketing, kartlegging av kundereiser og innholdsmarkedsføring. Det er sånn innholdet når fram til de som kan ha nytte av det du skriver. Hvis innholdet i tillegg gir leseren verdi i form av nytte og innsikt, kan det være motivasjon nok til å trigge kjøp.

Les mer ›

Temaer: SEO, innholdsstrategi, content marketing, innholdsmarkedsføring, digitalisering av kundereisen, SEO 2021

Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksis

Av Lars Hansen 17. desember 2020

Her om dagen fikk jeg en henvendelse fra et godt kvalifisert lead som ønsket et møte om våre tjenester. For en salgssjef som meg er slike henvendelser magiske. Det er et bevis på hvor bra den digitale strategien vår fungerer her i MarkedsPartner, når jeg kan bli kontaktet av mer eller mindre ferdig kvalifiserte leads.

Dette er i tillegg en drømmecase, hvor leadet nå har blitt kunde. Så i denne artikkelen vil jeg gjerne vise deg hvordan vår digitale salgsprosess fungerte – for akkurat dette leadet. Jeg kan nærmest kalle den en blåkopi av hvordan digitalisering av salgsprosesser fungerer i praksis. Og stegene i denne digitale kjøpsprosessen, eller milepælene som jeg liker å kalle dem, så slik ut:

Les mer ›

Temaer: salgsprosess, digitalt salg, salgsstrategi, digitalisering av kundereisen

5 råd for markedsføring, salg og kundereiser i 2021

Av Tove Eggen 10. desember 2020

At vi skulle få nesten 2000 påmeldte til årets digitale heldagskonferanse "Tilbake til en ny hverdag" kunne vi ikke forutse. Vi drømte om det. Vi jobbet hardt for det. Og vi planla og målrettet arrangementet med hodet såvel som med hjertet. Og med et rikt utvalg av Norges fremste fageksperter (samt én amerikaner og ei ire) innen markedsføring, salg og kundereiser på programmet, rant påmeldingene inn. Med livestreaming fra studioet vårt på Grålum, full fart i chatten (696 meldinger for å være eksakt) og 12 vidt forskjellige innslag, var det mye fagstoff og nyttig innsikt å ta med seg, fra morgen til ettermiddag.

Les mer ›

Temaer: kundereise, account-based marketing, abm, abm og inbound, Markedsføring 2021, Salg 2021, Facebook 2021, Kundereiser 2021, Instagram 2021

10 lærdommer fra online/hybrid-konferanser

Av Tone Hammer 3. desember 2020

Hva gjør du når du ikke lenger kan gjennomføre konferanser eller arrangement og samle mange mennesker til fysisk treff? Et godt råd er å gjøre som Christoffer Omberg og Oslo Business Forum. Du snur deg rundt og møter utfordringene.

Les mer ›

Temaer: hybrid-konferanser, online-konferanser, new normal

Bedrifter må tilpasse seg den nye hverdagen

Av Tone Hammer 12. november 2020

Kundeatferden har vært i konstant endring de siste årene, men Koronaen har forsterket endringene. Det må alle virksomheter ta inn over seg. Også de som så langt har overlevd til tross for at de har fortsatt i gamle spor.

På MarkedsPartners digitale konferanse Tilbake til en ny hverdag, snakket Stig Hammer med Brian Halligan, HubSpotgründer og mannen bak begrepet Inbound Marketing, om blant annet hvordan de som vil lykkes framover, må tilpasse seg.

Les mer ›

Temaer: salg, salgsledelse, Covid-19, korona, bedre kundereiser

Når innholdsmarkedsføring gjør mer skade enn nytte (og hvordan fikse det)

Av Erlend Førsund 5. november 2020

Vi er i en tillitskrise. Mediene er forurenset av «fake news» og det tærer på folks tillit til avsender4 av 10 beslutningstagere sier at de har fått mindre tillit og respekt for en organisasjon på grunn av deres innholdsmarkedsføring. Jeg har sett nærmere på hva tillit er og deler i denne artikkelen tre nøkkeldrivere som skaper tillit.  

Les mer ›

Temaer: content marketing, innholdsmarkedsføring

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen