Strategi: Fra formulering til implementering

Av Frode Ødmann Andersen 16. mai 2019

Din viktigste oppgave som leder er å lede virksomhetens strategiske utvikling og sikre konkurranseevnen på sikt. Strategiutvikling er tett forbundet med implementering av strategi, som i hovedsak dreier seg om å føre strategiske beslutninger ut i livet og oppnå – eller overgå forventede forretningsresultater.

Les mer ›

Temaer: strategi

Hvordan lykkes med digital endringsledelse?

Av Tore Berntsen 9. mai 2019

Eksisterende forretningsprosesser og utdatert teknologisk infrastruktur kan medføre at selskaper ikke evner å endre seg raskt nok sammenlignet med selskaper som er «born-digital». Bedriftene som ble grunnlagt i internett-æraen etter 1995, hvor digital teknologi er en av bærebjelkene, er de som ofte skaper disrupsjon i bransjen.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

- Aldri vært enklere å være salgsdirektør

Av Lars Hansen 2. mai 2019

Som salgs- og markedssjef i MarkedsPartner er jeg så heldig at jeg kan jobbe etter inbound sales-metoden. Det innebærer at alle potensielle kunder jeg eller mine kolleger kontakter, har vist interesse for våre tjenester og dermed er såkalte salgskvalifiserte leads. Deres digitale adferd har lagt igjen spor som gir meg gode indikasjoner på dette. Salg har aldri vært enklere, men det har ikke alltid vært slik. I dette innlegget deler jeg min reise fra jeg startet som selger i 1989 frem til i dag.

Les mer ›

Temaer: salgsledelse, inbound sales

Salgssjef: Hvordan motivere selgerne dine?

Av Tore Berntsen 25. april 2019

Salgssjefer er opptatt av å finne gode måter å motivere salgskorpset på. Ofte gjøres det ved hjelp av følgende incentiver:

Les mer ›

Temaer: salg, salgsledelse

7 grunner til at ledere bør skrive mer

Av Erlend Førsund 18. april 2019

Ledere bør skrive mer. Ikke bare utvikler du deg som menneske og leder, men ved å formidle dine ideer og din visjon skaper du attraktive muligheter for virksomheten din på flere plan. Her er sju grunner til at du bør komme i gang.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjon, innhold, skriving

Hvordan innføre en Blue Ocean-strategi

Av Tore Berntsen 11. april 2019

I 2005 ble boken Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant lansert. Boken skapte en liten revolusjon innen strategifaget og er solgt i mer enn 4 millioner eksemplarer. Hovedårsaken var nok den besnærende tanken at ditt selskap gjennom strategiske grep og en annen markedstilnærming kunne foreta en strategisk endring fra marginødeleggende priskonkurranse med lite differensierte produkter (red ocean) til et blått hav av nye muligheter hvor du har gjort konkurransen irrelevant (blue ocean). Du skaper etterspørselen fremfor å sloss om den. 

Les mer ›

Temaer: markedsstrategi, strategi

Fersk rapport viser at norske ledere har tatt de digitale utfordringene på alvor

Av Erlend Førsund 4. april 2019

Etter at Dagens Næringsliv i 2017 publiserte undersøkelsen Status Norge, som viste at norske næringslivsledere lå etter med tanke på digital utvikling, viser en ny undersøkelse nå at lederne har tatt tak i sine utfordringer. Vi gir deg tilgang til hele rapporten. 

Les mer ›

Temaer: digital markedsstrategi, ledelse, digitalisering

Slik tiltrekker du topptalenter gjennom kjente markedsføringsprinsipper og teknologi

Av Anneli Setalo 28. mars 2019

Dagens arbeidsmarked preges av lav arbeidsledighet og høy sysselsettingsgrad. Nordmenn tar stadig høyere utdanning, og arbeidstakere bytter selskaper og sektorer oftere enn før. Samfunnsendring skjer stadig raskere, med digitalisering i front – dette gjør at det det blir vanskeligere å tiltrekke seg de rette kandidatene, og at det blir et større behov for effektivisering av rekrutteringsprosessen.

Les mer ›

Temaer: employer branding

Hvorfor er digitale plattformer så verdifulle?

Av Tore Berntsen 21. mars 2019

 

I 2007 hadde Nokia, LG, Samsung, Motorola, Blackberry og Sony Ericsson 90 % av det globale overskuddet blant mobiltelefonprodusentene. Apple var usynlige. I 2018 hadde Apple om lag 60 % av overskuddet, og de tidligere dominerende aktørene var utradert av markedet. Hvorfor? Hovedsakelig fordi Apple klarte å bygge en digital plattform rundt iPhone.

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

Hva ledere bør vite om digitalisering og risiko

Av Tore Berntsen 14. mars 2019

Digitalisering. Ordet er på alles lepper om dagen og skaper assosiasjoner til gull og grønne skoger for virksomhetene som klarer å omstille seg til «det digitale skiftet». Det snakkes imidlertid lite om ulempene. I denne artikkelen introduserer jeg de tre mest kritiske risikoene knyttet til digitalisering, og hva du som leder kan gjøre for å redusere dem.

Les mer ›

Temaer: ledelse, digitalisering, risiko

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen