CRM: Har du rett strategi for å opprettholde bedriftens kunderelasjoner?

Av Tore Berntsen 19. september 2018

Mange selskaper bruker store ressurser på å skaffe kunder. Derfor er også kostnader ved å skaffe en ny kunde (CAC – Customer Acquisition Cost) blitt et nøkkeltall flere selskaper benytter i sin CRM-strategi. Slik jeg ser CRM, er det du gjør etter at du har vunnet salget vel så viktig som det du gjør før. Spesielt gjelder dette på bedriftsmarkedet hvor antall kunder som regel er begrenset og konsekvensen av å tape en kunde ofte er alvorlig.

Les mer ›

Temaer: CRM, salgsstrategi, strategisk ledelse

Dette krever «generasjon prestasjon» av sine ledere

Av Anneli Setalo 12. september 2018

Generasjon prestasjon. Selvsentrerte, vanskelige å håndtere, bortskjemte, ambisiøse, kunnskapsrike. Oppfatningene om tjueåringene i dagens næringsliv er delte. Det er kanskje ikke så rart, det er tross alt mennesker vi snakker om. Men vi kan ikke se bort fra det faktum at de unge vil stille andre krav og forventninger til deg enn du gjorde til din sjef.

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse, god ledelse

Hva er en god kommunikasjonsstrategi?

Av Magne Henriksen 5. september 2018

Vi bombarderes av informasjon og alle, både mennesker og merkevarer, vil snakke til oss og med oss. Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. Vil du bli bedre på kommunikasjon?

Les mer ›

Temaer: markedsstrategi, kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon, merkevare

Økt trivsel gir økt produktivitet!

Av Beate Kopp Kleiven 29. august 2018

«Happy workers are good workers», ble jeg engang fortalt. Utsagnet kom fra Steve Wynn som bygget Hotellet Bellagio i sin tid. Et hotell i Las Vegas med mer enn 1 000 medarbeidere, hvor nesten ingen sluttet. Hotellet har senere blitt solgt, og hvordan det er nå vet jeg ikke, men jeg husker å være mektig imponert over en så modig strategi, en gang på tidlig 2000-tallet. For det er ikke alle som har trivsel på arbeidsplassen høyt på agendaen. Tallene kommer ofte i første rekke, og skal man levere resultater kan det virke som en lang omvei å fokusere på at de ansatte er glade og fornøyde. Hva i all verden har det med produktivitet å gjøre?

Les mer ›

Temaer: HR, ledelse, produktivitet

Derfor må endringskommunikasjonen være tydelig

Av Svein A. Halvorsen 22. august 2018

Det kreves lederstyrke, grunnlag og kunnskap for å beslutte endringer. Endringene i en bedrift blir oftest godt planlagt og tilrettelagt. Men en strategisk plan og gjennomføringsplan for kommunikasjon av endringene er i mange tilfeller fraværende eller tynn.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjon, endringsledelse

Mine erfaringer med outsourcing av markedsføring

Av Marius Torjusen 15. august 2018

For snart to år siden forlot jeg en høyt profilert og godt betalt lederstilling for å bli konsulent. Jeg så et voksende behov for et selskap som kunne samarbeide som en integrert del av en markedsavdeling, uten at virksomheten selv måtte ansette og vedlikeholde kompetansen til alle spesialistene. I denne artikkelen tar jeg et tilbakeblikk på tiden som har gått og de erfaringene jeg har gjort meg. Hva kjennetegner de casene jeg jobber med hvor vi lykkes best?

Les mer ›

Temaer: markedsføring, outsourcing

Sju argumenter for å kjøpe et «standard» CRM-system

Av Tore Berntsen 8. august 2018

For de fleste virksomheter er skreddersøm sannsynligvis ikke den beste løsningen når det gjelder valg av CRM-system. I dette innlegget presenterer jeg sju klare fordeler ved å gå for et «standard» CRM-system. 

Les mer ›

Temaer: CRM

Kundelivstidsverdi: Hvordan beregne lønnsomheten av en ny kunde?

Av Tore Berntsen 1. august 2018

Få nøkkeltall er viktigere for deg som leder enn kundelivstidsverdi (KLV). Når du vet hvor lønnsom en kunde er, har du et viktig beslutningsgrunnlag. Med innsikt i KLV kan du segmentere markedet og prioritere markedsførings- og salgsressursene på en mer optimal måte enn uten denne innsikten.

Les mer ›

Temaer: lønnsomhet, kundelivstidsverdi

Farene ved lineær tenkning i ledelse

Av Tore Berntsen 25. juli 2018

Vi antar altfor ofte at det er lineære sammenheng i arbeidslivet. I noen tilfeller er det riktig: Øker du lagerstørrelsen med 50 prosent, får du plass til 50 prosent flere varer på hyllene. Gir du alle ansatte 10 prosent lønnsøkning, vil de totale lønnskostnadene øke med 10 prosent. Men i andre tilfeller er ikke sammenhengen lineær, og det er her lineær tenkning kan få dramatiske konsekvenser.

Les mer ›

Temaer: ledelse, kundelivstidsverdi

Hva er et digitalt marketing-økosystem?

Av Tore Berntsen 18. juli 2018

Et resultat av digitaliseringen er at bransjer kolliderer og smelter sammen i nye økosystemer. I dette innlegget ser jeg nærmere på hva dette har å si for markedsføring, salg og service, og hvordan toppledere og markedsdirektører bør forholde seg til denne utviklingen.

Les mer ›

Temaer: digital markedsføring, digital markedsstrategi

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen