Bedrifter må tilpasse seg den nye hverdagen

Av Tone Hammer 12. november 2020

Kundeatferden har vært i konstant endring de siste årene, men Koronaen har forsterket endringene. Det må alle virksomheter ta inn over seg. Også de som så langt har overlevd til tross for at de har fortsatt i gamle spor.

På MarkedsPartners digitale konferanse Tilbake til en ny hverdag, snakket Stig Hammer med Brian Halligan, HubSpotgründer og mannen bak begrepet Inbound Marketing, om blant annet hvordan de som vil lykkes framover, må tilpasse seg.

Les mer ›

Temaer: salg, salgsledelse, Covid-19, korona, bedre kundereiser

Når innholdsmarkedsføring gjør mer skade enn nytte (og hvordan fikse det)

Av Erlend Førsund 5. november 2020

Vi er i en tillitskrise. Mediene er forurenset av «fake news» og det tærer på folks tillit til avsender4 av 10 beslutningstagere sier at de har fått mindre tillit og respekt for en organisasjon på grunn av deres innholdsmarkedsføring. Jeg har sett nærmere på hva tillit er og deler i denne artikkelen tre nøkkeldrivere som skaper tillit.  

Les mer ›

Temaer: content marketing, innholdsmarkedsføring

Over 1200 påmeldte: Streamer du også dette fra hjemmekontoret i morgen?

Av Tove Eggen 29. oktober 2020

Det er ikke hver dag at CEO i HubSpot, Brian Halligan, setter seg ned for et 45 minutter langt intervju med en norsk HubSpot-partner. Men så har HubSpots forhold med MarkedsPartner også vart lengre enn de flestes. Fra én grunnlegger til en annen, snakker Stig Hammer med en særdeles engasjert Halligan (selv fra hjemmekontor, han også) om alt fra kundereiser, markedsføring og salg i 2021. Og ikke minst utveksler de nyttige og motiverende synspunkter og råd om hva som skal til for å takle overgangen in to the new normal.

Les mer ›

Temaer: Digital Konferanse 2020, Intervju med Brian Halligan, HubSpot CEO

Data: Et ekstra konkurransefortrinn?

Av David Aleksandersen 22. oktober 2020

Data er den nye oljen. Men data må analyseres og du må ha innsikt til å tolke for at den skal gi verdi. Da jeg begynte med markedsføring på 90-tallet var det oftere enn ikke at vi tok avgjørelser på magefølelsen. Men allerede da var det noen som brukte datakraft fra store servere for å analysere data. I dag gjør vi det samme i en nettleser på mobilen og får langt mer anvendelige resultater på en brøkdel av tiden. Hvor godt utnytter din virksomhet data?

Les mer ›

Temaer: markedsføring, ledelse, analyse, data

6 måneder med covid-19: Hva gjør markedssjefene nå?

Av Tove Eggen 8. oktober 2020

Da vi satt oss ned med fire markedssjefer i april 2020 (via Zoom, naturligvis), var det viktig for oss å kunne benchmarke en liten del av historien. Ta tempen på hvordan situasjonen påvirket arbeidsrollen i forskjellige bransjer, mens koronakrisen fortsatt utfoldet seg. Vel vitende at bedriftene Norsk Gjenvinning, Mills Proff Partner, Frydenbø Marine og Hallingplast – som også er kundene våre – ble truffet vidt forskjellig. Når vi nå, seks måneder senere, snakker med de samme markedssjefene igjen, er det ikke for å sjekke hvilke som var "flinkest" eller hvem som kunne forutse tiden fremover mest korrekt. Men hva har de lært? Hva tar de med seg videre? Og hvilke systemer og prosesser har vært ekstra viktig for dem i denne tiden? Dét er kunnskap som kan bli riktig så nyttig de neste seks månedene.

Les mer ›

Temaer: markedsføring, digital markedsføring, hvordan markedsføre etter korona

Fem steg til å skape endring gjennom forankring

Av David Aleksandersen 1. oktober 2020

Det er mye som skal klaffe for at et prosjekt skal stå igjen med et ettermæle som vellykket. Det som kan virke som tilfeldigheter for noen, vil vise seg å være nøye planlagte detaljer i et større bilde. En faktor som for meg står igjen som et av de viktigste suksesskriteriene for å oppnå ønsket resultat i et prosjekt er forankring. I de prosjektene jeg har vært involvert i de siste årene, ser jeg utelukkende at prosjekter som er godt forankret lykkes bedre enn andre.

Les mer ›

Temaer: prosjektledelse, forankring

Har du ende-til-ende-fokus på kundereiser?

Av Stig Hammer 24. september 2020

Se for deg at en ny strømlinje på 100 master med 50 meter mellomrom skal bygges. 99 av mastene ble de vakreste, mest stabile og imponerende mastene noen har sett. Mens én ble en tømmerstokk uten strømledninger. Karakteren på et slikt prosjekt blir ikke 99/100. Det blir full stryk. For strømmen kommer jo ikke fram til kunden. Og det gjør ikke din leveranse heller, når ikke samtlige ledd i kundereisen fungerer som den skal.

Les mer ›

Temaer: digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen, bedre kundereiser

De to mest oversette kundereisene: Anbefaling og Forventning

Av Stig Hammer 17. september 2020

En overordnet kundereise består av mange korte eller lange kundereiser, og er på ingen måte lik for alle kunder. Men bedriftens kundereisekartlegging bør fortsatt segmenteres på identifiserte møtepunkter som bidrar til smerte så vel som begeistring hos kunden. Det å forbedre kundereisen handler tross alt om gjenkjøp, og en forståelse av at det skal være enklere og mer lønnsomt å selge til eksisterende kunder og deres sfære, enn til helt ukjente kontakter. Og når de som er ansvarlige for kundereiser i din bedrift gjør sine vurderinger, så håper jeg at de fokuserer litt ekstra på kundereisene som vi kaller «Anbefaling» og «Forventning».

Les mer ›

Temaer: digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen, bedre kundereiser

Gode metoder for å jobbe med kundereiser

Av Hans Viken Sunde 11. september 2020

Kundereiser er rammeverket vi benytter for å forstå og jobbe med våre kunders møte med våre produkter, våre ansatte og vår kommunikasjon. Kundereisen omfatter hele livsløpet fra markedsføring, kjøp, bruk og eventuell oppfølging av kundene. I ulike deler av kundereisen blir kunder og leads eksponert for din markedsføring, gjennomfører kjøp, bruker produktet ditt, er i kontakt med kundeservice eller blir fulgt opp av deg i etterkant.

Les mer ›

Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, kundereiser, kundereisen, metode for å jobbe med kundereise, kartlegging av kundereisen, Customer journey map, customer journey

Hvem har ansvar for å jobbe med kundereiser?

Av Stig Hammer 3. september 2020

Du som leser dette, har allerede skjønt hvor viktig det er å jobbe med kundereiser. Du vet at, til forskjell fra kjøpsreisen, så varer kundereisen så lenge kunden benytter produktet. Det faktum at bedriften ikke bare har én kundereise, men flere kundereiser, er du fullstendig klar over. Slik som at kjøp av en flybillett er én kundereise, mens selve flyturen er en separat kundereise. Og du er innstilt på at hver av kundereisene kan fungere som et veiskille, hvor noen kunder vil bli lojale mens andre faller bort basert på gode eller dårlige opplevelser.

Les mer ›

Temaer: digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen