I september 2020 fikk jeg en henvendelse fra et godt kvalifisert lead som ønsket et møte om våre tjenester. Selv om det er en liten stund siden nå er det et perfekt eksempel på hvordan den digitale salgsprosessen fungerer i praksis, så jeg tenkte å vise steg for steg i denne artikkelen akkurat hva som skjedde. For en salgssjef som meg er slike henvendelser magiske. Det er et bevis på at den digitale strategien vår fungerer og hvor viktig det er å fange riktig data.
Temaer: salgsprosess, digitalt salg, salgsstrategi, digitalisering av kundereisen, streamlining the sales process, salgsprosessen, effektivisering av salgsprosessen, salgsprosesser
Derfor sliter mange organisasjoner med å finne og utvikle sine digitale talenter
Av Ole Aleksander Janzso 12. januar 2023
Hvordan kan du tiltrekke, beholde og utvikle dine digitale talenter? Og hvorfor snakker vi om dette akkurat nå? De siste årene har det vært veldig høy etterspørsel etter talent og en veldig lav arbeidsledighet. Nå er det strømkrise, høyere renter og nærmest økonomisk kollaps skal vi tro de største overskriftene. Så i fremtiden kan vi vel bare sitte stille i båten og få så mange fisk vi vil på kroken? Ikke helt. Over 100 annonsører har svart på Den Store Annonsørrapporten, og den hadde noen interessante tall. Hva forventer de av markedet i 2023?
- 47% forventer ingen forskjell
- 22% forventer at det skal bli bedre
- 31% forventer at det skal bli dårligere
Dette er lavere forventningstall enn vi har sett tidligere, men du må fortsatt være til stede. Det er ikke så mørkt som det kanskje ser ut. PS: Vi presenterte dette på Inbounddagen 2022, så hvis du heller vil se video kan du bla nederst i innlegget.
Temaer: rekruttering, rekrutteringsstrategi, digitale talenter
De beste blir stadig bedre. Nye utfordrere og ny teknologi kommer. Tidene er tøffe og endres fort. Derfor må du bli bedre i 2023 enn du var i 2022.
Temaer: bedre kundereiser, datakvalitet, nytt år
Nå som året er på hell er tiden kommet for refleksjon og tilbakeblikk på året som har gått. Det er nettopp det jeg har gjort med blogginnleggene vi har publisert det siste året - tatt et tilbakeblikk. Hvilke blogginnlegg har vært mest populære og engasjert mest? Her finner du mye godt lesestoff som kan komme til nytte i en rolig romjulstid, eller på nyåret når du er tilbake i kontorstolen.
6 måter ChatGPT kan endre markedsføring, salg og kundedialog
Av Anders Sollie Hoff 15. desember 2022
Noen har blitt skremt og mange har blitt imponert av hvor smart ChatGPT ser ut til å være. Her er seks områder vi tror denne teknologien kan endre markedsføring og salg.
Temaer: kunstig intelligens, ChatGPT, AI
Drift vs. innovasjon i Bokklubben – Har vi virkelig gjort alt når vi har gjort alt?
Av Arnbjørn Marklund 9. desember 2022
På Inbounddagen 2022 holdt Arnbjørn Marklund fra Bokklubben et foredrag om drift. vs innovasjon. I dette blogginnlegget kan du lese hans tanker og tips rundt temaet. (Hvis du foretrekker video kan du bla nederst i innlegget og se opptaket fra dagen).
Temaer: innovasjon, drift, utvikling
Det kreves lederstyrke, grunnlag og kunnskap for å beslutte endringer. Endringene i en bedrift blir oftest godt planlagt og tilrettelagt. Men en strategisk plan og gjennomføringsplan for kommunikasjon av endringene er i mange tilfeller fraværende eller tynn.
Temaer: kommunikasjon, endringsledelse
Din viktigste oppgave som leder er å lede virksomhetens strategiske utvikling og sikre konkurranseevnen på sikt. Strategiutvikling er tett forbundet med implementering av strategi, som i hovedsak dreier seg om å føre strategiske beslutninger ut i livet og oppnå – eller overgå forventede forretningsresultater.
Temaer: strategi
I dette innlegget skal jeg dele mine tanker om hvordan du kan bruke data for å sikre en rå last mile opplevelse for økt konvertering og lojale kunder. Foretrekker du video kan du scrolle nederst på siden, der er det en video av meg som sier ca. det samme som kommer her.
Temaer: økt konvertering, data, last mile
Jeg har et mål med dette innlegget – å gjøre deg i stand til å ha en datafangststrategi som funker for deg og din bedrift. Det er en kunst å samle riktig data, som du faktisk får bruk for, uten å plage kundene dine. Det har blitt vanlig å si at data er det nye gullet, men hvis det bare ligger der er det ikke mer enn gråstein. Derfor er det nok mange som tenker jo mer data, jo bedre. Men det finnes ingen one size fits all, alt kommer an på strategi og hva kundene dine vil ha. Det er allikevel de samme feilene som ofte går igjen.
Jeg har derfor laget 3 bud som vil gjøre din datafangst enklere:
- Du må vite hvilke data du har
- Du må ikke plage kunden når du samler data
- Du må vite hva du skal med dataene før du samler den
Temaer: datakvalitet, datafangst, datastrategi