De to mest oversette kundereisene: Anbefaling og Forventning

Av Stig Hammer 17. september 2020

En overordnet kundereise består av mange korte eller lange kundereiser, og er på ingen måte lik for alle kunder. Men bedriftens kundereisekartlegging bør fortsatt segmenteres på identifiserte møtepunkter som bidrar til smerte så vel som begeistring hos kunden. Det å forbedre kundereisen handler tross alt om gjenkjøp, og en forståelse av at det skal være enklere og mer lønnsomt å selge til eksisterende kunder og deres sfære, enn til helt ukjente kontakter. Og når de som er ansvarlige for kundereiser i din bedrift gjør sine vurderinger, så håper jeg at de fokuserer litt ekstra på kundereisene som vi kaller «Anbefaling» og «Forventning».

Les mer ›

Temaer: digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen, bedre kundereiser

Gode metoder for å jobbe med kundereiser

Av Hans Viken Sunde 11. september 2020

Kundereiser er rammeverket vi benytter for å forstå og jobbe med våre kunders møte med våre produkter, våre ansatte og vår kommunikasjon. Kundereisen omfatter hele livsløpet fra markedsføring, kjøp, bruk og eventuell oppfølging av kundene. I ulike deler av kundereisen blir kunder og leads eksponert for din markedsføring, gjennomfører kjøp, bruker produktet ditt, er i kontakt med kundeservice eller blir fulgt opp av deg i etterkant.

Les mer ›

Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, kundereiser, kundereisen, metode for å jobbe med kundereise, kartlegging av kundereisen, Customer journey map, customer journey

Hvem har ansvar for å jobbe med kundereiser?

Av Stig Hammer 3. september 2020

Du som leser dette, har allerede skjønt hvor viktig det er å jobbe med kundereiser. Du vet at, til forskjell fra kjøpsreisen, så varer kundereisen så lenge kunden benytter produktet. Det faktum at bedriften ikke bare har én kundereise, men flere kundereiser, er du fullstendig klar over. Slik som at kjøp av en flybillett er én kundereise, mens selve flyturen er en separat kundereise. Og du er innstilt på at hver av kundereisene kan fungere som et veiskille, hvor noen kunder vil bli lojale mens andre faller bort basert på gode eller dårlige opplevelser.

Les mer ›

Temaer: digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen

5 steg til en bedre onboarding av nyansatte

Av Frode Ødmann Andersen 27. august 2020

Ifølge SSB var det på landsbasis utlyst 1200 færre ledige stillinger i første kvartal 2020 enn kvartalet før. Selv om enkelte sektorer naturligvis økte sin ansettelseskapasitet, slik som helsetjeneste og bygg og anlegg, var det blant annet 1000 færre ledige stillinger innen forretningsmessig tjenesteyting. Samtidig er det kanskje en del bedrifter som nå opplever et etterslep av nødvendige ansettelser da ansettelsesprosesser ble satt på vent våren 2020. Fra vår egen bransje, som et konsulentselskap som hjelper bedrifter med å lage bedre kundereiser, vet vi at roller som utviklere, digital markedsførere og performance-spesialister er svært ettertraktede. Da handler det ikke bare om å hanke inn de beste, men å holde på de også.

Les mer ›

Temaer: HR, strategisk ledelse, Onboarding

5 salg- og markedskonferanser som går digitalt i 2020

Av Siri Enoksen 20. august 2020

Hvert år diskuteres det hvem i bedriften som skal sendes til hvilken konferanse, og hvor «vi» som bedrift kan hente ut markedsføringskroner og salg i etterkant. I år er valget forståelig nok uendelig, med mye bra innhold for både nykommere og erfarne i bransjen. Men ingen liker å kaste bort tiden sin på forenklede seminarer som etterlater en med mer spørsmål enn svar. Derfor har vi satt opp en liste med de digitale konferansene, både i innland og i utland, som vi mener dere kan få godt utbytte av. I tillegg til våre beste tips for hvordan innhente mest mulig informasjon.

Les mer ›

Temaer: Digitale konferanser 2020, konferanser for ledere, seminar om inbound, INBOUND 2020, digitale seminar 2020, seminar om hubspot

- Den digitale endringen vi gjorde i 2014 rustet oss for 2020

Av Lars Hansen 13. august 2020

Som salgs- og markedssjef i MarkedsPartner er jeg så heldig at jeg kan jobbe etter inbound sales-metoden. Det innebærer at alle potensielle kunder jeg eller mine kolleger kontakter, har vist interesse for våre tjenester og dermed er såkalte salgskvalifiserte leads. Deres digitale adferd har lagt igjen spor som gir meg gode indikasjoner på dette. Salg har aldri vært enklere, men det har ikke alltid vært slik. I dette innlegget deler jeg min reise fra jeg startet som selger i 1989 frem til i dag.

Les mer ›

Temaer: salgsledelse, inbound sales, digitalisering av kundereisen

7 grunner til å bruke account-based marketing (ABM) i B2B

Av Tønnes Sannem Heian 6. august 2020

ABM er en markedsføringsmetodikk som går ut på å målrette markedsførings- og salgsressurser mot konkrete bedrifter med målsetting om å etablere relasjoner og utvikle disse til salgsmuligheter. I motsetning til inbound marketing, som starter med å trekke til seg potensielle kunder i et definert marked, starter ABM med å velge ut konkrete bedrifter, for så å målrette kommunikasjonen mot akkurat disse.

Les mer ›

Temaer: account-based marketing, abm, abm og inbound, markedsføring 2020

Hva skal til for å vellykket innføre et nytt system i din bedrift?

Av David Aleksandersen 30. juli 2020

Som leder eller del av en ledergruppe har du ansvar for minst ett system, sannsynligvis flere. Min erfaring er at det nesten alltid er knyttet motstand og utfordringer til innføring av nye systemer og løsninger i en organisasjon. I denne artikkelen vil jeg presentere et enkelt grep som kan hjelpe deg å lykkes når det iverksettes et nytt system i din bedrift.

Les mer ›

Temaer: CRM, HubSpot, økonomisystem, CRM-system, Nytt CMS

STEG FOR STEG: Hvordan endre en markedsplan

Av Kristofer Anker 9. juli 2020

Enhver markedsplan bør være et levende dokument som kan justeres kontinuerlig. Markedet kan plutselig endre seg, og både store og små situasjoner kan gjøre at deler av den originale markedsplanen må utgå. Det betyr ikke at du nødvendigvis må endre hele markedsplanen, med nye KPI-er og utskifting av langsiktige mål for bedriften. Men metoden for å nå disse målene, den bør du absolutt justere. 

Les mer ›

Temaer: markedsplan, Ny markedsplan, endre markedsplanen, justere markedsplanen, markedsplanlegging i krisetider

– Jeg ler godt når roboter leter etter sikkerhetshull på nettsidene våre

Av Tove Eggen 2. juli 2020

Hvert år deler CMS-giganten Umbraco ut anerkjennelser til systemutviklere rundt om i verden som har gjort seg fortjent til tittelen MVP. Forkortelsen står ikke for Most Valuable Programmer, Umbraco kaller det heller Most Valuable People. For Umbraco vet å heie på folk som ikke bare tilbyr Umbraco som publiseringssystem for sine kunder. Utviklere som bidrar til at kjernekoden konstant styrkes, at dokumentasjon forbedres, at det læres på forum, og at meetups arrangeres – anerkjennes. Dét stiller vi oss mer en gjerne bak.

Les mer ›

Temaer: umbraco, Umbraco nettside, Nytt CMS, Umbraco CMS, ny nettside

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen