Bør du outsource marketing?

Av Tore Berntsen 17. januar 2018

De fleste av oss benytter outsourcing i dag. Har du tenkt over at du kan outsource strategisk viktige oppgaver, men samtidig beholde kontroll over resultatene? I dette innlegget tar jeg for meg fordeler og ulemper ved outsourcing og ser på ulike varianter av outsourcing. 

Les mer ›

Temaer: markedsstrategi, digital markedsføring, strategi

Ledere må skape samhandling mellom marked og salg

Av Lars Hansen 10. januar 2018

Jeg snakker daglig med ledere i store og mellomstore organisasjoner som ønsker å forbedre salgsresultatene sine. Før vi kan stille en diagnose og foreslå tiltak, ser vi på hvordan de praktiserer salgs- og markedsarbeidet sitt. I 9 av 10 tilfeller er salg og marked på hver sin planet. Ledere som ønsker å se større resultater på topplinjen bør sikre at salgs- og markedsavdelingen er samkjørt og at de jobber mot samme mål.  

Les mer ›

Temaer: ledelse, salgsledelse, strategisk ledelse

Digitalisering: Toppledere må forstå forskjellen på harde og myke trender

Av Stig Hammer 3. januar 2018

Skal du som toppleder legge gode planer for fremtiden må du vite forskjellen mellom en hard og en myk (soft) trend. Den verdenskjente futuristen Daniel Burrus har forsket på dette i over tretti år, og i dette innlegget tar jeg for meg det han har kommet frem til.

Les mer ›

Temaer: trender, digitalisering

De 10 mest populære lederartiklene i 2017

Av Erlend Førsund 27. desember 2017

I denne artikkelen har vi samlet de ti artiklene som trigget ledere mest på Digitalleder.no i 2017. 

Les mer ›

Temaer: ledelse

Kundeservice: Slik kommuniserer du med kundene i 2018

Av Beate Kopp Kleiven 20. desember 2017

Kundeservice er en av de viktigste prioritetene for toppledere i 2018. Mange kommer til å investere i teknologi som AI og chatbots for å effektivisere disse funksjonene, og mange kommer til å gjøre det feil. I dette innlegget ser vi nærmere på hvordan god kundekommunikasjon kan se ut i 2018, basert på endrede kommunikasjonsvaner og fremvekst av ny teknologi.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjon, digitalisering

Kunstig intelligens og kommersiell tillit

Av Gorm Kunøe 13. desember 2017

«Å satse på kunstig intelligens er et strategisk valg drevet frem enten av kravet til en teknologisk vei ut av en konkurransemessig blindgate, eller en naturlig prosess mot større grad av integrasjon. Det er det interne fokus. Utfordringen er å ikke glemme kundene opp i gleden over rasjonaliseringsgevinsten», skriver Gorm Kunøe i dette gjesteinnlegget.

Les mer ›

Temaer: kundeservice, digitalisering, kunstig intelligens

Hvordan holde seg oppdatert som toppleder?

Av Tore Berntsen 6. desember 2017

Som toppleder er du avhengig av å holde deg oppdatert. Det gjør deg faglig og mentalt bedre rustet til å lede virksomheten din inn i fremtiden. Men selv om du står fritt til å disponere din egen tid, er det et konstant underskudd på tid. Rollen din krever at du raskt skal kunne håndtere uventede situasjoner, både positive og utfordrende. Så hvordan skal du få satt av tid til å tilegne deg ny kompetanse som gjør at du utvikler deg i lederrollen og blir en inspirasjonskilde og verdifull sparringspartner for kolleger i toppledergruppen?

Les mer ›

Temaer: ledelse

«Ball watching»: Når teknologien tar fokuset bort fra strategien

Av Geir S. Nodland 29. november 2017

I fotball har vi utrykket «ball watching», som betyr at man er så fokusert på ballen at man ikke ser hvor med- og motspillerne befinner seg. Dette resulterer ikke så sjelden at man slipper inn mål eller går glipp av en målsjanse. Jeg synes dette er et ganske godt bilde på noe mange ender opp med å gjøre når man skal kaste seg på den stadig raskere voksende digitaliseringsbølgen. Man overfokuserer på teknologien og undervurderer viktigheten av strategi, prosesser, rutiner, budsjettering og intern organisering.

Les mer ›

Temaer: digital markedsstrategi, teknologi, digitalisering

Digitalisering: Fem moteord enhver CEO må kjenne til

Av Tore Berntsen 22. november 2017

Vet du hva API, SEO, IoT, AI og bots er? Hvis ikke, bør du lese denne artikkelen, for om fire til fem år vil du sannsynligvis ha benyttet alle disse teknologiene.  

Les mer ›

Temaer: teknologi, digitalisering

Hva jeg lærte av å bruke millioner på digital markedsføring

Av Marius Torjusen 15. november 2017

Det skulle ta et halvt år i ny jobb før jeg møtte meg selv i døra. Jeg har tidligere stått i spissen for flere endringsprosjekter innenfor merkevareposisjonering og utvikling av strategier for digitale flater. De feilene og suksessene jeg har hatt, har gitt meg en ballast som jeg ønsker å dele noen betraktninger rundt. De gjør også at jeg i dag kanskje ville prioritert annerledes. Vurderer du å sette i gang et webprosjekt eller justere litt på merkevaren de neste årene, tror jeg dette blogginnlegget kan bidra til at du vesentlig raskere vil kunne oppnå den veksten dere ønsker dere.

Les mer ›

Temaer: digital markedsføring

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen