CRM: Har du rett strategi for å opprettholde bedriftens kunderelasjoner?

Av Tore Berntsen 19. september 2018

Mange selskaper bruker store ressurser på å skaffe kunder. Derfor er også kostnader ved å skaffe en ny kunde (CAC – Customer Acquisition Cost) blitt et nøkkeltall flere selskaper benytter i sin CRM-strategi. Slik jeg ser CRM, er det du gjør etter at du har vunnet salget vel så viktig som det du gjør før. Spesielt gjelder dette på bedriftsmarkedet hvor antall kunder som regel er begrenset og konsekvensen av å tape en kunde ofte er alvorlig.

Les mer ›

Temaer: CRM, salgsstrategi, strategisk ledelse

Sju argumenter for å kjøpe et «standard» CRM-system

Av Tore Berntsen 8. august 2018

For de fleste virksomheter er skreddersøm sannsynligvis ikke den beste løsningen når det gjelder valg av CRM-system. I dette innlegget presenterer jeg sju klare fordeler ved å gå for et «standard» CRM-system. 

Les mer ›

Temaer: CRM

En ny definisjon på CRM: Contact Relationship Management

Av Tore Berntsen 6. juni 2018

Mange bedriftsledere har en formening om hva CRM er. En del vil hevde at CRM handler om salg og kundeoppfølging.  Noen definerer CRM som en programvare for salg og kundeoppfølging. Andre legger til at CRM i tillegg til en programvare, også er en strategi og tankesett over hvordan vi markedsfører virksomheten, selger våre produkter og ikke minst følger opp kundene i etterkant.

Les mer ›

Temaer: CRM

Hvordan løse komplekse problemer?

Av Tore Berntsen 28. mars 2018

IBM gjennomførte for fire år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell. De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun halvparten følte seg forberedt på dette. Da IBM spurte om hva som gjør at topplederne ikke behersker kompleksiteten, var svaret manglende kundeinnsikt.

Les mer ›

Temaer: big data, CRM, digitalisering

Inbound sales: En målrettet og effektiv salgsprosess

Av Lars Hansen 19. april 2017

De tradisjonelle salgsmetodene fungerer ikke lenger. I en økende digitalisert hverdag, befinner de potensielle kundene dine seg på helt andre arenaer enn de gjorde tidligere. Skal du klare å kapre nye kunder, er du nødt til å endre taktikk. Du må tenke inbound sales.

Les mer ›

Temaer: inbound sales, salg, salgsprosess, CRM

CRM: – Tap av kunder er blodig alvor

Av Gorm Kunøe 22. mars 2017

Er du virkelig glad i kundene dine eller bare later du som? Om du mister 20% av kundene og firmaet «blør fra alle kroppens åpninger» - da må du sette inn seriøse helsetiltak. Ellers mister du jobben. 

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, CRM, strategi

Manglende innovasjon innen markedsføring og salg hemmer veksten din

Av Tore Berntsen 22. februar 2017

Altfor mange bedriftsledere utnytter ikke innovasjonsmulighetene som ligger i markedsføring og salg. Konsekvensene er manglende leadsgenerering og dårlige salgsresultater. Bedriftene mangler innsikt i sanntids kundeatferd og evner ikke å gjennomføre nødvendige automatiseringer eller utnytte kunstig intelligens (AI).

Les mer ›

Temaer: markedsføring, salg, innovasjon, CRM

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen