God datakvalitet er helt avgjørende for å oppnå maksimal verdi fra CRM-systemet. Det sikrer bedre beslutningsgrunnlag, økt effektivitet, bedre prosesser, redusert risiko, forbedret kundeopplevelse og overholdelse av lovmessige krav.
Temaer: CRM, datakvalitet, automatisering
Disse rapportene og dashboardvisningene burde du bygge i ditt CRM-system
Av Thomas Gustavson 23. februar 2023
Tiden for å kopiere ut tall fra diverse systemer og lime inn i en rapport i PowerPoint eller Excel er forbi. Det går for tregt! Du må ta pulsen på utviklingen i eget selskap på daglig basis. For å lykkes med denne adferdsendringen, må blant annet avstanden mellom ledelsen og aktiviteter i kundefront kortes ned. Gjøres det på en transparent måte med involvering fra alle roller i selskapet, er rapporter og dashboards gode verktøy for å forstå hvilke endringer som gir ønsket resultat.
Temaer: CRM, endringsledelse, dashboard
Et CRM-system kan brukes til så mangt, blant annet til å effektivisere og forbedre kundeprosesser, forsterke relasjoner og få kontroll på hva som skjer med potensielle og eksisterende kunder. Det ligger jo egentlig litt i ordet Customer Relationship Managament, men har du tenkt på hvordan du håndterer kundeforholdene dine? Her er mine beste tips til hvordan du kan skape sterke kunderelasjoner som varer og varer.
Temaer: CRM, Bedre kundeservice, Kundeforhold
4 eksempler på hvorfor salg, markedsføring og kundeservice bør dele kundeinformasjon
Av Anders Sollie Hoff 3. februar 2022
Deler avdelingene dine data på tvers av de kundenære kjerneprosessene? Det bør de. Ved å la salg, markedsføring og kundeservice ha tilgang til hverandres data kan dere blant annet se hvem kundene har vært i kontakt med tidligere, automatisere prosesser, redusere henvendelser til kundeservice og lære mer om kundene deres.
Temaer: CRM, HubSpot CRM, datakvalitet
Datakvalitet i CRM-systemet ditt handler om å ha riktig informasjon om eksisterende og potensielle kunder både på bedrifts- og personnivå. I tillegg må du ha riktige data om kommunikasjonen som inngår i salgsprosessene, kundeserviceprosessene og eventuelle andre prosesser du gjennomfører i CRM-systemet ditt. Slik vi i MarkedsPartner jobber, inkluderer dette også markedsføring, leveranse og kundeoppfølging.
Temaer: CRM, CRM-system, datakvalitet
Når salgsprosessen skal digitaliseres er opprettelsen av en pipeline i CRM en viktig faktor. I dette innlegget viser jeg deg hvordan du bør kartlegge din egen salgsprosess og tilpasse den til en pipeline i CRM.
Temaer: CRM, salgsprosess, effektivisering av salgsprosessen, HubSpot CRM
Et CRM er i mange bedrifter det forretningssystemet som har flest brukere, er mest avgjørende for salgsarbeidet og har flest forgreininger inn i bedriftens ulike kontaktpunkter med marked og kunder. Det er en ansvarsfull beslutning å velge det systemet som skal være den teknologiske bærebjelken og blodomløpet for virksomhetens forretningsprosesser i flere år fremover, og det kan være komplisert å sammenligne systemer. HubSpot har tatt CRM markedet med storm via SMB markedet, til de siste årene også for store virksomheter med komplekse behov. I dette innlegget har jeg trukket frem det jeg mener er de viktigste grunnene til HubSpot sin utrolige popularitet.
Temaer: CRM, CRM-system, HubSpot Norge
Er CRM-et ditt bra nok, eller bør du investere i noe nytt? Kanskje virksomheten din aldri har hatt et CRM-system. Kanskje dere har et CRM, men selgerne bruker det sjeldent eller aldri. Kanskje dere ikke har interne ressurser til å sette opp og drifte en ny løsning. Eller kanskje dere ikke har budsjett for å kjøpe et CRM akkurat nå.
Temaer: CRM, CRM-system
Skal du ta markedsandeler, må du vinne én kunde om gangen. Skal du beholde markedsandeler, må du gi dem gode opplevelser gjennom hele kundereisen. Motoren i kundereisestrategien er CRM-systemet ditt.
Temaer: CRM, kundereiser, bedre kundereiser, Datadrevet kundereise, HubSpot CRM
Det finnes mange innovasjonsmuligheter innen markedsføring og salg. Utnytter du ikke disse mulighetene er konsekvensene manglende leadsgenerering og dårlige salgsresultater. I dette innlegget finner du 7 typiske utfordringer og argumenterer for at du bør utvide innovasjonsperspektivet til også å inkludere markedsføring og salg.
Temaer: markedsføring, salg, CRM, innovasjon