Retorikk - kunsten å overbevise

Av Helene Nissen 6. januar 2022

På vår digitale konferanse «ikke vær redd for 2022» var vi så heldig og få besøk av en ekte retorisk ordsmed, Ida Seljeseth. Ida har en doktorgrad i retorikk og kunne fortelle oss at retorikk er en godtepose for oss som ønsker å kommunisere strategisk.

Les mer ›

Temaer: ledelse, strategisk ledelse, retorikk

5 steg til en bedre onboarding av nyansatte

Av Frode Ødmann Andersen 27. august 2020

I følge SSB var det på landsbasis utlyst 1200 færre ledige stillinger i første kvartal 2020 enn kvartalet før. Selv om enkelte sektorer naturligvis økte sin ansettelseskapasitet, slik som helsetjeneste og bygg og anlegg, var det blant annet 1000 færre ledige stillinger innen forretningsmessig tjenesteyting. Samtidig er det kanskje en del bedrifter som nå opplever et etterslep av nødvendige ansettelser da ansettelsesprosesser ble satt på vent våren 2020. Fra vår egen bransje, som et konsulentselskap som hjelper bedrifter med å lage bedre kundereiser, vet vi at roller som utviklere, digital markedsførere og performance-spesialister er svært ettertraktede. Da handler det ikke bare om å hanke inn de beste, men å holde på de også.

Les mer ›

Temaer: HR, strategisk ledelse, Onboarding

7 tips til kriseledelse på avstand

Av Trond S. Pedersen og Vegard Rooth 16. april 2020

Det skypes, skjermdeles og mailes i de tusen hjemmekontor. Sofaer, kjøkken og barnerom er ominnredet til arbeidsstasjoner – og passiaren ved kaffemaskinen er byttet ut med beinstrekk på terrassen, bleieskift og leksehjelp. Det er tøft nok å lede sin egen arbeidsdag og en korona-fast familie – så hvordan leder man en hel organisasjon fra avstand?

Les mer ›

Temaer: ledelse, god ledelse, strategisk ledelse

10 teknologitrender for 2020 (Del 1)

Av David Aleksandersen 23. november 2019

Å holde seg oppdatert som leder er krevende – og en raskt akselererende teknologiutvikling har ikke gjort det mindre utfordrende. Dette er den første av to artikler hvor vi ser på de ti viktigste teknologiske trendene for 2020.

Les mer ›

Temaer: strategi, big data, teknologi, strategisk ledelse, kunstig intelligens

Tre spørsmål til egen markedsføring og salg

Av Erlend Førsund 15. august 2019

Ønsker du som toppleder eller leder for markedsføring eller salg å få større utbytte av salgs- og markedsføringsarbeidet i din virksomhet? Forskning viser at en sterk integrasjon mellom markeds- og salgsavdelingen gir store synergier, men hva betyr det i praksis? Her er tre spørsmål du bør stille deg selv og ledergruppen.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, strategisk ledelse, digitalisering

Hva er blue ocean, og hvorfor bør du vurdere denne strategien?

Av Tore Berntsen 28. februar 2019

Boken "Blue Ocean Strategy" tok næringslivet med storm i 2003 med oppskriften til hvordan bedrifter kan skape konkurransefrie markeder og gjøre konkurrentene irrelevante. Utgitt på Harvard Business Review, har boken solgt over 3,5 millioner i opplag. Men hva er en Blue Ocean-strategi?

Les mer ›

Temaer: strategi, salgsstrategi, strategisk ledelse

Hvordan skape lønnsom og varig endring for salgsorganisasjonen

Av Kenneth Opsahl 15. februar 2019

Det kan være mange årsaker til at det er nødvendig å foreta endringer i egen salgsorganisasjon. Ofte begynner man endringsprosessen fra et perspektiv om at noe ikke fungerer optimalt og vel så ofte blir endringen kortvarig før organisasjonen faller tilbake i kjente spor. Men er du oppmerksom og tar høyde for punktene jeg nevner i dette blogginnlegget, trenger det ikke å være tilfellet.

Les mer ›

Temaer: salgsstrategi, salgstips, salgssjef, strategisk ledelse

Ansvaret for datasikkerhet ligger nå også hos styret – ikke bare hos IT. Er du oppdatert?

Av Birgitte Førsund 7. februar 2019

1. januar i år trådte den nye sikkerhetsloven i kraft. Den utvider styrets ansvar for hvilke beslutninger som tas og konsekvensene av dem.

Les mer ›

Temaer: strategisk ledelse

CRM: Har du rett strategi for å opprettholde bedriftens kunderelasjoner?

Av Tore Berntsen 19. september 2018

Mange selskaper bruker store ressurser på å skaffe kunder. Derfor er også kostnader ved å skaffe en ny kunde (CAC – Customer Acquisition Cost) blitt et nøkkeltall flere selskaper benytter i sin CRM-strategi. Slik jeg ser CRM, er det du gjør etter at du har vunnet salget vel så viktig som det du gjør før. Spesielt gjelder dette på bedriftsmarkedet hvor antall kunder som regel er begrenset og konsekvensen av å tape en kunde ofte er alvorlig.

Les mer ›

Temaer: CRM, salgsstrategi, strategisk ledelse

Hvordan få fakturerende konsulenter til å prioritere salg

Av Tore Berntsen 27. juni 2018

Som leder av en konsulentvirksomhet står du ofte i en spagatøvelse. På den ene siden har du ansvar for at selskapet har tilstrekkelig salgsressurser. På den andre siden skal du sørge for at konsulentene leverer fakturerbare timer på prosjektene som er solgt inn. Er det mulig å få til en Ole Brum-løsning? Min mening er ja, og i denne artikkelen presenterer jeg seks råd til hvordan du kan gjøre det.

Les mer ›

Temaer: ledelse, salgsledelse, strategisk ledelse

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no, hubspotbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen