10 teknologitrender for 2020 (Del 1)

Av David Aleksandersen 23. november 2019

Å holde seg oppdatert som leder er krevende – og en raskt akselererende teknologiutvikling har ikke gjort det mindre utfordrende. Dette er den første av to artikler hvor vi ser på de ti viktigste teknologiske trendene for 2020.

Les mer ›

Temaer: strategi, big data, teknologi, strategisk ledelse, kunstig intelligens

Tre spørsmål til egen markedsføring og salg

Av Erlend Førsund 15. august 2019

Ønsker du som toppleder eller leder for markedsføring eller salg å få større utbytte av salgs- og markedsføringsarbeidet i din virksomhet? Forskning viser at en sterk integrasjon mellom markeds- og salgsavdelingen gir store synergier, men hva betyr det i praksis? Her er tre spørsmål du bør stille deg selv og ledergruppen.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, strategisk ledelse, digitalisering

Hva er blue ocean, og hvorfor bør du vurdere denne strategien?

Av Tore Berntsen 28. februar 2019

Boken "Blue Ocean Strategy" tok næringslivet med storm i 2003 med oppskriften til hvordan bedrifter kan skape konkurransefrie markeder og gjøre konkurrentene irrelevante. Utgitt på Harvard Business Review, har boken solgt over 3,5 millioner i opplag. Men hva er en Blue Ocean-strategi?

Les mer ›

Temaer: strategi, strategisk ledelse

Hvordan skape lønnsom og varig endring for salgsorganisasjonen

Av Kenneth Opsahl 15. februar 2019

Det kan være mange årsaker til at det er nødvendig å foreta endringer i egen salgsorganisasjon. Ofte begynner man endringsprosessen fra et perspektiv om at noe ikke fungerer optimalt og vel så ofte blir endringen kortvarig før organisasjonen faller tilbake i kjente spor. Men er du oppmerksom og tar høyde for punktene jeg nevner i dette blogginnlegget, trenger det ikke å være tilfellet.

Les mer ›

Temaer: salgsstrategi, salgstips, salgssjef, strategisk ledelse

Ansvaret for datasikkerhet ligger nå også hos styret – ikke bare hos IT. Er du oppdatert?

Av Birgitte Førsund 7. februar 2019

1. januar i år trådte den nye sikkerhetsloven i kraft. Den utvider styrets ansvar for hvilke beslutninger som tas og konsekvensene av dem.

Les mer ›

Temaer: strategisk ledelse

CRM: Har du rett strategi for å opprettholde bedriftens kunderelasjoner?

Av Tore Berntsen 19. september 2018

Mange selskaper bruker store ressurser på å skaffe kunder. Derfor er også kostnader ved å skaffe en ny kunde (CAC – Customer Acquisition Cost) blitt et nøkkeltall flere selskaper benytter i sin CRM-strategi. Slik jeg ser CRM, er det du gjør etter at du har vunnet salget vel så viktig som det du gjør før. Spesielt gjelder dette på bedriftsmarkedet hvor antall kunder som regel er begrenset og konsekvensen av å tape en kunde ofte er alvorlig.

Les mer ›

Temaer: CRM, salgsstrategi, strategisk ledelse

Hvordan få fakturerende konsulenter til å prioritere salg

Av Tore Berntsen 27. juni 2018

Som leder av en konsulentvirksomhet står du ofte i en spagatøvelse. På den ene siden har du ansvar for at selskapet har tilstrekkelig salgsressurser. På den andre siden skal du sørge for at konsulentene leverer fakturerbare timer på prosjektene som er solgt inn. Er det mulig å få til en Ole Brum-løsning? Min mening er ja, og i denne artikkelen presenterer jeg seks råd til hvordan du kan gjøre det.

Les mer ›

Temaer: ledelse, salgsledelse, strategisk ledelse

Digital endringsledelse: Er kultur viktigere enn strategi?

Av Tore Berntsen 21. mars 2018

Hvordan bør du som toppleder tenke rundt strategi og bedriftskultur? Hvilke kulturtyper finnes, og hvilken kultur har din virksomhet? Hvordan tetter du gapet mellom eksisterende og ønsket kultur? Dette er kritiske spørsmål for enhver toppleder, spesielt i bransjer utsatt for digital disrupsjon. I dette innlegget presenterer jeg forskning fra Harvard Business Review på området.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, strategisk ledelse

Ledere må skape samhandling mellom marked og salg

Av Lars Hansen 10. januar 2018

Jeg snakker daglig med ledere i store og mellomstore organisasjoner som ønsker å forbedre salgsresultatene sine. Før vi kan stille en diagnose og foreslå tiltak, ser vi på hvordan de praktiserer salgs- og markedsarbeidet sitt. I 9 av 10 tilfeller er salg og marked på hver sin planet. Ledere som ønsker å se større resultater på topplinjen bør sikre at salgs- og markedsavdelingen er samkjørt og at de jobber mot samme mål.  

Les mer ›

Temaer: ledelse, salgsledelse, strategisk ledelse

Endringsledelse: Tenk markedsføring og salg i et treårs-perspektiv

Av Tore Berntsen 9. august 2017

Hvordan toppledere kan tenke langsiktig om digital endringsledelse i en hverdag preget av store og hyppige endringer i markedet, hard og uforutsigbar konkurranse og med tøffe resultatkrav fra styret.

Les mer ›

Temaer: markedsstrategi, salgsstrategi, endringsledelse, strategisk ledelse

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen