Hvordan bør du som toppleder tenke rundt strategi og bedriftskultur? Hvilke kulturtyper finnes, og hvilken kultur har din virksomhet? Hvordan tetter du gapet mellom eksisterende og ønsket kultur? Dette er kritiske spørsmål for enhver toppleder, spesielt i bransjer utsatt for digital disrupsjon. I dette innlegget presenterer jeg forskning fra Harvard Business Review på området.
Temaer: endringsledelse, strategisk ledelse
Jeg snakker daglig med ledere i store og mellomstore organisasjoner som ønsker å forbedre salgsresultatene sine. Før vi kan stille en diagnose og foreslå tiltak, ser vi på hvordan de praktiserer salgs- og markedsarbeidet sitt. I 9 av 10 tilfeller er salg og marked på hver sin planet. Ledere som ønsker å se større resultater på topplinjen bør sikre at salgs- og markedsavdelingen er samkjørt og at de jobber mot samme mål.
Temaer: ledelse, salgsledelse, strategisk ledelse
Hvordan toppledere kan tenke langsiktig om digital endringsledelse i en hverdag preget av store og hyppige endringer i markedet, hard og uforutsigbar konkurranse og med tøffe resultatkrav fra styret.
Temaer: markedsstrategi, salgsstrategi, endringsledelse, strategisk ledelse