Da pandemien traff oss i mars i fjor var det mange som rynket på nesa da de hørte ordet hjemmekontor. Nå, over et år senere, er det mange som har fått øynene opp for denne måten å arbeide på. Jeg har sett begge endene av skalaen og fått tilbakemeldinger fra folk som hater – og folk som elsker hjemmekontor.
I følge SSB var det på landsbasis utlyst 1200 færre ledige stillinger i første kvartal 2020 enn kvartalet før. Selv om enkelte sektorer naturligvis økte sin ansettelseskapasitet, slik som helsetjeneste og bygg og anlegg, var det blant annet 1000 færre ledige stillinger innen forretningsmessig tjenesteyting. Samtidig er det kanskje en del bedrifter som nå opplever et etterslep av nødvendige ansettelser da ansettelsesprosesser ble satt på vent våren 2020. Fra vår egen bransje, som et konsulentselskap som hjelper bedrifter med å lage bedre kundereiser, vet vi at roller som utviklere, digital markedsførere og performance-spesialister er svært ettertraktede. Da handler det ikke bare om å hanke inn de beste, men å holde på de også.
Temaer: HR, strategisk ledelse, Onboarding
Er du en god mentor for de ansatte i ditt selskap, og har du selv en eller flere mentorer som gjør deg til en bedre leder? I dagens omskiftende landskap bør alle ha en mentor de kan stole på og som bygger dem opp.
Temaer: rekruttering, HR, ledelse
«Happy workers are good workers», ble jeg engang fortalt. Utsagnet kom fra Steve Wynn som bygget Hotellet Bellagio i sin tid. Et hotell i Las Vegas med mer enn 1 000 medarbeidere, hvor nesten ingen sluttet. Hotellet har senere blitt solgt, og hvordan det er nå vet jeg ikke, men jeg husker å være mektig imponert over en så modig strategi, en gang på tidlig 2000-tallet. For det er ikke alle som har trivsel på arbeidsplassen høyt på agendaen. Tallene kommer ofte i første rekke, og skal man levere resultater kan det virke som en lang omvei å fokusere på at de ansatte er glade og fornøyde. Hva i all verden har det med produktivitet å gjøre?
Temaer: HR, ledelse, produktivitet
I Harvard Business Review kom jeg over en artikkel som gjorde meg ekstra nysgjerrig: «Why CMOs Never Last». Markedsdirektøren er nemlig den rollen i ledergruppen som har kortest levetid. Men hvilke hovedutfordringer er det CMO har, og hvordan kan man legge til rette for at rollen faktisk lykkes?