Ledere må skape samhandling mellom marked og salg

Av Lars Hansen 10. januar 2018

Jeg snakker daglig med ledere i store og mellomstore organisasjoner som ønsker å forbedre salgsresultatene sine. Før vi kan stille en diagnose og foreslå tiltak, ser vi på hvordan de praktiserer salgs- og markedsarbeidet sitt. I 9 av 10 tilfeller er salg og marked på hver sin planet. Ledere som ønsker å se større resultater på topplinjen bør sikre at salgs- og markedsavdelingen er samkjørt og at de jobber mot samme mål.  

Les mer ›

Temaer: ledelse, salgsledelse, strategisk ledelse

De 10 mest populære lederartiklene i 2017

Av Erlend Førsund 27. desember 2017

I denne artikkelen har vi samlet de ti artiklene som trigget ledere mest på Digitalleder.no i 2017. 

Les mer ›

Temaer: ledelse

Hvordan holde seg oppdatert som toppleder?

Av Tore Berntsen 6. desember 2017

Som toppleder er du avhengig av å holde deg oppdatert. Det gjør deg faglig og mentalt bedre rustet til å lede virksomheten din inn i fremtiden. Men selv om du står fritt til å disponere din egen tid, er det et konstant underskudd på tid. Rollen din krever at du raskt skal kunne håndtere uventede situasjoner, både positive og utfordrende. Så hvordan skal du få satt av tid til å tilegne deg ny kompetanse som gjør at du utvikler deg i lederrollen og blir en inspirasjonskilde og verdifull sparringspartner for kolleger i toppledergruppen?

Les mer ›

Temaer: ledelse

Hindrer IT-direktøren innovasjon innen marketing og salg?

Av Tore Berntsen 4. oktober 2017

Mange norske virksomheter overlater ansvaret for IT-investeringer til IT-direktøren. Mye tilsier at det bør endres. De som eier forretningsprosessene må sitte i førersetet.

Les mer ›

Temaer: salg, digital markedsføring, ledelse, innovasjon

Kjære toppleder, du har akkurat gått glipp av den viktigste konferansen for deg i år!

Av Tore Berntsen 27. september 2017

En provoserende overskrift? Ja, men jeg tør påstå at den har en høy sannhetsgestalt. I hvert fall om du som toppleder er fokusert på å skape lønnsom vekst i ditt selskap.

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, ledelse

Hvordan hindre at markedsdirektøren slutter?

Av Tore Berntsen 20. september 2017

I juli-august-nummeret av Harvard Business Review kom jeg over en artikkel som gjorde meg ekstra nysgjerrig: ”Why CMOs Never Last”. Markedsdirektøren er nemlig den rollen i ledergruppen som har kortest levetid. Men hvilke hovedutfordringer er det CMO har, og hvordan kan man legge til rette for at rollen faktisk lykkes?

Les mer ›

Temaer: HR, ledelse

Hva er ROI-en av en digitalt synlig og sosial leder?

Av Erlend Førsund 26. juli 2017

Mange toppledere vegrer seg for å engasjere seg i sosiale medier. Dette til tross for at digitalt synlige ledere bidrar til en rekke fordeler for organisasjonen de representerer. Hvorfor er toppledere så lavt representert i sosiale nettverk, hvilke muligheter går de glipp av og hva kjennetegner de beste i klassen?

Les mer ›

Temaer: sosiale medier, ledelse, digitalisering

Derfor forlot jeg topplederjobben i Jøtul for å jobbe med digitalisering

Av Marius Torjusen 5. juli 2017

Jeg er straks 40 år. Jeg har allerede gjort en karriere i industrien og opparbeidet meg erfaring fra styrerommet, lederkollegiet og linjen. Har internasjonal erfaring, kjent på P/L-ansvar og vært med på store omstillinger. Been there – done that. Check. Der det mest spennende skjer akkurat nå, det er innen digitalisering.

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse, digitalisering, influencer marketing

Kan du tegne forsikring mot sviktende salgsresultater?

Av Tore Berntsen 28. juni 2017

Forsikringskonseptet har eksistert så lenge det har gått mennesker på jorden – enten det dreide seg om å jakte i flokk for å unngå å bli drept som den eneste mammutjegeren, eller om du fordelte lasten din på flere skipsforsendelser for å unngå at alt gikk tapt i samme storm. Konseptet er veldig enkelt –  jo bedre sikkerhet du ønsker, desto mer må du betale. Som bileier velger du mellom ansvarsforsikring, delkasko og full kasko. Hva om du kunne bruke samme konsept når det gjelder salg? Er det mulig å tegne en forsikring mot sviktende salgsresultater? Og hva innebærer i så fall det?

Les mer ›

Temaer: salg, digital markedsstrategi, ledelse

Hva ledere må vite om digitalisering og risiko

Av Tore Berntsen 7. juni 2017

Digitalisering. Ordet er på alles lepper om dagen og skaper assosiasjoner til gull og grønne skoger for virksomhetene som klarer å omstille seg til «det digitale skiftet». Det snakkes imidlertid lite om ulempene. I denne artikkelen introduserer jeg de tre mest kritiske risikoene knyttet til digitalisering, og hva du som leder kan gjøre for å redusere dem.

Les mer ›

Temaer: ledelse, digitalisering, risiko

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen