Dette krever «generasjon prestasjon» av sine ledere

Av Anneli Setalo 12. september 2018

Generasjon prestasjon. Selvsentrerte, vanskelige å håndtere, bortskjemte, ambisiøse, kunnskapsrike. Oppfatningene om tjueåringene i dagens næringsliv er delte. Det er kanskje ikke så rart, det er tross alt mennesker vi snakker om. Men vi kan ikke se bort fra det faktum at de unge vil stille andre krav og forventninger til deg enn du gjorde til din sjef.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, ledelse, god ledelse

Økt trivsel gir økt produktivitet!

Av Beate Kopp Kleiven 29. august 2018

«Happy workers are good workers», ble jeg engang fortalt. Utsagnet kom fra Steve Wynn som bygget Hotellet Bellagio i sin tid. Et hotell i Las Vegas med mer enn 1 000 medarbeidere, hvor nesten ingen sluttet. Hotellet har senere blitt solgt, og hvordan det er nå vet jeg ikke, men jeg husker å være mektig imponert over en så modig strategi, en gang på tidlig 2000-tallet. For det er ikke alle som har trivsel på arbeidsplassen høyt på agendaen. Tallene kommer ofte i første rekke, og skal man levere resultater kan det virke som en lang omvei å fokusere på at de ansatte er glade og fornøyde. Hva i all verden har det med produktivitet å gjøre?

Les mer ›

Temaer: produktivitet, HR, ledelse

Farene ved lineær tenkning i ledelse

Av Tore Berntsen 25. juli 2018

Vi antar altfor ofte at det er lineære sammenheng i arbeidslivet. I noen tilfeller er det riktig: Øker du lagerstørrelsen med 50 prosent, får du plass til 50 prosent flere varer på hyllene. Gir du alle ansatte 10 prosent lønnsøkning, vil de totale lønnskostnadene øke med 10 prosent. Men i andre tilfeller er ikke sammenhengen lineær, og det er her lineær tenkning kan få dramatiske konsekvenser.

Les mer ›

Temaer: ledelse, kundelivstidsverdi

Hvordan hindre at markedsdirektøren slutter?

Av Tore Berntsen 29. juni 2018

I Harvard Business Review kom jeg over en artikkel som gjorde meg ekstra nysgjerrig: «Why CMOs Never Last». Markedsdirektøren er nemlig den rollen i ledergruppen som har kortest levetid. Men hvilke hovedutfordringer er det CMO har, og hvordan kan man legge til rette for at rollen faktisk lykkes?

Les mer ›

Temaer: ledelse, HR

Hvordan få fakturerende konsulenter til å prioritere salg

Av Tore Berntsen 27. juni 2018

Som leder av en konsulentvirksomhet står du ofte i en spagatøvelse. På den ene siden har du ansvar for at selskapet har tilstrekkelig salgsressurser. På den andre siden skal du sørge for at konsulentene leverer fakturerbare timer på prosjektene som er solgt inn. Er det mulig å få til en Ole Brum-løsning? Min mening er ja, og i denne artikkelen presenterer jeg seks råd til hvordan du kan gjøre det.

Les mer ›

Temaer: salgsledelse, ledelse, strategisk ledelse

Hvordan lykkes med digital endringsledelse i 2018

Av Tore Berntsen 28. februar 2018

Dagene da du kun leste om digital disrupsjon og digitalisering er forbi. Nå skjer det nemlig. Teknologien er moden, og mange bransjer er allerede utsatt for digital disrupsjon. Dessverre går mange glipp av hovedpoenget med digitalisering. Vi blir for opphengt i teknologisiden. Vi leser om kunstig intelligens, Internet of Things, roboter og Big Data. Et for skarpt fokus på teknologi kan medføre at du går glipp av det vesentligste: endringsledelse og transformasjon. 

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering, ledelse

Bør Content Manager inn i ledergruppen?

Av Geir S. Nodland 21. februar 2018

Innhold har blitt en så sentral del av enhver virksomhets markedsføring, og så viktig for bedriftens tankelederposisjon i markedet, at ansvaret for å forvalte det må løftes fra å være en operativ funksjon til å bli et strategisk ansvarsområde.  

Les mer ›

Temaer: ledelse

Slik blir du en god mentor for dine medarbeidere

Av Magne Henriksen 31. januar 2018

Er du en god mentor for de ansatte i ditt selskap, og har du selv en eller flere mentorer som gjør deg til en bedre leder? I dagens omskiftende landskap bør alle ha en mentor de kan stole på og som bygger dem opp.

Les mer ›

Temaer: ledelse, HR, rekruttering

Ledere må skape samhandling mellom marked og salg

Av Lars Hansen 10. januar 2018

Jeg snakker daglig med ledere i store og mellomstore organisasjoner som ønsker å forbedre salgsresultatene sine. Før vi kan stille en diagnose og foreslå tiltak, ser vi på hvordan de praktiserer salgs- og markedsarbeidet sitt. I 9 av 10 tilfeller er salg og marked på hver sin planet. Ledere som ønsker å se større resultater på topplinjen bør sikre at salgs- og markedsavdelingen er samkjørt og at de jobber mot samme mål.  

Les mer ›

Temaer: salgsledelse, ledelse, strategisk ledelse

De 10 mest populære lederartiklene i 2017

Av Erlend Førsund 27. desember 2017

I denne artikkelen har vi samlet de ti artiklene som trigget ledere mest på Digitalleder.no i 2017. 

Les mer ›

Temaer: ledelse

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen