Disse rapportene og dashboardvisningene burde du bygge i ditt CRM-system

Av Thomas Gustavson 23. februar 2023

Tiden for å kopiere ut tall fra diverse systemer og lime inn i en rapport i PowerPoint eller Excel er forbi. Det går for tregt! Du må ta pulsen på utviklingen i eget selskap på daglig basis. For å lykkes med denne adferdsendringen, må blant annet avstanden mellom ledelsen og aktiviteter i kundefront kortes ned. Gjøres det på en transparent måte med involvering fra alle roller i selskapet, er rapporter og dashboards gode verktøy for å forstå hvilke endringer som gir ønsket resultat  

Les mer ›

Temaer: CRM, endringsledelse, dashboard

Slik bør endringer i bedriften kommuniseres

Av Tove Eggen 25. august 2022

Det kreves lederstyrke, grunnlag og kunnskap for å beslutte endringer. Endringene i en bedrift blir oftest godt planlagt og tilrettelagt. Men en strategisk plan og gjennomføringsplan for kommunikasjon av endringene er i mange tilfeller fraværende eller tynn.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjon, endringsledelse

Tre spørsmål til egen markedsføring og salg

Av Erlend Førsund 15. august 2019

Ønsker du som toppleder eller leder for markedsføring eller salg å få større utbytte av salgs- og markedsføringsarbeidet i din virksomhet? Forskning viser at en sterk integrasjon mellom markeds- og salgsavdelingen gir store synergier, men hva betyr det i praksis? Her er tre spørsmål du bør stille deg selv og ledergruppen.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, strategisk ledelse, digitalisering

Kultur spiser digitalisering til frokost

Av Knut Erik Kristiansen 8. august 2019

Med en rivende utvikling innen teknologi for flere og flere bedrifter trenger man en strategi for å digitalisere seg og automatisere ineffektive arbeidsprosesser. Hvordan kan vi komme raskt til mål uten å bruke for mye penger og ressurser? En forutsetning for en vellykket digitaliseringsprosess er en god bedriftskultur og evnen til å adoptere endring. Her er mine seks steg til suksess:

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, god ledelse, digitalisering, bedriftskultur, kultur

Hvordan lykkes med digital endringsledelse?

Av Tore Berntsen 9. mai 2019

Eksisterende forretningsprosesser og utdatert teknologisk infrastruktur kan medføre at selskaper ikke evner å endre seg raskt nok sammenlignet med selskaper som er «born-digital». Bedriftene som ble grunnlagt i internett-æraen etter 1995, hvor digital teknologi er en av bærebjelkene, er de som ofte skaper disrupsjon i bransjen.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering, digital endringsledelse

Slik måler du organisasjonens digitale modenhetsgrad

Av Tore Berntsen 19. desember 2018

Digital endringsledelse starter med at du og ledergruppen blir bevisste på hvor digitalt moden virksomheten er i dag. Det handler om å stille de rette spørsmålene. I denne artikkelen deler jeg indikatorer formulert som spørsmål, som vil gi deg litt starthjelp på veien.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digital modenhetsgrad

Dette krever «generasjon prestasjon» av sine ledere

Av Anneli Setalo 12. september 2018

Generasjon prestasjon. Selvsentrerte, vanskelige å håndtere, bortskjemte, ambisiøse, kunnskapsrike. Oppfatningene om tjueåringene i dagens næringsliv er delte. Det er kanskje ikke så rart, det er tross alt mennesker vi snakker om. Men vi kan ikke se bort fra det faktum at de unge vil stille andre krav og forventninger til deg enn du gjorde til din sjef.

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse, god ledelse

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 3 av 5)

Av Tore Berntsen 18. april 2018

Vi har nå kommet til fallgruve tre av fem i artikkelserien «Hvorfor feiler digitalstrategier». Den første artikkelen handlet om lederes manglende helhetlige forståelse av digitalisering. Den andre artikkelen tok for seg digital økonomi og hvordan den fungerer. I den tredje artikkelen skal jeg ta for meg faren ved å overse digitale økosystemer.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 2 av 5)

Av Tore Berntsen 11. april 2018

En av hovedårsakene til at digitalstrategier feiler er at ledere misforstår den digitale økonomien. Den digitale økonomien opererer på en annerledes måte enn det vi kunne lese i mikroøkonomibøkene på 80- og 90-tallet. Vi har fremdeles tilbuds- og etterspørselskurver, men marginalkostnadsbegrepet i et analogt marked har en helt annen betydning enn i en digital forretningsmodell, hvor tilbudet av digitale produkter er tilnærmet ubegrenset.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Digital endringsledelse: Er kultur viktigere enn strategi?

Av Tore Berntsen 21. mars 2018

Hvordan bør du som toppleder tenke rundt strategi og bedriftskultur? Hvilke kulturtyper finnes, og hvilken kultur har din virksomhet? Hvordan tetter du gapet mellom eksisterende og ønsket kultur? Dette er kritiske spørsmål for enhver toppleder, spesielt i bransjer utsatt for digital disrupsjon. I dette innlegget presenterer jeg forskning fra Harvard Business Review på området.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, strategisk ledelse

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no, hubspotbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen