Strategi: Fra formulering til implementering

Av Frode Ødmann Andersen 30. juni 2022

Din viktigste oppgave som leder er å lede virksomhetens strategiske utvikling og sikre konkurranseevnen på sikt. Strategiutvikling er tett forbundet med implementering av strategi, som i hovedsak dreier seg om å føre strategiske beslutninger ut i livet og oppnå – eller overgå forventede forretningsresultater.

Les mer ›

Temaer: strategi

«Adapt or die» – Digital transformasjon i eksponentiell hastighet

Av Hans-Petter Nygård-Hansen 2. april 2020

I 2019 var det mange buzzord vi var leie av. Digital transformasjon, disrupsjon, big data og GDPR var fire av dem. Bærekraft et femte. Nå er «alt vi kjenner» i ferd med å bli disruptet og digital transformasjon i et eksponentielt tempo er det eneste lyset i mørket.

Les mer ›

Temaer: strategi, digital markedsstrategi, digitalisering

10 teknologitrender for 2020 (Del 1)

Av David Aleksandersen 23. november 2019

Å holde seg oppdatert som leder er krevende – og en raskt akselererende teknologiutvikling har ikke gjort det mindre utfordrende. Dette er den første av to artikler hvor vi ser på de ti viktigste teknologiske trendene for 2020.

Les mer ›

Temaer: strategi, big data, teknologi, strategisk ledelse, kunstig intelligens

Tre former for digitalisering – hvilke er relevante for din bedrift?

Av Stig Hammer 29. august 2019

For en tid tilbake leste jeg på DN.no at kun én av fem norske bedrifter har en klar digital strategi. Det er urovekkende. Hvis du er blant dem som synes at begrepet digitalisering er noe tåkete, håper jeg at dette innlegget kan hjelpe deg med å sortere tankene. Digitalisering omfatter i vid forstand tre områder, som jeg vil ta for meg her.

Les mer ›

Temaer: strategi, teknologi, digitalisering

Hvordan innføre en Blue Ocean-strategi

Av Tore Berntsen 11. april 2019

I 2005 ble boken Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant lansert. Boken skapte en liten revolusjon innen strategifaget og er solgt i mer enn 4 millioner eksemplarer. Hovedårsaken var nok den besnærende tanken at ditt selskap gjennom strategiske grep og en annen markedstilnærming kunne foreta en strategisk endring fra marginødeleggende priskonkurranse med lite differensierte produkter (red ocean) til et blått hav av nye muligheter hvor du har gjort konkurransen irrelevant (blue ocean). Du skaper etterspørselen fremfor å sloss om den. 

Les mer ›

Temaer: markedsstrategi, strategi

Hvorfor er digitale plattformer så verdifulle?

Av Tore Berntsen 21. mars 2019

I 2007 hadde Nokia, LG, Samsung, Motorola, Blackberry og Sony Ericsson 90 % av det globale overskuddet blant mobiltelefonprodusentene. Apple var usynlige. I 2018 hadde Apple om lag 60 % av overskuddet, og de tidligere dominerende aktørene var utradert av markedet. Hvorfor? Hovedsakelig fordi Apple klarte å bygge en digital plattform rundt iPhone.

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

Hva er blue ocean, og hvorfor bør du vurdere denne strategien?

Av Tore Berntsen 28. februar 2019

Boken "Blue Ocean Strategy" tok næringslivet med storm i 2003 med oppskriften til hvordan bedrifter kan skape konkurransefrie markeder og gjøre konkurrentene irrelevante. Utgitt på Harvard Business Review, har boken solgt over 3,5 millioner i opplag. Men hva er en Blue Ocean-strategi?

Les mer ›

Temaer: strategi, salgsstrategi, strategisk ledelse

Hvorfor CRM-prosjekter feiler og hvordan lykkes bedre?

Av Tore Berntsen 21. februar 2019

Hvorfor mislykkes så mange CRM-prosjekter, hvordan lager du en CRM-strategi som sikrer at dere når målene deres, og hvordan sikrer du at implementeringen blir vellykket? Det er spørsmål jeg svarer på i denne artikkelen, som også gir deg noen holdepunkter i valg av CRM-plattform, og en liten sammenligning av Salesforce, HubSpot og Microsoft Dynamics.

Les mer ›

Temaer: strategi, CRM, HubSpot, CRM-system, HubSpot CRM

Hvordan nå et globalt marked i en forskningsintensiv virksomhet

Av Tore Berntsen 24. januar 2019

I denne artikkelen skal jeg gi deg et eksempel på hvordan en forskningsintensiv virksomhet kan benytte inbound marketing til å ekspandere internasjonalt, tiltrekke seg flere dyktige forskere og ikke minst nå frem til mange flere interessenter med de viktige resultatene som ligger nedgravd i doktorgrader.

Les mer ›

Temaer: strategi, digital markedsstrategi

Hvordan moderne ledere skaper lønnsom vekst basert på ny teknologi

Av Tore Berntsen 10. januar 2019

Lønnsom vekst kan realiseres på flere måter. Du kan treffe ekstremt godt med produktutvikling og raskt vinne markedsandeler – eller du kan øke produksjonskapasiteten. For eksempel ved å etablere en ny produksjonslinje med utstrakt bruk av roboter og automatiserte prosesser, som kan skalere enormt. Lønnsom vekst kan også skje kun ved å utnytte ny teknologi i kundeprosessene. Denne artikkelen handler om nettopp dette, og her er mine tips.

Les mer ›

Temaer: strategi, teknologi

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no, hubspotbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen