Økt trivsel gir økt produktivitet!
«Happy workers are good workers», ble jeg engang fortalt. Utsagnet kom fra Steve Wynn som bygget Hotellet Bellagio i sin tid. Et hotell i Las Vegas med mer enn 1 000 medarbeidere, hvor nesten ingen sluttet. Hotellet har senere blitt solgt, og ...
Mine erfaringer med outsourcing av markedsføring
For snart to år siden forlot jeg en høyt profilert og godt betalt lederstilling for å bli konsulent. Jeg så et voksende behov for et selskap som kunne samarbeide som en integrert del av en markedsavdeling, uten at virksomheten selv måtte ansette og ...
Sju argumenter for å kjøpe et «standard» CRM-system
For de fleste virksomheter er skreddersøm sannsynligvis ikke den beste løsningen når det gjelder valg av CRM-system. I dette innlegget presenterer jeg sju klare fordeler ved å gå for et «standard» CRM-system.
Kundelivstidsverdi: Hvordan beregne lønnsomheten av en ny kunde?
Få nøkkeltall er viktigere for deg som leder enn kundelivstidsverdi (KLV). Når du vet hvor lønnsom en kunde er, har du et viktig beslutningsgrunnlag. Med innsikt i KLV kan du segmentere markedet og prioritere markedsførings- og salgsressursene på en ...
Farene ved lineær tenkning i ledelse
Vi antar altfor ofte at det er lineære sammenheng i arbeidslivet. I noen tilfeller er det riktig: Øker du lagerstørrelsen med 50 prosent, får du plass til 50 prosent flere varer på hyllene. Gir du alle ansatte 10 prosent lønnsøkning, vil de totale ...
Hva er et digitalt marketing-økosystem?
Et resultat av digitaliseringen er at bransjer kolliderer og smelter sammen i nye økosystemer. I dette innlegget ser jeg nærmere på hva dette har å si for markedsføring, salg og service, og hvordan toppledere og markedsdirektører bør forholde seg ...
VIDEO: Digitalisering – Hva må du kunne for å skape lønnsom vekst?
Er du klar for fremtiden? Ny forskning fra MIT blant 800 selskaper på tvers av bransjer og geografi viser at de som har digitalisert virksomheten sin har 16 prosentpoeng høyere lønnsomhet enn andre i samme bransje. I foredraget sitt på INBOUND-DAGEN ...
Hvordan hindre at markedsdirektøren slutter?
I Harvard Business Review kom jeg over en artikkel som gjorde meg ekstra nysgjerrig: «Why CMOs Never Last». Markedsdirektøren er nemlig den rollen i ledergruppen som har kortest levetid. Men hvilke hovedutfordringer er det CMO har, og hvordan kan ...
Hvordan få fakturerende konsulenter til å prioritere salg
Som leder av en konsulentvirksomhet står du ofte i en spagatøvelse. På den ene siden har du ansvar for at selskapet har tilstrekkelig salgsressurser. På den andre siden skal du sørge for at konsulentene leverer fakturerbare timer på prosjektene som ...
- Det er lov å kalle seg et mediehus, men alt vi lager er reklame
Om få år vil en lang rekke store virksomheter ha sine egne informasjonskanaler. Innen bank og finans har DnB og Jyske Bank gått foran og tatt eierskap til sine egne nyheter.