Digitalisering: Fem moteord enhver CEO må kjenne til

Av Tore Berntsen 26. desember 2018

Vet du hva API, SEO, IoT, AI og bots er? Hvis ikke, bør du lese denne artikkelen, for om fire til fem år vil du sannsynligvis ha benyttet alle disse teknologiene.  

Les mer ›

Temaer: digitalisering, teknologi

Brukeradopsjon: Hvordan få ansatte til å bruke ny programvare

Av Beate Kopp Kleiven 5. desember 2018

Å begynne med en ny programvare er spennende for noen, men overveldende for de fleste. Ifølge Forrester Research feiler 49 prosent av alle CRM-prosjekter. Problemet er ikke at programvaren ikke møter bedriftens behov, men snarere bedriftskultur og ledelse. I denne artikkelen ser jeg på hvordan du som leder kan legge til rette for en vellykket implementering av ny programvare.

Les mer ›

Temaer: prosjektledelse, IT, digitalisering

Er sosiale medier en viktig arena for toppledere?

Av Erlend Førsund 14. november 2018

Mange toppledere vegrer seg for å engasjere seg i sosiale medier. Dette til tross for at digitalt synlige ledere bidrar til en rekke fordeler for organisasjonen de representerer. Hvorfor er toppledere så lavt representert i sosiale nettverk, hvilke muligheter går de glipp av, og hva kjennetegner de beste i klassen?

Les mer ›

Temaer: digitalisering, sosiale medier, ledelse

Hva er disruptiv innovasjon?

Av Tore Berntsen 24. oktober 2018

Allerede i 1995 skrev Clayton Christensen en banebrytende artikkel om disruptive innovation. Siden den gang har mange ledere misforstått teorien. Begrepet blir brukt for ofte og om alle typer betydningsfull innovasjon. En del oppfatter også disruptiv innovasjon som vellykket innovasjon.  

Les mer ›

Temaer: disrupsjon, digitalisering

VIDEO: Digitalisering – Hva må du kunne for å skape lønnsom vekst?

Av Erlend Førsund 11. juli 2018

Er du klar for fremtiden? Ny forskning fra MIT blant 800 selskaper på tvers av bransjer og geografi viser at de som har digitalisert virksomheten sin har 16 prosentpoeng høyere lønnsomhet enn andre i samme bransje. I foredraget sitt på INBOUND-DAGEN 2018, ser Tore Berntsen på temaet fra et ledelsesperspektiv.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, lønnsomhet

Tillit er vår tids viktigste valuta

Av Magne Henriksen 23. mai 2018

Du kan ikke kjøpe det, og du kan heller ikke få det gratis. Tillit er noe du må fortjene.

Les mer ›

Temaer: kunstig intelligens, tillit, digitalisering

Tre former for digitalisering - hvilke er relevante for din bedrift?

Av Stig Hammer 9. mai 2018

Tidligere i år leste jeg i DN.no at kun én av fem norske bedrifter har en klar digital strategi. Det er urovekkende. Hvis du er blant dem som synes at begrepet digitalisering er noe tåkete, håper jeg at dette innlegget kan hjelpe deg med å sortere tankene. Digitalisering omfatter i vid forstand tre områder, som jeg vil ta for meg her.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, teknologi, strategi

Digitalstrategi: Hvordan lykkes i en analog og digital verden

Av Tore Berntsen 2. mai 2018

En del bedrifter går i fellen å tro at de må skape noe komplett nytt for å kompensere for disruptive inntrengeres markedseffekter. I realiteten har du langt flere valgmuligheter. Dette er den femte artikkelen i serien «derfor feiler digitalstrategier».  

Les mer ›

Temaer: digitalisering

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 3 av 5)

Av Tore Berntsen 18. april 2018

Vi har nå kommet til fallgruve tre av fem i artikkelserien «Hvorfor feiler digitalstrategier». Den første artikkelen handlet om lederes manglende helhetlige forståelse av digitalisering. Den andre artikkelen tok for seg digital økonomi og hvordan den fungerer. I den tredje artikkelen skal jeg ta for meg faren ved å overse digitale økosystemer.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, endringsledelse

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 2 av 5)

Av Tore Berntsen 11. april 2018

En av hovedårsakene til at digitalstrategier feiler er at ledere misforstår den digitale økonomien. Den digitale økonomien opererer på en annerledes måte enn det vi kunne lese i mikroøkonomibøkene på 80- og 90-tallet. Vi har fremdeles tilbuds- og etterspørselskurver, men marginalkostnadsbegrepet i et analogt marked har en helt annen betydning enn i en digital forretningsmodell, hvor tilbudet av digitale produkter er tilnærmet ubegrenset.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, endringsledelse

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen