Tre former for digitalisering - hvilke er relevante for din bedrift?

Av Stig Hammer 9. mai 2018

Tidligere i år leste jeg i DN.no at kun én av fem norske bedrifter har en klar digital strategi. Det er urovekkende. Hvis du er blant dem som synes at begrepet digitalisering er noe tåkete, håper jeg at dette innlegget kan hjelpe deg med å sortere tankene. Digitalisering omfatter i vid forstand tre områder, som jeg vil ta for meg her.

Les mer ›

Temaer: strategi, teknologi, digitalisering

Digitalstrategi: Hvordan lykkes i en analog og digital verden

Av Tore Berntsen 2. mai 2018

En del bedrifter går i fellen å tro at de må skape noe komplett nytt for å kompensere for disruptive inntrengeres markedseffekter. I realiteten har du langt flere valgmuligheter. Dette er den femte artikkelen i serien «derfor feiler digitalstrategier».  

Les mer ›

Temaer: digitalisering

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 3 av 5)

Av Tore Berntsen 18. april 2018

Vi har nå kommet til fallgruve tre av fem i artikkelserien «Hvorfor feiler digitalstrategier». Den første artikkelen handlet om lederes manglende helhetlige forståelse av digitalisering. Den andre artikkelen tok for seg digital økonomi og hvordan den fungerer. I den tredje artikkelen skal jeg ta for meg faren ved å overse digitale økosystemer.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 2 av 5)

Av Tore Berntsen 11. april 2018

En av hovedårsakene til at digitalstrategier feiler er at ledere misforstår den digitale økonomien. Den digitale økonomien opererer på en annerledes måte enn det vi kunne lese i mikroøkonomibøkene på 80- og 90-tallet. Vi har fremdeles tilbuds- og etterspørselskurver, men marginalkostnadsbegrepet i et analogt marked har en helt annen betydning enn i en digital forretningsmodell, hvor tilbudet av digitale produkter er tilnærmet ubegrenset.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 1 av 5)

Av Tore Berntsen 4. april 2018

Høsten 2017 offentliggjorde Dagens Næringsliv en undersøkelse som viste at kun én av fem bedrifter har en klar digitalstrategi. McKinsey rapporterte om tilsvarende alarmerende resultater i sin globale undersøkelse om digitalisering: De fleste virksomhetene i undersøkelsen har det ikke travelt med å etablere en digitalstrategi eller lansere strategiske digitaliseringsprosjekter. Dette til tross for at kun 8 prosent av respondentene svarte at de vil kunne ha en uendret strategi om endringstakten i bransjen og markedet fortsetter som nå. 

Les mer ›

Temaer: digitalisering

Hvordan løse komplekse problemer?

Av Tore Berntsen 28. mars 2018

IBM gjennomførte for fire år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell. De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun halvparten følte seg forberedt på dette. Da IBM spurte om hva som gjør at topplederne ikke behersker kompleksiteten, var svaret manglende kundeinnsikt.

Les mer ›

Temaer: CRM, big data, digitalisering

Er ditt selskap klar for den digitale fremtiden?

Av Tore Berntsen 14. mars 2018

Dessverre går mange ledere glipp av hovedpoenget med digitalisering. Vi blir for opphengt i teknologisiden. Vi leser om kunstig intelligens, Internet of Things, roboter og Big Data. Har du for skarpt fokus på teknologi, kan du gå glipp av det vesentligste: endringsledelse og transformasjon. 

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvordan lykkes med digital endringsledelse i 2018

Av Tore Berntsen 28. februar 2018

Dagene da du kun leste om digital disrupsjon og digitalisering er forbi. Nå skjer det nemlig. Teknologien er moden, og mange bransjer er allerede utsatt for digital disrupsjon. Dessverre går mange glipp av hovedpoenget med digitalisering. Vi blir for opphengt i teknologisiden. Vi leser om kunstig intelligens, Internet of Things, roboter og Big Data. Et for skarpt fokus på teknologi kan medføre at du går glipp av det vesentligste: endringsledelse og transformasjon. 

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse, digitalisering

Kommentar: Bekymringsverdig rapport i DN om topplederes fokus

Av Marius Torjusen 23. januar 2018

Dagens Næringsliv (fremragende avis forresten) publiserer i dag en artikkel basert på en undersøkelse gjennomført av PwC, hvor toppledere har blitt bedt om å vurdere en rekke trusler i forhold til organisasjonens vekstpotensial. Toppledere frykter mest overregulering, terrorisme, geopolitisk usikkerhet og cybertrusler. Fellesnevneren er at dette får de ikke gjort noe med. Først på 5. og 6. plass kommer ting man som toppleder kan og skal påvirke.

Les mer ›

Temaer: teknologi, digitalisering

Digitalisering: Toppledere må forstå forskjellen på harde og myke trender

Av Stig Hammer 3. januar 2018

Skal du som toppleder legge gode planer for fremtiden må du vite forskjellen mellom en hard og en myk (soft) trend. Den verdenskjente futuristen Daniel Burrus har forsket på dette i over tretti år, og i dette innlegget tar jeg for meg det han har kommet frem til.

Les mer ›

Temaer: trender, digitalisering

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen