Her er de største manglene i din årsrapport

Av Tore Berntsen 13. september 2017

En gjennomgang av årsrapportene til 10 av de 50 største norske børsnoterte selskapene ga skuffende resultater i omtalen av digitalisering, kundereise og kjøpsreise. Hva sier dette om toppledelsens og styrets manglende engasjement?

Les mer ›

Temaer: kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon, digitalisering

Krever digitalisering endringer i ledergruppa, og må du skifte CMO?

Av Marius Torjusen 30. august 2017

Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av selskapet for ledergruppa, og hvem bør ha ansvaret? Og hvordan når du frem til den stadig mer aktuelle kundegruppen av personer født etter 1980, den såkalte millenniumsgenerasjonen?

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvilke nye jobber vil skapes av kunstig intelligens (AI)?

Av Tore Berntsen 23. august 2017

Vil kunstig intelligens (AI) gi færre eller flere jobber i fremtiden? Ekspertene mener flere. Her er tre av dem.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, kunstig intelligens

Hva er ROI-en av en digitalt synlig og sosial leder?

Av Erlend Førsund 26. juli 2017

Mange toppledere vegrer seg for å engasjere seg i sosiale medier. Dette til tross for at digitalt synlige ledere bidrar til en rekke fordeler for organisasjonen de representerer. Hvorfor er toppledere så lavt representert i sosiale nettverk, hvilke muligheter går de glipp av og hva kjennetegner de beste i klassen?

Les mer ›

Temaer: sosiale medier, ledelse, digitalisering

Derfor forlot jeg topplederjobben i Jøtul for å jobbe med digitalisering

Av Marius Torjusen 5. juli 2017

Jeg er straks 40 år. Jeg har allerede gjort en karriere i industrien og opparbeidet meg erfaring fra styrerommet, lederkollegiet og linjen. Har internasjonal erfaring, kjent på P/L-ansvar og vært med på store omstillinger. Been there – done that. Check. Der det mest spennende skjer akkurat nå, det er innen digitalisering.

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse, digitalisering, influencer marketing

Digital endringsledelse: Hvordan organisere markedsføring og salg?

Av Tore Berntsen 21. juni 2017

Ny teknologi gir mange muligheter til å skape forretningsverdier innen markedsføring og salg. Du kan komme tidligere i kontakt med potensielle kunder gjennom at du får de til å gi seg til kjenne når de laster ned en interessant e-bok eller tar en digital test. Dette gjør at du har et tidsvindu dine selgere kan utnytte slik at de får et forsprang på konkurrentenes selgere.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hva ledere må vite om digitalisering og risiko

Av Tore Berntsen 7. juni 2017

Digitalisering. Ordet er på alles lepper om dagen og skaper assosiasjoner til gull og grønne skoger for virksomhetene som klarer å omstille seg til «det digitale skiftet». Det snakkes imidlertid lite om ulempene. I denne artikkelen introduserer jeg de tre mest kritiske risikoene knyttet til digitalisering, og hva du som leder kan gjøre for å redusere dem.

Les mer ›

Temaer: ledelse, digitalisering, risiko

Hva er disruptiv innovasjon?

Av Tore Berntsen 12. april 2017

Allerede i 1995 skrev Clayton Christensen en banebrytende artikkel om disruptive innovation. Siden den gang har mange ledere misforstått teorien. Disse omtaler ofte «disruptiv» uten å ha lest Christensens teori. Begrepet blir brukt for ofte og om alle typer betydningsfull innovasjon. En del oppfatter også disruptiv innovasjon som vellykket innovasjon.  

Les mer ›

Temaer: digitalisering, disrupsjon

Digitaliseringen av din bransje endrer spillereglene

Av Håvard Ellefsen 5. april 2017

Digitalisering kan snu konkurransesituasjonen helt rundt. Buzz-ordet er «digital disrupsjon» og handler om hvordan digitale virkemidler endrer spillereglene.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering, disrupsjon

Hvordan kan du som toppleder håndtere komplekse problemer?

Av Tore Berntsen 29. mars 2017

IBM gjennomførte for tre år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell.  De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun halvparten følte seg forberedt på dette. Når IBM spurte om hva som gjør at topplederne ikke behersker kompleksiteten var svaret manglende kundeinnsikt.

Les mer ›

Temaer: CRM, big data, digitalisering

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen