Kommentar: Bekymringsverdig rapport i DN i dag om topplederes fokus

Av Marius Torjusen 23. januar 2018

Dagens Næringsliv (fremragende avis forresten) publiserer i dag en artikkel basert på en undersøkelse gjennomført av PwC, hvor toppledere har blitt bedt om å vurdere en rekke trusler i forhold til organisasjonens vekstpotensial. Toppledere frykter mest overregulering, terrorisme, geopolitisk usikkerhet og cybertrusler. Fellesnevneren er at dette får de ikke gjort noe med. Først på 5. og 6. plass kommer ting man som toppleder kan og skal påvirke.

Les mer ›

Temaer: teknologi, digitalisering

Digitalisering: Toppledere må forstå forskjellen på harde og myke trender

Av Stig Hammer 3. januar 2018

Skal du som toppleder legge gode planer for fremtiden må du vite forskjellen mellom en hard og en myk (soft) trend. Den verdenskjente futuristen Daniel Burrus har forsket på dette i over tretti år, og i dette innlegget tar jeg for meg det han har kommet frem til.

Les mer ›

Temaer: trender, digitalisering

Kundeservice: Slik kommuniserer du med kundene i 2018

Av Beate Kopp Kleiven 20. desember 2017

Kundeservice er en av de viktigste prioritetene for toppledere i 2018. Mange kommer til å investere i teknologi som AI og chatbots for å effektivisere disse funksjonene, og mange kommer til å gjøre det feil. I dette innlegget ser vi nærmere på hvordan god kundekommunikasjon kan se ut i 2018, basert på endrede kommunikasjonsvaner og fremvekst av ny teknologi.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjon, digitalisering

Kunstig intelligens og kommersiell tillit

Av Gorm Kunøe 13. desember 2017

«Å satse på kunstig intelligens er et strategisk valg drevet frem enten av kravet til en teknologisk vei ut av en konkurransemessig blindgate, eller en naturlig prosess mot større grad av integrasjon. Det er det interne fokus. Utfordringen er å ikke glemme kundene opp i gleden over rasjonaliseringsgevinsten», skriver Gorm Kunøe i dette gjesteinnlegget.

Les mer ›

Temaer: kundeservice, digitalisering, kunstig intelligens

«Ball watching»: Når teknologien tar fokuset bort fra strategien

Av Geir S. Nodland 29. november 2017

I fotball har vi utrykket «ball watching», som betyr at man er så fokusert på ballen at man ikke ser hvor med- og motspillerne befinner seg. Dette resulterer ikke så sjelden at man slipper inn mål eller går glipp av en målsjanse. Jeg synes dette er et ganske godt bilde på noe mange ender opp med å gjøre når man skal kaste seg på den stadig raskere voksende digitaliseringsbølgen. Man overfokuserer på teknologien og undervurderer viktigheten av strategi, prosesser, rutiner, budsjettering og intern organisering.

Les mer ›

Temaer: digital markedsstrategi, teknologi, digitalisering

Digitalisering: Fem moteord enhver CEO må kjenne til

Av Tore Berntsen 22. november 2017

Vet du hva API, SEO, IoT, AI og bots er? Hvis ikke, bør du lese denne artikkelen, for om fire til fem år vil du sannsynligvis ha benyttet alle disse teknologiene.  

Les mer ›

Temaer: teknologi, digitalisering

Digitalisering og innovasjon: Hva kan vi lære av historien?

Av Tore Berntsen 1. november 2017

Selv i en digital tidsalder kan det være smart å lære av historien. I dette innlegget ser vi nærmere på hva internasjonale forskningsstudier kan lære oss om innovasjonsprosjekter.

Les mer ›

Temaer: digitalisering

Her er de største manglene i din årsrapport

Av Tore Berntsen 13. september 2017

En gjennomgang av årsrapportene til 10 av de 50 største norske børsnoterte selskapene ga skuffende resultater i omtalen av digitalisering, kundereise og kjøpsreise. Hva sier dette om toppledelsens og styrets manglende engasjement?

Les mer ›

Temaer: kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon, digitalisering

Krever digitalisering endringer i ledergruppa, og må du skifte CMO?

Av Marius Torjusen 30. august 2017

Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av selskapet for ledergruppa, og hvem bør ha ansvaret? Og hvordan når du frem til den stadig mer aktuelle kundegruppen av personer født etter 1980, den såkalte millenniumsgenerasjonen?

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvilke nye jobber vil skapes av kunstig intelligens (AI)?

Av Tore Berntsen 23. august 2017

Vil kunstig intelligens (AI) gi færre eller flere jobber i fremtiden? Ekspertene mener flere. Her er tre av dem.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, kunstig intelligens

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen