Dette holder markedssjefen våken i 2021

Av Erlend Førsund 4. februar 2021

Det har aldri vært mer spennende å være markedsfører. I fjor ble mange bedrifter tvangs-digitalisert over natta. Vi har gjort erfaringer og fremskritt som ellers ville tatt 10-15 år. Med det som utgangspunkt har jeg løftet frem fire trender jeg tror vil stjele nattesøvnen fra mang en markedssjef.

Les mer ›

Temaer: markedsføring, content marketing, ROI, innholdsmarkedsføring, marketing automation, teknologi, kundereiser

10 teknologitrender for 2020 (Del 1)

Av David Aleksandersen 23. november 2019

Å holde seg oppdatert som leder er krevende – og en raskt akselererende teknologiutvikling har ikke gjort det mindre utfordrende. Dette er den første av to artikler hvor vi ser på de ti viktigste teknologiske trendene for 2020.

Les mer ›

Temaer: strategi, big data, teknologi, strategisk ledelse, kunstig intelligens

Tre former for digitalisering – hvilke er relevante for din bedrift?

Av Stig Hammer 29. august 2019

For en tid tilbake leste jeg på DN.no at kun én av fem norske bedrifter har en klar digital strategi. Det er urovekkende. Hvis du er blant dem som synes at begrepet digitalisering er noe tåkete, håper jeg at dette innlegget kan hjelpe deg med å sortere tankene. Digitalisering omfatter i vid forstand tre områder, som jeg vil ta for meg her.

Les mer ›

Temaer: strategi, teknologi, digitalisering

Hvordan moderne ledere skaper lønnsom vekst basert på ny teknologi

Av Tore Berntsen 10. januar 2019

Lønnsom vekst kan realiseres på flere måter. Du kan treffe ekstremt godt med produktutvikling og raskt vinne markedsandeler – eller du kan øke produksjonskapasiteten. For eksempel ved å etablere en ny produksjonslinje med utstrakt bruk av roboter og automatiserte prosesser, som kan skalere enormt. Lønnsom vekst kan også skje kun ved å utnytte ny teknologi i kundeprosessene. Denne artikkelen handler om nettopp dette, og her er mine tips.

Les mer ›

Temaer: strategi, teknologi

Digitalisering: Fem moteord enhver CEO må kjenne til

Av Tore Berntsen 26. desember 2018

Vet du hva API, SEO, IoT, AI og bots er? Hvis ikke, bør du lese denne artikkelen, for om fire til fem år vil du sannsynligvis ha benyttet alle disse teknologiene.  

Les mer ›

Temaer: teknologi, digitalisering

Hvordan vil dagens jobber påvirkes av automatisering?

Av Tore Berntsen 19. oktober 2018

Det er skrevet mye nyttig om automatisering og bruk av kunstig intelligens den siste tiden. Det er en blanding av et trusselbilde og et mulighetsbilde. En vanlig oppfatning er at lavstatusyrker vil forsvinne mens høystatusyrker som rådgiver, advokat og revisor vil overleve.

Les mer ›

Temaer: teknologi, disrupsjon, kunstig intelligens, chat, Chatbot

Hvordan kunstig intelligens kan skape gevinster i marketing og salg

Av Tore Berntsen 7. mars 2018

Bedrifter verden over benytter i dag kunstig intelligens (AI) til å forbedre markedsføring, salg og kundeservice. I dette innlegget får du en introduksjon til de ulike typene AI som finnes og råd til hvordan du kan implementere AI i egen virksomhet.

Les mer ›

Temaer: teknologi, kunstig intelligens

Kommentar: Bekymringsverdig rapport i DN om topplederes fokus

Av Marius Torjusen 23. januar 2018

Dagens Næringsliv (fremragende avis forresten) publiserer i dag en artikkel basert på en undersøkelse gjennomført av PwC, hvor toppledere har blitt bedt om å vurdere en rekke trusler i forhold til organisasjonens vekstpotensial. Toppledere frykter mest overregulering, terrorisme, geopolitisk usikkerhet og cybertrusler. Fellesnevneren er at dette får de ikke gjort noe med. Først på 5. og 6. plass kommer ting man som toppleder kan og skal påvirke.

Les mer ›

Temaer: teknologi, digitalisering

«Ball watching»: Når teknologien tar fokuset bort fra strategien

Av Geir S. Nodland 29. november 2017

I fotball har vi utrykket «ball watching», som betyr at man er så fokusert på ballen at man ikke ser hvor med- og motspillerne befinner seg. Dette resulterer ikke så sjelden at man slipper inn mål eller går glipp av en målsjanse. Jeg synes dette er et ganske godt bilde på noe mange ender opp med å gjøre når man skal kaste seg på den stadig raskere voksende digitaliseringsbølgen. Man overfokuserer på teknologien og undervurderer viktigheten av strategi, prosesser, rutiner, budsjettering og intern organisering.

Les mer ›

Temaer: digital markedsstrategi, teknologi, digitalisering

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no, hubspotbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen