For ledere om strategi, markedsføring og salg

En blogg fra Markedspartner

En ny definisjon på CRM: Contact Relationship Management

Mange bedriftsledere har en formening om hva CRM er. En del vil hevde at CRM handler om salg og kundeoppfølging. Noen definerer CRM som en programvare for salg og kundeoppfølging. Andre legger til at CRM i tillegg til en programvare, også er en ...

Digitalstrategi: Hvordan lykkes i en analog og digital verden

En del bedrifter går i fellen å tro at de må skape noe komplett nytt for å kompensere for disruptive inntrengeres markedseffekter. I realiteten har du langt flere valgmuligheter. Dette er den femte artikkelen i serien «derfor feiler ...

Hva skjer med markedet når de store digitaliserer kjernevirksomheten sin?

Jeg har nå kommet til fallgruve 4 av 5 i artikkelserien «Derfor feiler digitalstrategier». Mitt forrige blogginnlegg handlet om faren ved å overse digitale økosystemer. I dette innlegget skal jeg belyse faren ved å overse digitale mottiltak fra ...

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 3 av 5)

Vi har nå kommet til fallgruve tre av fem i artikkelserien «Hvorfor feiler digitalstrategier». Den første artikkelen handlet om lederes manglende helhetlige forståelse av digitalisering. Den andre artikkelen tok for seg digital økonomi og hvordan ...

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 2 av 5)

En av hovedårsakene til at digitalstrategier feiler er at ledere misforstår den digitale økonomien. Den digitale økonomien opererer på en annerledes måte enn det vi kunne lese i mikroøkonomibøkene på 80- og 90-tallet. Vi har fremdeles tilbuds- og ...

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 1 av 5)

Høsten 2017 offentliggjorde Dagens Næringsliv en undersøkelse som viste at kun én av fem bedrifter har en klar digitalstrategi. McKinsey rapporterte om tilsvarende alarmerende resultater i sin globale undersøkelse om digitalisering: De fleste ...

Hvordan løse komplekse problemer?

IBM gjennomførte for fire år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell. De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun ...

Digital endringsledelse: Er kultur viktigere enn strategi?

Hvordan bør du som toppleder tenke rundt strategi og bedriftskultur? Hvilke kulturtyper finnes, og hvilken kultur har din virksomhet? Hvordan tetter du gapet mellom eksisterende og ønsket kultur? Dette er kritiske spørsmål for enhver toppleder, ...

Er ditt selskap klar for den digitale fremtiden?

Dessverre går mange ledere glipp av hovedpoenget med digitalisering. Vi blir for opphengt i teknologisiden. Vi leser om kunstig intelligens, Internet of Things, roboter og Big Data. Har du for skarpt fokus på teknologi, kan du gå glipp av det ...

Hvordan kunstig intelligens kan skape gevinster i marketing og salg

Bedrifter verden over benytter i dag kunstig intelligens (AI) til å forbedre markedsføring, salg og kundeservice. I dette innlegget får du en introduksjon til de ulike typene AI som finnes og råd til hvordan du kan implementere AI i egen virksomhet.

Se flere av våre blogger