Dette krever «generasjon prestasjon» av sine ledere

Dette_krever_generasjon_prestasjon_av_sine_ledere

Generasjon prestasjon. Selvsentrerte, vanskelige å håndtere, bortskjemte, ambisiøse, kunnskapsrike. Oppfatningene om tjueåringene i dagens næringsliv er delte. Det er kanskje ikke så rart, det er tross alt mennesker vi snakker om. Men vi kan ikke se bort fra det faktum at de unge vil stille andre krav og forventninger til deg enn du gjorde til din sjef.

Gi og ta tilbakemelding

De unge er vant til å bli målt, ikke bare i skolesammenheng, men også med tanke på hva de klarer å oppnå i privatlivet, på sosiale medier og på jobben. De har vokst opp i en verden hvor så å si alle avgjørelser blitt tatt på grunnlag av tilbakemeldinger, på sider som Tripadvisor, Amazon eller på generelle diskusjonsfora.

Last ned gratis e-bok: Digital endringsledelse 2.0

Den generiske halvårssamtalen er derfor ikke nok for å tilfredsstille unge selvbilder bygget på konstant tilbakemelding. Betyr det at du skal booke inn et møte hver uke? Nei, men som leder bør du vie mer oppmerksomhet til uformelle tilbakemeldinger. Dessuten er du nødt til å skape en kultur for å gi tilbakemeldinger på tvers av roller og nivåer i virksomheten.

At ting ikke skal ta for lang tid

Den yngre generasjonen arbeidstakere blir ofte kritisert for å være utålmodige, både med tanke på karriereutvikling og prosesser generelt. Ting tar tid i næringslivet, men du som leder er ansvarlig for å finne ut om dette er nødvendig for at nye initiativ skal bli tilstrekkelig behandlet eller om det skyldes unødvendig byråkrati og detaljstyring.

Det er nok få unge som reflekterer over hvor lang tid det tidligere tok fra man tok et bilde til man sto med det i hånda. Men du har god erfaring med at filmrullen først måtte fylles og at kamerabutikken deretter brukte minst en uke på å fremkalle de. Slikt blir man tålmodig av, og det er vel og bra, men det er utålmodighet som har laget grobunn for oppfinnelser som Vipps.

Shelby Jenkins, et globalt rekrutteringsfirma, gir følgende tips: «It is not just about their own advancement but the idea that everything is progressing – task these staff with creating innovative solutions to existing processes and problems. Efficiency is a priority, and they value the ability to contribute to the wider growth and progress of the organization.»

Mening på arbeidsplassen

De unge i arbeidslivet sier seg ikke fornøyd med å dra på jobb kun for lønna, de ønsker å bidra til noe større enn seg selv og det å fylle lommene til lederne sine. Dette er også en av grunnene til at meningsløse internprosesser går dem slik på nervene. Det betyr ikke at hver minste oppgave skal være et skritt mot fred på jord, men som leder forventes du å synliggjøre alles bidrag og skrote arbeidsoppgaver som ikke bidrar til det store bildet.

Karl Moore og Sienna Zampino skriver dette i Forbes: «Organizations who wish to prosper will focus more time on meaning at work, have an organizational purpose and contribution which gives people a sense of satisfaction and a genuine feeling that they are making the world a better place.»

Vær oppmerksom på at det å skape mening på jobben går forbi det å døpe om møterommene til noe kreativt og publisere noen generiske verdier på hjemmesiden.

Har du lyst til å lære mer om endringsledelse kan du ta en titt i e-boken som min kollega Tore har skrevet:  

Last ned gratis e-bok:  Digital endringsledelse 2.0 - for toppledere og markedsdirektører

Anneli Setalo's photo

Av: Anneli Setalo

Annel jobbet tidligere som digitalmarkedsfører og redaktør i MarkedsPartner. Hun er utdannet innen journalistikk og kreativ skriving fra University of Roehampton og har tidligere jobbet med salg og markedsføring, samt som skribent i flere lokalaviser.