Krever digitalisering endringer i ledergruppa, og må du skifte CMO?
Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av selskapet for ledergruppa, og hvem bør ha ansvaret? Og hvordan når du frem til den stadig mer aktuelle kundegruppen av personer født etter 1980, den såkalte millenniumsgenerasjonen?
Endringsledelse: Tenk markedsføring og salg i et treårs-perspektiv
Hvordan toppledere kan tenke langsiktig om digital endringsledelse i en hverdag preget av store og hyppige endringer i markedet, hard og uforutsigbar konkurranse og med tøffe resultatkrav fra styret.
Tre tiltak mot digital disrupsjon
Hans-Petter Nygård Hansen sier det godt: "Alt som kan digitaliseres vil bli digitalisert, og dermed kan også alt disruptes." Hvilke tiltak kan du som leder sette i verk for å møte den uunngåelige forstyrrelsen av forretningsmodellen din?
Kan du tegne forsikring mot sviktende salgsresultater?
Forsikringskonseptet har eksistert så lenge det har gått mennesker på jorden – enten det dreide seg om å jakte i flokk for å unngå å bli drept som den eneste mammutjegeren, eller om du fordelte lasten din på flere skipsforsendelser for å unngå at ...
Digital endringsledelse: Hvordan organisere markedsføring og salg?
Ny teknologi gir mange muligheter til å skape forretningsverdier innen markedsføring og salg. Du kan komme tidligere i kontakt med potensielle kunder gjennom at du får de til å gi seg til kjenne når de laster ned en interessant e-bok eller tar en ...
Hvordan unngå at nye produkter feiler i markedet?
Hvert år forsvinner flere tusen kvalitetsprodukter fra butikkhyllene fordi det ikke selges nok av dem. Produkter som med smart salgsmetodikk kunne vært god butikk i mange år.
Blue Ocean-lederskap: Suksess kommer fra engasjerte medarbeidere
En utfordring mange ledere møter er at det er et betydelig gap mellom det potensialet medarbeiderne har, og det som presteres. Dessverre mangler mange ledere innsikt i hva som kreves for å utnytte medarbeidernes potensiale. I denne artikkelen gir ...
Faktorene mange overser når de beregner kundelivstidsverdi
I mitt forrige innlegg presenterte jeg en enkel modell for beregning av kundelivstidsverdi (KLV). I virkeligheten er det langt flere parametere du bør vektlegge når du skal segmentere og prioritere din kundemasse. Det enkle er ofte det beste, men i ...
Inbound sales: En målrettet og effektiv salgsprosess
De tradisjonelle salgsmetodene fungerer ikke lenger. I en økende digitalisert hverdag, befinner de potensielle kundene dine seg på helt andre arenaer enn de gjorde tidligere. Skal du klare å kapre nye kunder, er du nødt til å endre taktikk. Du må ...
Digitaliseringen av din bransje endrer spillereglene
Digitalisering kan snu konkurransesituasjonen helt rundt. Buzz-ordet er «digital disrupsjon» og handler om hvordan digitale virkemidler endrer spillereglene.