Markedsplan og markedsstrategi er ord vi ofte hører fra både markedsførere og ledere. Det eneste problemet er at det ikke alltid er klart hva som er forskjellen, hvordan de skal se ut og hvilket formål hver av dem egentlig tjener. Vi har tatt en prat med en av forfatterne bak boken Markedsføringledelse, Even Johan Lanseng, for å se om vi kan bli noe klokere.
Temaer: markedsstrategi, markedsplan, markedsplanlegging
Vi bombarderes av informasjon, og alle – både mennesker og merkevarer – vil snakke til oss og med oss. Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. I denne artikkelen får du en oppskrift og sjekkliste på hvordan du legger en god kommunkasjonsstrategi.
Temaer: markedsstrategi, kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon, merkevare
Hverdagen er endelig tilbake til normalen og planer for hvordan nye høyder skal nås i 2022 må utarbeides. En av de viktigste planene er markedsplanen, men hvilke områder bør vektlegges for at markedsplanen skal bli et så nyttig verktøy som mulig?
Temaer: markedsstrategi, markedssjef, markedsplan
En kontinuerlig endring innen teknologi, markedsføringskanaler og forbrukeradferd setter nye krav til kompetansen til deg som jobber med markedsføring og salg. Trendene setter krav til økt profesjonalitet i rollen vår som markedssjef og gir oss et svimlende utvalg av muligheter i markedet. Til tider kan det være vanskelig å holde seg oppdatert i markedet som ellers vokser som ugress, og det kan være utfordrende å tilfredsstille kravene fra salgssjefen som henger på deg som nykokt spagetti på veggen. Men våkne markedsansvarlige tar likevel initiativ, reduserer trusler og utnytter mulighetene som finnes der ute.
Temaer: markedsstrategi, digital markedsføring, digital markedsstrategi, justere markedsplanen
Ny norsk rapport viser at podkasting er i ferd med å bli et massemedium. 1,6 millioner nordmenn lytter ukentlig, fem timer i snitt. «Podkasting er den nye blogginga», sa Seth Godin i 2018, en kanal for å dele ideer, vise lederskap og vinne tillit hos ditt publikum. I denne artikkelen ser vi nærmere på podkasting som norsk fenomen, hvilke sju podkast-formater som finnes og sju grunner til at du bør vurdere podkasting.
Temaer: markedsstrategi, podkasting, podcast
I 2005 ble boken Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant lansert. Boken skapte en liten revolusjon innen strategifaget og er solgt i mer enn 4 millioner eksemplarer. Hovedårsaken var nok den besnærende tanken at ditt selskap gjennom strategiske grep og en annen markedstilnærming kunne foreta en strategisk endring fra marginødeleggende priskonkurranse med lite differensierte produkter (red ocean) til et blått hav av nye muligheter hvor du har gjort konkurransen irrelevant (blue ocean). Du skaper etterspørselen fremfor å sloss om den.
Temaer: markedsstrategi, strategi
De fleste av oss benytter outsourcing i dag. Har du tenkt over at du kan outsource strategisk viktige oppgaver, men samtidig beholde kontroll over resultatene? I dette innlegget tar jeg for meg fordeler og ulemper ved outsourcing og ser på ulike varianter av outsourcing.
Temaer: markedsstrategi, digital markedsføring, strategi
Hvordan toppledere kan tenke langsiktig om digital endringsledelse i en hverdag preget av store og hyppige endringer i markedet, hard og uforutsigbar konkurranse og med tøffe resultatkrav fra styret.
Temaer: markedsstrategi, salgsstrategi, endringsledelse, strategisk ledelse