Kundelivstidsverdi: Hvordan beregne lønnsomheten av en ny kunde?

Av Tore Berntsen 1. august 2018

Få nøkkeltall er viktigere for deg som leder enn kundelivstidsverdi (KLV). Når du vet hvor lønnsom en kunde er, har du et viktig beslutningsgrunnlag. Med innsikt i KLV kan du segmentere markedet og prioritere markedsførings- og salgsressursene på en mer optimal måte enn uten denne innsikten.

Les mer ›

Temaer: lønnsomhet, kundelivstidsverdi

Farene ved lineær tenkning i ledelse

Av Tore Berntsen 25. juli 2018

Vi antar altfor ofte at det er lineære sammenheng i arbeidslivet. I noen tilfeller er det riktig: Øker du lagerstørrelsen med 50 prosent, får du plass til 50 prosent flere varer på hyllene. Gir du alle ansatte 10 prosent lønnsøkning, vil de totale lønnskostnadene øke med 10 prosent. Men i andre tilfeller er ikke sammenhengen lineær, og det er her lineær tenkning kan få dramatiske konsekvenser.

Les mer ›

Temaer: ledelse, kundelivstidsverdi

Faktorene mange overser når de beregner kundelivstidsverdi

Av Tore Berntsen 17. mai 2017

I mitt forrige innlegg presenterte jeg en enkel modell for beregning av kundelivstidsverdi (KLV). I virkeligheten er det langt flere parametere du bør vektlegge når du skal segmentere og prioritere din kundemasse. Det enkle er ofte det beste, men i noen tilfeller kan det være riktig å gjøre mer avanserte analyser. Til dette formålet lanserer jeg KLV versjon 2.0.

Les mer ›

Temaer: kundelivstidsverdi

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen