For en tid tilbake leste jeg på DN.no at kun én av fem norske bedrifter har en klar digital strategi. Det er urovekkende. Hvis du er blant dem som synes at begrepet digitalisering er noe tåkete, håper jeg at dette innlegget kan hjelpe deg med å sortere tankene. Digitalisering omfatter i vid forstand tre områder, som jeg vil ta for meg her.
Digitale prosesser og støttefunksjoner
Den første formen for digitalisering er det vi i gamle dager kalte IT. I over femti år har vi «IT-fisert» ulike deler av verdikjedene internt og eksternt:
- Økonomistyring
- Logistikk
- Produksjon
- Kundeservice
- «IT-avdelingen»
- Effektivisering av eksisterende prosesser og funksjoner basert på IT
Først skjedde digitaliseringen inne i bedriftene på frittstående datamaskiner. Senere kom det lokale nettverk inn i bedriftene, og så tok man for seg samarbeidsprosesser mellom bedrifter over internett. Men vi gjorde fortsatt i stor grad de samme tingene, bare mer effektivt.
Digitale produkter og tjenester
Den andre formen for digitalisering omfatter produkter og tjenester som har blitt digitalisert. Disse kan deles inn i fire ulike kategorier:
1. Hele produktet eller tjenesten har blitt digital: Det som før var et fysisk produkt har nå blitt en digital tjeneste: CD-en ble erstattet av Spotify (med flere mellomtrinn). DVD-en ble erstattet av Netflix. Fysiske penger ble erstattet av Vipps. Bruktmarkedet i avisene ble erstattet av Finn.no.
2. En digital løsning endrer en ikke-digital tjeneste: Uber er et godt eksempel. Konseptet "drosje" er fremdeles en fysisk tjeneste, men måten du bestiller, bruker og betaler tjenesten på har blitt endret drastisk gjennom digitale løsninger. I overnattingsbransjen er Airbnb et lignende eksempel.
3. En digital løsning endrer et fysisk produkt: Boliglåsen Yale Doorman fra Assa Abloy Opening Solutions er et eksempel på et produkt som har blitt kraftig forbedret med digital funksjonalitet. Du trenger ingen fysisk nøkkel, du kan låse opp døren med app eller kode, du kan gi tidsbegrenset adgang, du kan få varsel på mobilen når minstejenta kommer hjem fra SFO, og du kan til og med åpne for rørleggeren mens du er på jobb.
4. Augmented Reality, Virtual Reality, eller i et samlebegrep: Extended Reality (XR): Her er det nærliggende å nevne Pokemon Go, smarttelefonspillet som gikk som en farsott over hele verden umiddelbart etter lansering i juli 2016. XR er teknologier som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, gjerne som et ekstra lag med informasjon. Teknologien brukes blant annet av Snapchat, og er allerede godt etablert i eiendomsbransjen. Visninger av nye boliger med VR-briller er her i dag, og visninger av brukte boliger på samme måte er rett rundt hjørnet. Det neste er å gå med 360-kamera og filme slik at turister kan forhåndsoppleve reiser, enten det er besøk på The Ritz, bestigning av Store Skagastølstind eller en guidet tur gjennom jungelen i Amazonas, hvor du både hører, ser og føler, kanskje gjennom en drakt eller ved å stå i et rom hvor temperatur og vind endrer seg med reisen.
Les også: Fersk 2019 rapport.
Digital markedsføring og salg
Den tredje formen for digitalisering treffer salgs- og markedsføringsprosessene dine. En viktig driver her er at kundenes kjøpsprosess hovedsakelig foregår på nettet.
De store mengdene detaljerte brukerdata som genereres gir store muligheter for en datadrevet, nærmest forskningsbasert, tilnærmelse til marketing og salg, hvor alt er hundre prosent målbart og kan optimaliseres hele tiden.
Med et digitalt forretningssystem (som HubSpot, Marketo eller Eloqua) sikrer du at data fra alle kontaktpunkter mellom kjøperne og virksomheten lagres på hver enkelt kontakts profil, slik at du kan tilpasse og automatisere markedskommunikasjonen ut i fra hvem personen er og hvor i kjøpsreisen vedkommende er.
Ønsker du en praktisk veileder til hvordan du lager en digital salgs- og markedsstrategi, har jeg laget en enkel guide som du kan laste ned gratis her.
Først publisert: 9. mai 2018. Oppdatert: 29. august 2019.