Bilde tatt av Kjartan Haugen

I 2019 var det mange buzzord vi var leie av. Digital transformasjon, disrupsjon, big data og GDPR var fire av dem. Bærekraft et femte. Nå er «alt vi kjenner» i ferd med å bli disruptet og digital transformasjon i et eksponentielt tempo er det eneste lyset i mørket.

Alle snakker om å brette opp ermene, samtidig som oppsigelser og permitteringer er svaret vi får tilbake. «Adapt or die». Tilpass deg, eller dø! Covid-19 pandemien vokser i en eksponentiell hastighet, og det samme gjør antall arbeidsledige og permitterte. Det som er i ferd med å utspille seg nå, er et «live show» hvor alle buzzord fremstår som levende. Buzzord som utspiller seg i sanntid.

Bli kontaktet av en ekspert om digitalisering i din bedrift. Gratis og  uforpliktende.

Digital transformasjon i en eksponentiell hastighet

For mange ser det forholdsvis mørkt ut. Og hvor langt unna «lyset i tunnelen» er, er det ingen som vet. I løpet av 24 timer endres «alt». Skoleundervisningen ble på noen timer disruptet, og nå blir samtlige av landets elever og lærere nærmest «tvangs-digitalisert».

En titt innom rommene til mine to 13-åringer, bærer vitne om en digital transformasjon i eksponentiell hastighet. Laptoper, nettbrett og smarttelefoner blir brukt til å skrive, lese, spille inn video og lyd. Og dialogen med lærere foregår i chatrooms og på e-post. Det er ikke et imponerende skue, men rett og slett rørende.

Hele Norge på hjemmekontor

De fleste gater er tomme. De fleste biler parkert. De fleste busser, t-baner og trikker går uten passasjerer. Trafikken er på mange måter dominert av budbiler som frakter varer som vi handler på internett. Frykten for retaildøden, som preget nyhetsbildet de siste måneder, er overtatt av business-apokalypse. Kjøpesentre er spøkelsesbyer. Restauranter er stengte. Kulturlivet er dødt og på TV 2 Sporten vises det kun repriser av gamle fotballkamper. Og ingen er på jobben. Alle sitter hjemme. På hjemmekontor, i karantene, permisjon eller i oppsigelse.

Personlig har ikke hverdagen min endret seg veldig mye. Mitt kontor de siste seks årene har vært hjemme. Forskjellene er derimot store. 70 prosent av inntektene mine forsvant på under 24 timer. De faste kundene mine har bekreftet at de fortsatt trenger hjelp med sin kommunikasjon. Men nå er det som sagt ikke bare jeg som jobber hjemme. Det gjør hele familien. Vi har god plass. Det har ikke alle andre.

Den «nye normalen»

Om kort tid er kanskje husholdningens økonomi mer enn halvert. Det alene er nok til å tære på alle forhold. Når man i tillegg er pålagt å være for det meste inne, vil frustrasjon og irritasjon sakte, men sikkert begynne å «sive» inn i husets fire vegger.

At familier også vil bli «disruptet» av den «nye normalen» er ikke usannsynlig. Det bør man være svært klar over. Adapt or die. Klarer man ikke å tilpasse seg en helt annen hverdag, som i stor grad vil være i isolasjon, hvor kontakten med omverden vil preges av videosamtaler og 24/7 med «korona-nyheter» i alle medier, kan ta livsgnisten ut av de fleste.

Etter natten kommer dagen

Som med alle andre historier, har de én ting til felles; De har en start. Og de har en slutt. Historien om Covid-19-pandemien vil også ha en slutt. Men i motsetning til en episode av «Pandemi» på Netflix, hvor du kan se nøyaktig hvor mange minutter og sekunder som gjenstår av historien, så vet vi ikke når denne historien her slutter.

Derimot bestemmer vi i stor grad hvordan denne historien vil bli fortalt. Hvordan vi valgte å kjempe oss igjennom disrupsjonen, den digitale transformasjonen og de eksponentielle endringene. Hvordan vi tilpasset oss. Hvordan krisen tvang oss til å lære nye måter å undervise på. Nye måter å samhandle, kommunisere og jobbe på. Hvordan vi nektet å , fordi vi maktet å tilpasse oss.

«We did not die, we adapted»

For etter natten kommer dagen. Etter mørket kommer lyset. Uansett hvor mørkt det måtte se ut nå.

Som PR-nestoren og min tidligere sjef i Geelmuyden Kiese, Hans Geelmuyden, alltid sier – Hold fast, hold ut!

Dette blogginnlegget ble først publisert på Hans-Petter.info. Bildet tatt av Kjartan Haugen.

 

New Call-to-action