Data kan gi deg konkurransefortrinnet du ser etter

Av Merethe Slensvik Halvorsrød 18. juli 2019

Det sies at data er den nye oljen – men, den må analyseres for å gi verdi. Da jeg begynte med dataanalyse på 90-tallet, delte vi et felles beist av en pc for å kjøre tunge analyser. I dag gjør vi det samme i en nettleser på mobilen og får langt mer anvendelige resultater på en brøkdel av tiden. Hvor godt utnytter din virksomhet data?

Les mer ›

Temaer: ledelse, analyse, big data

Hvordan løse komplekse problemer?

Av Tore Berntsen 28. mars 2018

IBM gjennomførte for fire år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell. De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun halvparten følte seg forberedt på dette. Da IBM spurte om hva som gjør at topplederne ikke behersker kompleksiteten, var svaret manglende kundeinnsikt.

Les mer ›

Temaer: CRM, big data, digitalisering

6 suksessfaktorer for en vellykket forretningsmodell

Av Tore Berntsen 8. mars 2017

I forrige innlegg definerte jeg forretningsmodell. I dette innlegget skal jeg gi deg noen tips til hvordan du skal utarbeide en forretningsmodell som kan endre, og kanskje til og med revolusjonere en bransje. En digital tidsalder gir uante muligheter for virksomheter med kreative talenter. Langt fra alle innovasjoner skjer i store, multinasjonale selskaper. Selv mindre virksomheter i skandinavisk målestokk kan lykkes med å påvirke bransjer gjennom etablering av nye forretningsmodeller. 

Les mer ›

Temaer: big data, forretningsmodell, digitalisering

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen