Hvordan kan ny teknologi hjelpe oss til å samle, analysere og bruke data til å bygge personaliserte «kundereiser», som styrker merkevaren vår, øker salget og skaper sterke relasjoner til våre kunder? Ny teknologi gir nemlig krav til omstilling, og som ledere er vi nødt til å forholde oss til digitaliseringen og dennes mulighetsrom for å skape suksess og vekst i våre bedrifter.
Temaer: big data, digitalisering, kunstig intelligens, maskinlæring
Å holde seg oppdatert som leder er krevende – og en raskt akselererende teknologiutvikling har ikke gjort det mindre utfordrende. Dette er den første av to artikler hvor vi ser på de ti viktigste teknologiske trendene for 2020.
Temaer: strategi, big data, teknologi, strategisk ledelse, kunstig intelligens
Det sies at data er den nye oljen – men, den må analyseres for å gi verdi. Da jeg begynte med dataanalyse på 90-tallet, delte vi et felles beist av en pc for å kjøre tunge analyser. I dag gjør vi det samme i en nettleser på mobilen og får langt mer anvendelige resultater på en brøkdel av tiden. Hvor godt utnytter din virksomhet data?
IBM gjennomførte for fire år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell. De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun halvparten følte seg forberedt på dette. Da IBM spurte om hva som gjør at topplederne ikke behersker kompleksiteten, var svaret manglende kundeinnsikt.
Temaer: CRM, big data, digitalisering
Temaer: big data, forretningsmodell, digitalisering