Inbound marketing fra A til Å

Av Erlend Førsund 22. mars 2016 | 8 minutter lesetid

Inbound marketing fra A til Å

Inbound marketing forklart i 29 punkter, fra A til Å i vårt vakre, norske alfabet.

Før vi starter: Dersom du ikke vet hva inbound marketing er, eller føler du har for lite kjennskap til det, les blogginnlegget Hva er inbound marketing eller last ned e-boken Skap resultater med inbound marketing.

A

Alltid tenk målgruppe først. Velg deg ut en, kanskje to. Ikke prøv å være alt for alle, for det klarer du ikke. Fokuser alt du gjør på å bygge et publikum ut fra målgruppen(e) din(e). 

B

Blogg er uten tvil den mest kostnadseffektive måten å nå ditt publikum på. Gjør det to ganger i uka. Husk at blogging og reklame er to forskjellige ting. Reklame beskriver verdi - blogging leverer verdi.

Les også: Hvorfor du bør begynne å blogge nå - og ikke senere »

C

CTA-er (Calls To Action) er måten du kan gi ytterligere verdi til dem som besøker bloggen din. En CTA er en knapp/banner som tilbyr leseren tilgang til noe som er relatert til innlegget han/hun leser, men som har høyere verdi. Det kan være en e-bok, en mal, en guide, en video, en presentasjon, en lydfil eller kanskje en demo eller en veiledningstime. En CTA leder alltid til en landingsside med et skjema. De som registrerer seg her for å motta tilbudet blir et lead for din bedrift, noe som forhåpentligvis er starten på en lønnsom kunderelasjon.

Les også: Hva er et lead, og hva er et prospect? »

D

Digital markedsføring har kommet dit hen at de aller fleste selskaper nå enten benytter seg av det man kaller inbound marketing eller content marketing - eller vurderer/planlegger det. Det er fordi flere og flere markedsførere innser hva som skjer. 9 av 10 kjøpsprosesser starter på Google, og uten å produsere ikke-selgende kvalitetsinnhold vil bedriften i praksis bli usynlig der. 

Les også: Hva CEO og styret må vite om digital markedsstrategi »

E

E-post er antagelig den mest sikre kanalen å kommunisere via i dag. Fokuser dine markedsføringskrefter på å bygge en liste med e-postabonnenter og lever verdifullt innhold til dem på jevnlig basis. Den listen eier du selv, i motsetning til fans på Facebook eller følgere på LinkedIn og Twitter.

F

Facebook er også en fin kanal å benytte seg av for å promotere innholdet man produserer. Men husk at du i snitt kun når drøye 10% av de som følger siden din - de resterende 90 prosentene må du betale for. Slår innholdet ditt godt an, kan du oppnå langt høyere rekkevidde. 

G

Google har bare 10 plasser på førstesiden, og du må sikte mot førstesiden om du ønsker å bli funnet og slik skape besøk til nettstedet ditt og leads/kunder til virksomheten din. De som starter med inbound marketing nå, får et stort forsprang på sine konkurrenter, fordi ansiennitet også er et kriterium for høy rangering på Google. Om to-tre år vil førstesiden henge svært høyt.

Les også: Ekspertenes dom: Slik blir du synlig på Google »

H

HubSpot er en programvare som samler alle de viktigste verktøyene markeds- og salgsavdelingen trenger for å lykkes med inbound marketing og salg. Alt fra blogging, sosiale medier, overvåking, analyse og CRM kan gjøres herfra. Andre programvarer i samme kategori er Marketo, Pardot og Eloqua. 

Les også: Hva er HubSpot? [inbound marketing software] »

I

Innholdstilbudene dine (e-bøker, guider, demoer osv.) er en helt vesentlig del av en inbound-strategi. De tilfører kjøperen verdi og bygger preferanse for deg etter hvert som personen beveger seg gjennom kjøpsprosessen. De bør derfor bygges opp ut fra hvilken type informasjon kjøperen trenger på det stadiet han eller hun befinner seg på. 

J

Just Do It. Ikke vent til du har skrevet den perfekte 100-siders e-boken om temaet ditt. Hva er raskeste vei til mål ? Kanskje du kan skrive en 10-siders guide? Eller en 1-siders sjekkliste? Og likevel gi verdi? Da gjør du det. Inntil du har noe som er bedre. 

K

Konvertering indikerer suksess. Sett opp mål for hvor mange besøkende du ønsker å generere i kommende periode (hos MarkedsPartner har vi måltall for måned og år). Deretter (basert på realistiske benchmarks fra bransjen) setter du mål for hvor mange leads dette bør skape, hvor mange salgskvalifiserte leads og hvor mange kunder. Juster innsats opp mot måloppnåelse. Du vil etter hvert finne et realistisk nivå og et grunnlag for å gi svært gode prediksjoner - noe som gir deg svært gode sjanser for å nå dine salgsmål for framtiden.

Last ned gratis: De 6 markedsførings-KPI-ene som sjefen din faktisk bryr seg om »

L

LinkedIn har gått fra å være et nettbasert CV-register til å bli en fullblods innholdskanal, som også tilbyr sin egen bloggplattform, LinkedIn Pulse. Jeg anbefaler uansett at du etablerer din egen blogg, som du selv eier og kontrollerer. Opprett så en firmaside på LinkedIn og del innleggene dine derfra. Bare ved å gjøre den enkle øvelsen genererte vi i 2015 et tresifret antall leads fra denne kanalen alene.

Les også: Kom i gang med markedsføring på LinkedIn » 

M

Markedskapital. Det er hva du må bygge nå. Faglig leder for strategisk rådgivning, Stig Hammer står bak begrepet som han introduserte i dette innlegget i 2015. Kort sagt består markedskapitalen av tre eiendeler som gjør bedriften i stand til å utøve sin markedskommunikasjon på en kostnadseffektiv måte: 1. Data om dine kontakter, 2. Dine egne digital kanaler og 3. Ditt eget digitale innhold.

N

Native annonsering kan være svært effektivt for å umiddelbart skape høy trafikk rett inn på bloggen din. Dette er kort sagt en annonseringsform som går ut på at du leier plass i en nettavis for å fremme ditt eget innhold. For at dette skal funke må annonsen din se ut som redaksjonelt innhold. Les om vår egen verdifulle erfaring med native i linken under.

Les også: Native annonsering: Fra katastrofe til kjempesuksess på én dag »

O

Opt-in (fra latin optare, å velge) er et begrep som sier noe om hvordan en person har blitt abonnent på din mailingliste. Hvis du har "opted in", så har du frivillig registrert deg som abonnent, og dette er en beste praksis du alltid bør følge. Spesielt hvis mottakeren ikke er i et kundeforhold med deg.    

P

Personas er en metode som hjelper deg til å bli bedre kjent med målgruppen(e) din(e), og som gjør det enklere å produsere relevant og verdifullt innhold til dem. En persona er en fiktiv navngitt person med en profil, et ansikt og en historie, som representerer målgruppen din. 

Gratis nedlastning: Mal: Hvordan lage personas for din bedrift? »

Q

Qualitas potentia nostra er latin og betyr kvalitet er vår styrke. Det er mottoet til det finske flyvåpenet, men det er også en ledestjerne for enhver markedsfører som vil lykkes innen content- og inbound-markedsføring. Før (og i noen nisjer fremdeles) hadde aktører som produserte innhold et kjempefortrinn. Nå er det et minstekrav. Etter hvert som alle markedsførere hiver seg på content-bølgen, vil vi oppleve en innholdsmetning (content saturation) som gjør at både brukernes og søkemotorenes krav til kvalitet på innholdet vil øke. Du kan derfor ikke sette hvem som helst til å skrive innholdet ditt. Og du må ha en redaktør som eier det og har siste ordet i saken om hvorvidt noe skal publiseres til publikummet ditt, eller ikke.

Les også: Content marketing: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold »

R

Reklame er fra Mars, Content marketing er fra Venus

S

Salgsprosess er gamlemåten å tenke på. I dag må du tenke kjøpsprosess. 9 av 10 kjøpsprosesser begynner på Google, og potensielle kjøpere har gjort unna 70% av kjøpsprosessen når de først tar kontakt med dine selgere. Inbound marketing fanger opp potensielle kjøpere helt tidlig i prosessen og gir deg anledning til å bygge en relasjon med dem fra start av. 

T

Twitter er en krevende kanal å lykkes i, men samtidig en givende kanal for aktører som produserer sitt eget originalt innhold. Du må likevel påregne å investere en god del tid i dialog og interaksjon med andre brukere for å få god effekt her. Det nytter ikke bare å dele sitt eget innhold - du må også dele innhold fra andre tankeledere i bransjen. Twitter er litt "all or nothing". Enten gjør du det med hele deg - eller så skipper du det bare. Halvhjertede forsøk er bortkastet tid.

Les også: Markedsføring i sosiale medier: 21 Twitter-tips for ledere og CMO-er »

U

Ux (user experience) design handler om å presentere innholdet på en slik måte at det gir en optimal brukeropplevelse for de som besøker nettstedet ditt. Godt innhold kan bli ødelagt og tape sin verdi hvis det er vanskelig å lese/høre/se det. Der det fremdeles skorter for mange bedrifter er på mobile enheter. I følge comScore var 2014 året da antall brukere som surfer på nettet via mobilen overgikk brukere via desktop (tradisjonell datamaskin) - og i fjor røpet Google at nettbaserte søk på mobil hadde passert søk via desktop. Dette utløser et behov for at selskaper gjør sine nettsteder "responsive", noe faglig leder for interaksjonsdesign i MarkedsPartner, Birger Patrick, gjør godt rede for i artikkelen under.

Les også: Hvorfor du MÅ ha en responsiv web »

V

Viral markedsføring er et fenomen som oppstår (ofte utilsiktet) når innhold fra en kommersiell aktør slår ekstremt godt an i sosiale medier i en kort tidsperiode. Videoen, blogginnlegget eller bildet sees, likes og deles da så mye at det blir viralt - slik et virus sprer seg. Det var det som skjedde med blenderprodusenten Blendtec, som du kan lese om i blogginnlegget under. (Kanskje du ikke oppnår viralitet av slike dimensjoner, men gjør innholdet så attraktivt og delbart som mulig, og du vil nå flere.)

Les også: Content marketing og fagets historiske opprinnelse »

W

Workflows er en funksjon man finner i de fleste marketing automation-systemer. Dette er små (eller avanserte) regelsett du kan sette opp for å automatisere rutinepregede oppgaver i salgs- og markedsføringsarbeidet og 1:1-kommunikasjon med potensielle kunder i en tidlig fase av kjøpsprosessen. Det er umulig å drive effektiv inbound markedsføring og salg uten workflows, og det er en helt essensiell bestanddel i det vi kaller lead nurturing - bearbeiding av potensielle kunder:

Les også: Hva er lead nurturing - og hvordan kan det øke salget? »

X

X-markedsfører uttaler seg i VG-spesialen Slik rammet teknologiutviklingen oss, publisert i 2020: "Hadde jeg bare sett mulighetene som lå rett foran nesa mi i 2016." 

Y

Yrket markedsfører har endret seg radikalt de siste par årene. De fleste markedssjefer er utdannet i faglitteratur skrevet av gutta på Madison Avenue på 60-tallet, og ikke en gang nyutdannede har tilgang på forskningsbasert pensumlitteratur som holder følge med den teknologiske utviklingen (les: virkeligheten). Det sier seg selv at dette er og blir en utfordring, som må løses ved at ledere, markedsførere og selgere skaffer seg denne innsikten. 

Les også: Karriere innen digital markedsføring - fra et studentperspektiv »

Z

Zzz. Sover du i timen, vil du bli forbikjørt av dine konkurrenter. *** REKLAME: Få inputen du og ledergruppen trenger på Inbound Marketing-Dagen 2016 den 12. april. Snart utsolgt. Kun få billetter igjen. ***

Æ

Æraen for å kun drive tradisjonell markedsføring gjennom reklame er over.

Ø

Øremerk midler til å integrere inbound marketing i din digitale markedsstrategi i dag. 

Å

År 2020 driver "alle" med inbound marketing. Når skal du starte?

 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Temaer: inbound marketing


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og innholdsrådgiver. Han er utdannet i markedsføring og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH og har 17 års erfaring fra digital markedsføring innen B2B. Erlend har blogget om marketing på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009 og er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle