Hva er inbound marketing?

Av Stig Hammer 5. mars 2020 | 3 minutter lesetid

shutterstock_1010115925

Hva er inbound marketing, hvordan fungerer det i praksis, og er det relevant for din virksomhet? I dette innlegget vil jeg svare kort og konsist på disse spørsmålene. 

En definisjon på inbound marketing

"Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører."

Les også: Hva er et lead, og hva er et prospect?

Helhetlig tilnærming til kjøpsreisen

Inbound-metoden er en helhetlig tilnærming til digital markedsføring basert på hele kjøpsreisen (kjøpsprosessen), som kan starte lenge før en potensiell kunde tar kontakt med bedriften. En kundes kjøpsreise kan deles inn i fire faser (her sett fra bedriftens perspektiv):

Inbound_marketing_metoden_-_MarkedsPartner

1. Tiltrekke – Man produserer hjelpsomt innhold som har høy opplevd verdi for potensielle kunder (websider, artikler, blogg, videoer) som man deretter optimaliserer for søk (søkemotoroptimalsering) og promoterer i eksempelvis sosiale medier for å tiltrekke potensielle kunder (fremmede) til sine nettsteder.

2. Konvertere – Gjennom landingssider med fristende innholdstilbud (e-bøker, rapporter, videoer, webinarer, tilgang til applikasjoner eller gratis konsultasjoner) får man besøkende potensielle kunder til å legge igjen sin kontaktinformasjon og slik ”konvertere” til leads.

3. Selge – Målrettet og spisset oppfølging av registrerte leads basert på brukerdata. I starten kan oppfølgingen være automatisert og basert på å levere verdifullt innhold, skreddersydd til personens profil, på jevnlig basis. Når den potensielle kunden viser en digital atferd som tilsier at de er klare til å bli kontaktet, vil salgsavdelingen ta over prosessen med personlig oppfølging frem til vedkommende har blitt kunde.

4. Begeistre – Fortsette å levere verdi ut over bedriftens produkter og tjenester, ved å tilby innholdsprodukter som matcher kundens profil og interesser. Dette har som mål å bidra til å gjøre kunden til en ambassadør for bedriften, som deler og omtaler ditt innhold og dine produkter/tjenester i sosiale medier og med venner og bekjente.

Les også: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold

Hvorfor inbound marketing?

Inbound marketing bygger på tre premisser:

  1. Kommunikasjon basert på kjøperinitiativ (inbound) er mer lønnsomt enn kommunikasjon basert på selgerinitiativ (outbound)

  2. Digitale tiltak er mer kostnadseffektive enn analoge tiltak

  3. Digitale tiltak er mer målbare enn analoge tiltak

Inbound-metoden henter ut det beste fra digital markedsføring og content marketing, og realiserer det hele ved hjelp av marketing automation-teknologi.

Ta også en titt på denne siden: Alt om inbound marketing. Her finner du svar på en lang rekke spørsmål mange stiller seg når de begynner å fatte interesse for inbound marketing. 

 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Først publisert 2. juni 2015. Oppdatert 5. mars 2020.

Temaer: inbound marketing


Stig Hammer's photo

Av: Stig Hammer

Stig er leder for forretningsrådgivning i MarkedsPartner og var med på å starte selskapet i 1997. Han har mer enn 20 års erfaring fra strategisk rådgivning til store selskaper i mange ulike bransjer, og i alle ledd av verdikjeden. Stig er utdannet siviløkonom, og er opptatt av strategisk forbedring av kundereiser, digital transformasjon og inbound marketing.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle