Hvordan bli en tankeleder innen ditt felt eller i din bransje

Av Erlend Førsund 30. juni 2015

Hvordan_bli_en_tankeleder_innen_ditt_felt

Det å bli sett på som en ekspert er en effektiv måte å øke eller skape etterspørsel på. Men hva er egentlig en tankeleder og hvordan kan man bli en?

Hva er en tankeleder?

Wikipedia definerer ordet slik:

En tankeleder er en person eller bedrift som er anerkjent som en autoritet på et spesialisert område og hvis ekspertise er etterspurt og ofte belønnet. 

PR-rådgiveren til Clayton Christensen ved Harvard Business School, Ned Ward, skiller mellom fageksperter og tankeledere:

  • Fageksperten finner man i bedriften
  • Tankeledere er posisjonert på bransjenivå, over fagekspertisen, da de leder vei ved å bringe klarhet og perspektiv på området de representerer

De fleste virksomheter har fagekspertise. Men det er først når man tar et bevisst valg om å kommunisere denne fagekspertisen til omverdenen at man tar et steg mot en tankelederposisjon.

Tankelederskap bør derfor ses på som en strategisk målsetning som bedriften bør vurdere ut fra hvilke fordeler dette vil gi virksomheten og ikke minst hvor realistisk det er å oppnå en slik status.

Fordeler med tankelederskap

Det å bli sett på som en autoritet innen ditt område gir åpenbare fordeler som:

  • Sterkere omdømme - når nettet fylles med positive omtaler, utmerkelser og anerkjennelse til dine medarbeidere og selskapet som sådan, vil eventuelle negative ting skade bedriften i mindre grad enn om "omdømmebanken" var tom. 

  • Økt salg - statusen og imaget en person eller bedrift har i markedet har betydning for etterspørselen. Tankeledere vil ikke bare oppleve større etterspørsel etter sine produkter og tjenester - men vil også tiltrekke seg større og mer attraktive kunder, og ikke minst de riktige kundene, da de er "preppa" og vet hva tankelederen står for.

  • Økt kjennskap - tankeledere blir lagt merke til gjennom å skrive, holde foredrag, delta i debatter og stille opp i intervjuer. På denne måten når de mange mennesker med budskapet sitt.

  • Økt medarbeidertilfredshet - å jobbe med eller for en tankeleder er ofte en motivasjonsfaktor som skaper framdrift og innsatsvilje.

  • Rekruttering - du tiltrekker deg ikke bare potensielle kunder, men også potensielle medarbeidere ved å ha en tankelederposisjon. Gjennom å publisere innhold formidler man også bedriftskultur, verdier, og implisitt hvilke forventninger man har til nye medarbeidere.

Hvordan bli en tankeleder?

I følge Ward kan man klatre mot en tankelederposisjon ved å sette seg noen delmål. Det ultimate målet kan for noen være å bli invitert som foredragsholder på de største konferansene i din kategori eller å skrive en bok. Det finnes ulike grader av tankelederskap, men det finnes noen fellestrekk ved hvordan de fleste starter på veien dit.

Først av alt må du kunne noe. Du må ha en fagekspertise. Deretter må du spre budskapet. Det er flere måter å gjøre dette på: 

  • Starte en firmablogg
    Det finnes en rekke eksempler, både norske og internasjonale, på hvordan blogging har vært et springbrett til suksess - ikke fordi personene eller bedriftene hadde unik kunnskap, men fordi de tok et bevisst valg om å kommunisere det. Artiklene du publiserer her, vil bli funnet av folk som søker etter temaene du skriver om og vil bli delt i sosiale medier. Jeg har mange ganger sett at blogging ikke bare tiltrekker seg kunder, men at det kan åpne dører til andre medier som kanskje har hundretusenvis av lesere.    

  • Opptre som gjesteblogger
    Å skrive på andres blogger er en måte å utvide rekkevidden på, og mange bloggere vil være takknemlige for å kunne distribuere ditt materiale - så lenge det holder god kvalitet og er relevant for deres målgrupper.

  • Produser innhold i lengdeformat
    Alle kan skrive et blogginnlegg på 500 ord, men ikke alle kan skrive en e-bok eller guide på 30 sider. Denne typen innholdsprodukter kan være svært effektive supplement til bloggen din, kan bidra til å generere leads og åpne opp for andre muligheter, som for eksempel invitasjoner til å holde foredrag. 

  • Lanser en podkast
    En podcast treffer gjerne følgerne dine på et dypere nivå og er et godt supplement til bloggen. Nå som "alt" er koblet til nettet, også bilder, snakker mange om at podkasting er i ferd med å få en renessanse. Vurder å invitere andre eksperter "inn i studio" for å bygge troverdighet.

  • Hold gjesteforelesninger og foredrag
    Invitasjoner til slike opptredener kommer ofte fordi du har blitt kjent som en ekspert innen ditt område. Det er langt enklere å få taletid på små vertikale seminarer (nisjer/foreninger) enn på de store horisontale seminarene, men foredragsvirksomhet er et nødvendig steg i retning tankelederposisjonen, så skaff deg og dine kolleger den treningen som trengs for å bli virkelig god på foredragshåndverket også.

> Les også: Hvorfor du bør begynne å blogge nå - og ikke senere

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og senior rådgiver. Han har 15 års erfaring fra digital markedsføring og har blogget om faget på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009. Erlend er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing og brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Google+

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle