Kom i gang med markedsføring på LinkedIn

Over 1 million nordmenn er på LinkedIn. Er du? Hvis ja, er virksomheten din representert der? Hvis du hittil har ignorert denne kanalen, hent deg en kopp kaffe og pløy gjennom dette blogginnlegget, så vil du få den starthjelpen du trenger for å komme i gang med markedsføring på LinkedIn.

Dette er LinkedIn

LinkedIn er et profesjonelt nettverk som ble etablert i 2003 og har 300 millioner brukere verden over. Fra å være en nettbasert CV-base og «bedriftenes Facebook» har LinkedIn etablert seg som en innholdsleverandør med et konsept som ligner mer på en nettavis enn et sosialt medium. I 2014 åpnet de opp for hvem som helst å benytte deres egen bloggplattform, som tidligere var forbeholdt kjendisskribenter. For virksomheter, spesielt innen B2B, er LinkedIn et sosialt medium vi ofte anbefaler våre kunder å ta med i sin digitale markedsføringsstrategi.

LinkedIn for bedrifter - Hvorfor bør du være tilstede på LinkedIn?

De fleste bedrifter vil ha nytte av å være tilstede i denne sosiale kanalen. Spesielt dersom virksomheten publiserer nyttig og verdifullt innhold på jevnlig basis. Det er ellers en rekke gode grunner til å ha en tilstedeværelse på det som gjerne kalles "Næringslivets Facebook": 

  • Gratis distribusjonskanal for ditt innhold - god brandingeffekt
    De som ferdes på dette sosiale nettverket bruker det svært aktivt til å dele, oppdage og lese kvalitetsinnhold. Sørg derfor for at innhold er en del av din digitale strategi og bruk bedriftssiden til å distribuerer dette innholdet. Når du blir sett på som en aktiv aktør som alltid byr på verdi, vil du også bygge merkevaren overfor forretningsforbindelser, ansatte og potensielle ansatte.

  • Effektivt for leadgenerering
    Studier viser at LinkedIn er 277% mer effektivt enn Facebook og Twitter til å generere leads. Gjennom å dele innhold vil du øke antall besøk til nettstedene dine, hvor du igjen kan generere henvendelser fra potensielle kunder og skape salgsmuligheter. (Vår egen erfaring bekrefter disse tallene, da besøk fra LinkedIn gir oss mangedobbelt antall leads sammenlignet med f.eks. Twitter.)

  • Verdifullt verktøy for salg
    Ved å kjøpe premium-tilgang får du tilgang på en rekke salgsverktøy, blant annet inMail (som gjør at du kan sende meldinger direkte til personer du ikke er tilknyttet, for å etablere en relasjon. Du kan også legge til notater på kontakter og gruppere og segmentere dem. 

  • Målrettet kommunikasjon
    Plattformen gir deg muligheten til å segmentere oppdateringer du legger ut på bedriftssiden. På denne måten kan du velge hvem som skal se hva, og slik skape en unik brukeropplevelse for hver av dine målgrupper. Ønsker du å øke rekkevidden din, kan du (mot betaling) vise oppdateringene dine til personer som ikke følger bedriftssiden din. Du kan målrette deg sylskarpt ut fra segmenteringskriterier som bransje, stilling, ansiennitet, geografi osv. 

  • Rekruttering
    LinkedIn er ideelt for virksomheter som har rekruttering høyt på agendaen og som ønsker å bygge et sterkt employer brand. Opprett egne karrieresider via bedriftssiden din og legg ut stillingsannonser. Hele 79% av de som følger bedrifter på LinkedIn er interessert i å vite om karrieremuligheter.   

Hvordan kommer jeg i gang med LinkedIn?

Hvis du verken har en personlig profil på deg selv eller en bedriftsside, følg lenkene under, som tar deg gjennom registreringen steg-for-steg:

Selv om mye kanskje er selvforklarende er det alltid fint å ha noe å se hen til. Derfor har vi laget en guide til hvordan du lager en perfekt bedriftsside på LinkedIn. Last den ned her.

Lykke til, så sees vi kanskje på LinkedIn etter hvert. MarkedsPartners bedriftsside finner du her - følg oss gjerne!

Gratis guide:  Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.