Reklame er fra Mars, content marketing er fra Venus

Blant de mange gudene som ble tilbedt av de gamle romerne, var krigsguden Mars og kjærlighetsgudinnen Venus. De to har siden fungert som metaforer på forskjellene mellom kvinner og menn, men i dette innlegget vil vi se på hva som skiller tradisjonell reklame fra content marketing.

La meg presisere en ting før vi begynner: Det skrives så mye om innhold (i konteksten innholdsmarkedsføring og inbound marketing) for tiden at en fort kan få inntrykk av at dette er alt som gjelder - og at reklame nå er avleggs. Ingen ting er lenger fra sannheten. Selv om de to disiplinene lever på to forskjellige planeter, utfyller de hverandre - og vi trenger dem begge!

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Forskjellen på reklame og content marketing

Både reklame og content marketing er, per definisjon, markedskommunikasjon. Men selv om de to sjangerne har samme mål (eks. økt salg eller nye kunder, medlemmer eller studenter) er det grunnleggende forskjeller mellom dem.

Kort sagt, kan vi si at:

  • reklame beskriver verdien av dine produkter og tjenester
  • content marketing skaper verdi i seg selv

> Les også: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold

Reklame er fra mars

La meg for ordens skyld forklare hva jeg mener med reklame:

Reklame er en form for markedskommunikasjon som har som hensikt å selge et produkt eller en tjeneste. Med et overbevisende budskap som baserer seg på en kombinasjon av fornuft og følelser, skal reklamen trigge en reaksjon hos mottaker som gjør at vedkommende kjøper produktet selv eller tar frem signaturpennen og skriver under på kontrakten.

Eksempler på reklame er:

  • hjemmesider
  • annonser
  • produktark
  • salgsbrev
  • plakater og boards
  • kataloger
  • brosjyrer
  • firmapresentasjoner
  • TV- og radioreklame 
  • beachflag og rollups

Reklame lovpriser markedstilbudets fortreffelighet på en overbevisende og tiltalende måte ved å peke på hvilke fordeler mottakeren kan oppnå, eller eventuelt hvilke ulemper han eller hun kan unngå ved å kjøpe/bli kunde.

Innhold er fra Venus

Innhold (se vår definisjon her), eller innholdsmarkedsføring, handler ikke om produktet eller tjenesten vi ønsker å selge. Det er her innhold skiller seg fra reklame:

Reklamen viser deg hvilken verdi du kan få eierskap til etter at du har betalt prisen. Innholdsmarkedsføring gir deg verdi her og nå, uten å kreve betaling.

Joe Pulizzi definerer innholdsmarkedsføring slik (fritt oversatt):

Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.

> Les også: Hva er innholdsmarkedsføring?

Denne typen innhold tilbys som regel gratis, men har en kvalitet som kunne rettferdiggjort å ta betalt for det. Eksempler på innhold i denne kategorien er:

  • kundemagasiner
  • blogger
  • e-bøker
  • whitepapers
  • webinarer
  • casestudier
  • infografikk
  • portaler
  • podcaster
  • events

Hva gir denne formen for markedskommunikasjon oss tilbake da, om den ikke skal selge noe?

Fordi du gir verdi ut over produktet og tjenesten du leverer, og ikke ber om noe i gjengjeld, oppnår du flere ting:

  1. Du blir oppfattet som en ekspert eller tankeleder
  2. Du blir mer og mer kjent etter hvert som innholdet ditt deles og oppdages
  3. Du skaper goodwill hos målgruppen
  4. Du skaper tillit hos målgruppen
  5. Du bygger preferanse hos målgruppen

Ikke bare vil innhold bidra til å skaffe nye kunder, men det vil også bidra til økt kundetilfredshet og slik styrke kundelojaliteten, så du beholder dine eksisterende kunder.

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan benytte innhold i din markedsmiks, last ned e-boken vår som også gir deg en en steg-for-steg-oppskrift på hvordan du lager en strategi for content marketing.

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

 

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.