Content marketing-eksempler fra historien

Av Erlend Førsund 27. november 2013 | 5 minutter lesetid

 

Hvis du tror at content marketing er en nytt buzzword og en hype, må du tro om igjen. Innholdsmarkedsføring har blitt praktisert av markedsførere siden slutten av 1800-tallet, men har riktignok fått en renessanse i vår tid. La oss se på historien bak faget, og om vi kan lære noe fra pionerene.

Har du fulgt med på bloggen vår, har du fått med deg hva innholdsmarkedsføring er, og at vi snakker om tre nivåer av innhold, som brukes for å bygge kjennskap, preferanse og drive salg av dine produkter og tjenester. Innhold er også en sentral del av en inbound marketing-strategi.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Content marketing-renessansen

storytellingMennesker har alltid vært historiefortellere. Historier har vært en naturlig del rundt leirbål og i andre sosiale settinger. Da Johannes Gutenberg fant opp boktrykkerkunsten på 1400-tallet, kunne historiefortelling endelig skaleres. Selvsagt var det en vesentlig kostnad forbundet med dette, til papir, innbinding, trykk og distribusjon. Også når vi fikk radio og TV. Det å nå massene har vært forbeholdt de rike. Slik har det vært inntil nylig.

Da Internett kom, kunne hvem som helst med nettilgang og en datamaskin bli sitt eget mediehus. Den teknologiske utviklingen har siden 90-tallet gjort slike kvantesprang at hver og en av oss kan være en publisist og nå tusenvis av likesinnede mennesker jorda rundt, enten med det skrevne ord, med lyd, bilder eller video i HD-kvalitet.

Produksjonen av innhold har eksplodert, og markedsførere har for lengst begynt å erstatte tradisjonell reklame med innhold som tiltrekker og engasjerer målgruppen.

I stedet for å legge hele markedsbudsjettet i flyktig oppmerksomhet i andres medier, har de investert i å bygge opp sine egne medier, med innhold som engasjerer, hjelper, underholder og inspirerer deres målgrupper. Dette paradigmeskiftet har gitt fødsel til begrepet content marketing (2007) og skapt en etterspørsel etter markedsførere som vet hvordan de kan benytte mulighetene som tilgjengelig teknologi og sosiale medier gir storytellere.

PS: Se vår store temaside om content marketing her!

Content marketing-eksempler fra historien

La oss se på noen milepæler i content marketing's historie, som begynner med en bonde og en plog.

Timeline

1895: John Deere

The Furrow content marketingI 1837 finner John Deere opp den første stålplogen som blir en kommersiell suksess. Sønnen, Charles, tar over selskapet, og gir senere ut et kundemagasin for å hjelpe bønder til å forstå jordbruksteknologi slik at de kan øke sine avlinger. Dette er over 20 år før selskapet starter produksjon av traktorer. I dag utgis The Furrow på 14 språk i 115 land, og er jordbruksmagasin nummer én på verdensbasis.

P.S.: Kundemagasiner har en dokumentert positiv effekt den dag i dag. En studie av Association of Publishing Agencies fra 2005, hvor man intervjuet 4 390 forbrukere, viser at kundemagasiner øker kundelojalitet med 32 prosent. Videre viser den at 44 prosent av alle kunder som mottar et kundemagasin, foretar en eller annen form for positiv handling, som et resultat av magasinet.

1900: Michelin

michelinHva har bildekk og gourmetrestauranter til felles? To år tidligere, i 1898, hadde de to franske brødrene André og Édouard Michelin funnet opp det moderne bildekket. Det var færre enn 3 000 biler i Frankrike på den tiden. For å øke etterspørselen av biler, og bildekk, etablerer Michelin et magasin for å hjelpe bilister å finne veien, få service til bilen og et hotell å sove på.

Den første Michelinguiden ble trykket i et opplag på 35 000, med de "profetiske" ordene til André Michelin: "Denne guiden ble født med århundret, og vil vare like lenge som århundret gjør."

1933: Procter & Gamble

Dette året sponser Procter & Gamble radioshowet Oxydol’s Own Ma Perkins. Målgruppen er hjemmeværende husmødre, og via radio får P&G markedsført sine såpeprodukter Duz og Oxydol på dagtid, gjennom radioshow. Begrepet såpeoperaer blir født.

2007: Blendtec

Blendtec lanserer videoserien Will It Blend? på YouTube, hvor de demonstrerer hvor gode mikserne deres er ved å mikse alt som tenkes kan. Episoden der gründeren Tom Dickinson mikser en iPad har cirka 16 millioner views siden den ble lagt ut for 3 år siden. Serien har per 2013 total over 289 millioner views.

2008: Jyske Bank

Jyske Bank lanserer sin egen nettbaserte TV-kanal, Jyske Bank TV. Det eneste TV-selskapet i verden med sin egen bank. Daglige sendinger. Intervjuer Europas ledende tenkere innen business, eksperter, forfattere og celebriteter.

2012: Red Bull og Stratos Mission

Red Bull gjennomfører og kringkaster Red Bull Stratos Mission. Felix Baumgartner løftes til stratosfæren i en luftballong, og hopper fra 39 000 meters høyde. Han bryter lydmuren med rekordfarten 1 357 km/t. Red Bull kaller seg ”a publishing empire that also happens to sell a beverage.” RBMH har 188 ansatte, og produserer alle typer innhold, som filmer, TV, spill og egne musikkanaler.

 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: markedsføring, innholdsstrategi, content marketing, innholdsmarkedsføring


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i MarkedsPartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle