Hvordan AI endrer SEO og inbound marketing

Tove

Generativ AI handler ikke lenger bare om å produsere tekst og innhold, men om hvordan vi kan automatisere, tilpasse og analysere data på et helt nytt nivå. For hvordan endrer egentlig AI SEO og inbound marketing?  

 

Fra generering av tekst til skreddersydd innhold 

AI har gjort det enklere enn noen gang å produsere innhold raskt. Verktøy som ChatGPT og andre generative AI-tjenester kan levere et godt utkast til artikler på sekunder. Men det stopper ikke der. En av de mest spennende utviklingene er hvordan AI kan brukes til å tilpasse innholdet basert på målgruppenes atferd og preferanser. 

Med AI kan du lage én bloggartikkel om et gitt tema, og deretter justere den automatisk for ulike personas. Dette betyr at du kan sørge for at hver målgruppe får innhold som er optimalisert for deres behov – uten å måtte skrive artikkelen flere ganger. AI kan også hjelpe deg å legge opp lead nurturing-løp, e-poster og annonser basert på hvor kunden er i kjøpsprosessen. Det gir oss muligheten til å levere riktig budskap, til riktig tid, på en måte som før var tidkrevende og kostbar. 

SEO: Fra Google til AI-agenter  

Tradisjonelt har SEO vært drevet av søkemotorer som Google. Innholdet ditt måtte rangeres høyt i søkeresultater for å bli funnet. Men med AI-baserte verktøy og assistenter endres dette. Flere og flere brukere vil etter hvert få svarene sine fra AI-agenter fremfor direkte fra søkemotorer. Dette betyr at innholdet ditt må optimaliseres ikke bare for søkemotorer, men også for å bli hentet opp og forstått av AI. 

Les også: Nå kan ChatGPT shoppe og gjøre oppgaver på egenhånd

I januar 2025 har OpenAI også lansert flere AI-agenter – som Tasks og Operator – som ikke bare kan gi deg svar på det du lurer på, men også utføre oppgaver på enheten din. Være seg å komme med påminnelser om å ta medisin, eller å gi deg en fast nyhetsoppdatering hver dag kl. 9 (Tasks). Eller booke en ferietur til Roma hvor alt fra fly, hotell, middagsreservasjon og fotballbilletter er inkludert. I din egen browser, noe som oppleves litt som fjernstyrt styring av skjermen din fra IT-support (Operator). 

* I skrivende stund er ikke Operator tilgjengelig i Europa enda, men det gir oss en pekepinn på hvor vi er på vei.  

AI som en “superpower” for markedsførere 

Markedsførere som finner balansen mellom menneskelig kreativitet og AI-teknologi, vil ha størst suksess. AI kan automatisere rutineoppgaver som dataanalyse, lead nurturing og innholdsoptimalisering. Men det er fortsatt behov for menneskelig innsikt for å vurdere om rådene AI gir er relevante, og for å justere og finpusse innholdet. 

En viktig lærdom er at AI gjør det mulig å produsere og distribuere innhold i et mye høyere volum og på en mer kostnadseffektiv måte enn tidligere. Likevel vil det alltid være behov for den menneskelige faktoren. Vår erfaring er at en god balanse mellom AI og fagpersoner ligger på 70 % AI og 30 % menneskelig input og ikke minst – vurdering. AI genererer utkast og analyser, men menneskelige eksperter må gjøre den siste justeringen for å sikre kvalitet og relevans. 

Praktiske eksempler på AI i inbound marketing 

AI kan allerede i dag styrke hele innholdssyklusen i inbound-strategier, fra innledende strategimøter til innholdsproduksjon og drift. I den tidlige fasen kan AI hjelpe deg å analysere markedet, konkurrentene og dine nåværende markedsaktiviteter. Deretter kan den generere ideer til arbeidstitler, foreslå publiseringsplaner, utføre søkeordsanalyser, og mye mer. Når innholdet er produsert, kan AI-verktøy som HubSpot’s Campaign Assistant og Brand Voice hjelpe til med å personalisere og distribuere innholdet i målrettede kampanjer. 

Videre, når innholdet er ute i verden, kan AI gjøre løpende analyser av hvordan det presterer, komme med forslag til forbedringer, og optimalisere lead nurturing-løpene dine. Dette betyr at AI ikke bare styrker strategien din, men også gjør prosessene rundt innholdsproduksjon, optimalisering og distribusjon mye mer effektive. 

Det blir viktigere å bruke AI til å analysere hvor målgruppen din befinner seg, og hvordan du kan levere innholdet ditt i de kanalene. Selv om grunnprinsippene for inbound marketing – å tiltrekke, konvertere, selge og begeistre – forblir de samme, vil prosessene for hvordan vi får leads inn i denne trakten utvikles og endre seg. 

Hvordan kan din bedrift dra nytte av AI? 

For å dra nytte av AI bør bedrifter begynne å eksperimentere med AI-verktøy, spesielt i innholdsproduksjon og dataanalyse. Start smått, kanskje ved å bruke AI til å generere ideer eller skrive utkast til bloggartikler, eller til å analysere hvilke temaer som fungerer best i søkemotorer. AI kan også skreddersy innhold basert på brukerdata, noe som vil gjøre inbound-strategiene enda mer effektive. 

Husk at AI ikke erstatter menneskelig kreativitet. Den styrker den, ved å automatisere rutineoppgaver og gi bedre innsikt. 

Les også: ChatGPT trenger deg for å kunne skape innhold av verdi  

Både mennesker og AI er fremtiden   

AI vil fundamentalt endre hvordan vi jobber med SEO og inbound marketing, men kjernen vil være den samme: å skape ekte forbindelser med potensielle kunder gjennom verdifullt innhold. Verdifullt for leseren, eller verdifullt for AI-løsningene. 

Vi går inn i en tid hvor vi ikke bare forventer at merkevarer forstår oss, men at de vet akkurat hva vi vil ha. AI gir oss muligheten til å møte disse forventningene, og de bedriftene som finner den beste balansen mellom AI og menneskelig input, vil være de som lykkes best i fremtiden. 

Her kan du se meg snakke mer om dette på Inbound Marketing-dagen: 

 

Tove Eggen's photo

Av: Tove Eggen

Tove er leder for innhold og kommunikasjonsavdelingen i Markedspartner, og har over 12 års erfaring som tekstforfatter og innholdsrådgiver for internasjonale merkevarer. I tillegg har hun lang fartstid som forbrukerjournalist for Egmont, Aller og Bonnier. Hun har en brennende lidenskap for både ny kunnskap og engasjerende innhold basert på inbound marketing, SEO og digitale trender. I tillegg er hun en forkjemper for at alle temaer er interessante å skrive om – det gjelder bare å finne riktig vinkling, for riktig målgruppe.