Hvorfor du MÅ ha en responsiv web

Av Elise Hofmo 17. august 2021 | 3 minutter lesetid

Hvorfor-du-ma-ha-en-responsiv-web

Surfing på nettet foregår på skjermer og enheter i alle slags varianter, og en stor andel besøker nettsteder fra sin smarttelefon. Hvordan sikrer du at din hjemmeside når opp til den standarden som kreves av et moderne, brukervennlig og effektivt nettsted?

Vingeklippede mobilwebber

Da smarttelefonene gjorde sitt inntog, vokste det frem hypoteser om hvem som besøkte et nettsted fra sin smarttelefon, og hva de ville ønske å gjøre der. Man antok at det ville være kjappe besøk på jakt etter enkel informasjon, som telefonnumre, ansatte, adresser eller åpningstider. Dette skulle skje på bussen, i bilen, eller kanskje fra sofakroken mens man egentlig gjorde noe annet.

Last ned gratis e-bok: 4 steg til en mer selgende web

Derfor var ofte mobilversjonen vingeklippet til det innholdet man mente var viktig nok til den nye brukssituasjonen. Skulle man være enda kulere brente man av heftige budsjetter på en app – uten å egentlig tenke seg om.

Flere løsninger vokste frem, for eksempel teknologi for å finne ut om den besøkende benyttet en PC, en iPhone eller et nettbrett, for deretter å sende brukeren videre til riktig versjon av nettstedet. Mange så sitt snitt til å tjene penger på denne løsningen, og tilbød raske automatiske kopier av hjemmesider i mobilversjon.

Imidlertid har det skjedd mye som skaper helt nye utfordringer – og utviklingen ser ikke ut til å bremse.

Så eksploderte det...

Antall forskjellige duppedingser eksploderte – fra versjoner og fabrikater av mobiltelefoner, nettbrett, pcer med uendelig mange skjermstørrelser, nettlesere, operativsystem osv. Allerede hadde nettredaktører og webmastere et svare strev med å oppdatere og vedlikeholde flere spesialtilpassede nettsteder. 

Statistikk viste etter kort tid at hypoteser om hvilket innhold som skulle til hvilket nettsted ikke holdt mål – og snart spratt knapper med "vis PC-versjon av nettstedet" opp som paddehatter, som en nødløsning, med tilhørende knotete koding for å komme rundt eksisterende kode som ville sende din smarttelefon til mobilversjonen.

Folk brukte ikke bare telefonen eller nettbrettet til å sjekke basisinfo – de ble brukt til å vise alt av tilgjengelig innhold. 

Flere utfordringer kom på løpende bånd; sosiale medier blir mest brukt på mobile enheter, med tett integrasjon mot nettlesere. Det var nyhetsbrev, e-post, kampanjer, QR-koder og søk. Det var også fristende Call To Actions-knapper som ikke kunne vente til du kom på kontoret foran PC'en før de klikkes på, noe som skapte en stadig økende hodepine for de som måtte ha flere versjoner av sitt nettsted. 
 
I tillegg oppdaget mange at de slåss med seg selv i søkemotorene – ofte var jo innholdet duplisert, og dermed fikk Google etterhvert nok og gikk ut med info om at de fra nå av ville nedprioritere de nettstedene som fantes i flere versjoner.

Fremveksten av responsivt design

Parallelt, og drevet frem av nye bruksmønstre, vokste også nye programmeringsmuligheter frem. Nå lager vi såkalte responsive nettsteder.

Et responsivt nettsted er enkelt forklart en web som dynamisk tilpasses størrelsen på viewport (den skjermen som den besøkende bruker), og som ikke bryr seg om det er en mobiltelefon, PC, en TV-skjerm på Times Square eller et armbåndsur. 

Alt av innhold er tilgjengelig på alle dingser, og vi kan gjøre designmessige grep som sørger for best mulig brukeropplevelse på tvers av alle plattformer.

Skulle det vise seg at ditt nettsted får store besøkstall fra en ny og ukjent plattform i fremtiden, kan man enkelt sørge for at det også vil fungere optimalt siden ditt nettsted allerede er responsivt.

I dag er de absolutt fleste websider responsive – det er en selvfølge, og noe du MÅ ha.

Hvordan kan du se om du har en responsiv hjemmeside eller ikke?

For å sjekke om en webside er responsiv eller ikke, kan du gjøre nettleservinduet ditt smalere/bredere. Eller du kan åpne den opp på mobilen eller nettbrettet ditt. 

En responsiv web kan gjøres på flere måter, fra en svært enkel løsning til spesialtilpasninger for spesifikke skjermstørrelser. 

Det viktigste er at innholdet ditt er lett å lese – uavhengig av hvilken skjerm det leses på.

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Først publisert: 2. juli 2015, av Birger Patrick. Oppdatert: 17. august 2021, av Elise Hofmo.

Temaer: webutvikling, websider, responsiv


Elise Hofmo's photo

Av: Elise Hofmo

Elise er fagleder for brukeropplevelse og design i MarkedsPartner og er utdannet med Bachelor i Visuell Kommunikasjon på Høgskolen i Buskerud.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle