Hvorfor du bør begynne å blogge nå - og ikke senere

Etter mange års erfaring som blogger og basert på studier fra ledende aktører i markedsføringsbransjen er konklusjonen min klar: Blogging er en kritisk suksessfaktor for de fleste bedrifter som har leadsgenerering (dvs. å skape innkommende henvendelser fra potensielle kunder) som målsetning for sin markedskommunikasjon.

Selv begynte jeg å eksperimentere med blogging tilbake i 2004, og fire år senere begynte jeg å planlegge lanseringen av min en egen fagblogg, Markedsheltene.no. Bloggen har i dag i overkant av 2 500 lesere hver måned, rundt 900 abonnenter på e-post og er en viktig kilde til å generere leads. Enten gjennom nedlasting av e-bøker eller gjennom konkrete forespørsler fra bedrifter som ønsker hjelp til markedsføring, på strategisk eller taktisk nivå.

Blogging er uten tvil blant de mest kostnadseffektive virkemidlene innen det vi kaller innholdsmarkedsføring/content marketing), som egentlig er et sett med bestepraksistiltak innen markedsføring for leadsgenererende bedrifter. I dette innlegget deler jeg 4 sterke argumenter for hvorfor du bør vurdere å ta i bruk blogging som verktøy. 

Disclaimer: Mange får assosiasjoner til "rosabloggere", ofte representert av jenter som skriver om mote, men i bunn og grunn handler det om å skrive artikler som potensielle kunder har nytte av i sin kjøpsprosess. 

1. Blogging skaper mer trafikk fra Google

Jo mer du blogger, jo mer trafikk får du - uavhengig om du er B2B eller B2C. Studier fra HubSpot viser at små bedrifter faktisk har mest å hente på trafikkøkning når de øker frekvensen på innholdsproduksjonen sin. Google ønsker å presentere ferskt, relevant innhold til sine brukere. Klarer du å levere det, vil Google belønne deg med synlighet og mer trafikk. 

blog-slide-2-resized-600

Effekten av månedlige blogginnlegg på innkommende trafikk for B2B- og B2C-firmaer. Som du ser øker trafikken i takt med antall blogginnlegg man publiserer per måned.

2. Bedrifter som kombinerer e-post med blogg, dobler trafikken

Studier viser at bedrifter som blogger får 2x mer trafikk fra sin epostmarkedsføring enn de som ikke blogger. E-post brukes hos disse bedriftene til både tradisjonelle reklamebudskap, pleiing av leads og varslinger til personer som abonnerer på bloggen. 

3. Virksomheter som blogger genererer flere leads

Det er først når du begynner å skape henvendelser fra potensielle kunder at du begynner å merke effekten av bloggen i form av økt salg. Bare å blogge 1-2 ganger i måneden genererer 70% flere leads enn om man ikke blogger i det hele tatt! 

blog-slide-4-resized-600

Effekten av månedlige blogginnlegg på innkommende leads 

4. Bloggen gir virksomheten en talerstol og et publikum

Du vet aldri når du har bruk for en talerstol eller en stemme. Kanskje blir du involvert i en krise og trenger en kanal hvor du kan kommunisere direkte med omverdenen, uten et journalistisk filter? Kanskje du ønsker å nå målgruppen din raskt med en viktig nyhet? En blogg gir deg ikke bare en talerstol, men også et publikum som over tid vil få tillit til deg og ditt budskap.

Etter hvert som du blogger med høy kvalitet - dvs. med innhold som dine potensielle kunder virkelig ser verdi i - vil stadig flere velge å abonnere på varsler om nye blogginnlegg. Over tid vil dette gi deg en kanal som setter deg stand til å spre et nytt budskap til mange hundre (kanskje mange tusen) lesere, umiddelbart!

Blogging er ett av flere digitale verktøy vi bruker innen inbound marketing, som er en markedsføringsfilosofi som er ideell for virksomheter som har leadsgenererering som sitt viktigste markedsføringsmål. Last ned vår gratis e-bok "Skap resultater med inbound marketing" for å lære mer om hvordan din virksomhet kan få utbytte av inbound.

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.