Hva er HubSpot?

To kollegaer som snakker sammen

Har du vurdert HubSpot, men er usikker på om det passer for deg og din bedrift? I dette blogginnlegget får du en kjapp og oversiktlig innføring i HubSpot, hvilke funksjoner som er de viktigste og hvordan du kommer i gang.

Hva er HubSpot? 

HubSpot er en skybasert SaaS-løsning med alt du trenger for å koble sammen kontaktpunktene gjennom hele kundereisen. Plattformen er bygget opp med et underliggende CRM og seks hovedmoduler, som kan kjøpes hver for seg eller samlet. Hver av disse er kraftig på egen hånd, men den virkelige magien skjer når du bruker dem sammen.

Disse modulene gjør det mulig å samle, trigge og behandle dataene som ligger der på forskjellige måter. Og siden hver hub baserer seg på det samme CRM-systemet vil alle brukere på tvers av avdelinger få et 360-bilde av hver enkelt kunde. Du får kundedata i midten som flyter og som ikke ligger i siloer, altså egne systemer som andre avdelinger ikke har tilgang til. Det vil for eksempel gjøre det enkelt for en fra salg å se at en kunde er midt i en større supportsak og kan derfor vente til et gunstigere tidspunkt å kontakte kunden for å selge andre tjenester.

HubSpot er et solid selskap med 7 100 ansatte og 184 000 kunder i over 135 land. De utvikler løsningen selv og har mange smarte funksjoner og et utrolig godt automatiseringsverktøy kalt workflows, som gjør at du kan effektivisere og forbedre kundeprosesser på tvers av organisasjonen. De kommer også stadig med nye AI-verktøy som hjelper deg med å jobbe raskere og smartere.

Modulene som er tilgjengelig

  • Marketing Hub: Hjelper deg å øke trafikk, konvertere besøkende, analysere resultater og lage markedsføringskampanjer.
  • Sales Hub: Støtter alle faser i salgsprosessen. Hjelper selgerne dine å fullføre flere salg, automatiserer daglige arbeidsoppgaver, gir deg dypere innsikt i prospekter og utvikler kunderelasjoner.
  • Service Hub: Service Hub er HubSpots kundeservicemodul. Med Service Hub samler du all informasjon om dine kundeservicedialoger i samme system som du håndterer markedsføring og salg. Ett CRM og én datakilde. Med all informasjon lett tilgjengelig, kan du raskere hjelpe kundene dine.
  • Content Hub: Content Hub er en alt-i-ett, AI-drevet modul for innholdsmarkedsføring som hjelper markedsførere opprette og administrere innhold som driver hele kundereisen. Her får du verktøy for å lage landimgssider, blogg, podcast, video og poster til sosiale medier.
  • Operations Hub: Operasjonsprogramvare som synkroniserer appene dine, vasker og kuraterer kundedata, og automatiserer prosesser - slik at alle systemene og teamene dine fungerer bedre sammen.
  • Commerce Hub: Commerce Hub inkluderer alle verktøyene og integrasjonene du trenger for å håndtere betalinger i HubSpot. Ta imot betalinger, forenkle abonnementer og øke effektiviteten med automatisering og rapportering. 

Hvorfor HubSpot?

HubSpot er en markedsledende vekstplattform som hjelper selskaper med å skalere og automatisere mange av kundeprosessene sine. Det er et brukervennlig system som er veldig lett å lære seg, enkelt å bruke og intuitivt. Du får mye kompetanse med på kjøpet i form av sertifiseringer og kurs. Dette gjelder for bruk av selve systemet, men det er også masse faglig påfyll å hente innen salg og markedsføring.

  • Du får mange muligheter til å konfigurere HubSpot, det er også relativt enkelt å gjøre.
  • Ny funksjonalitet rulles omtrent hele tiden.
  • Inkluderer gode AI-verktøy og satser mye på dette fremover
  • HubSpot kan integreres med 1500 forskjellige tredjepartsapplikasjoner
  • I tillegg kan du lage skreddersydde integrasjoner til andre systemer og løsninger
  • De har gratis support tilgjengelig på telefon, chat og e-post 24/7
  • De har et etablert partnernettverk i Norge med over 60 partnere, så du har mulighet til å få hjelp fra en lokal aktør som kjenner det nordiske markedet

Det er vanskelig å sammenlikne Hubspot én-til-én med andre systemer på grunn av mulighetene systemet har til å tilpasses. Før ble HubSpot ofte sammenlignet med Marketing Automation systemer som Marketo, Pardot og Eloqua, men har i løpet av årene utviklet seg og sluppet mange og betydelige nye features som gjør at løsningen i dag ses opp mot godt etablerte systemer som Salesforce og Microsoft Dynamics.

Hvordan komme i gang?

  • Kartlegge systemet du bruker I dag
  • Ønskeliste over funksjonalitet
  • Vurder softwaremoduler
  • Velg mellom fire lisensnivåer
  • Kjøp direkte fra HubSpot eller via partner

Det er lurt å gjøre en Tech Stack Audit for å se hva du har i dag, hva ønsker du å erstatte og hvilke systemer som ikke skal røres. Så bør du lage en liste over must have og nice to have funksjonalitet. Dette vil hjelpe deg med å finne ut hvilke moduler og hvilke lisenser som er aktuelle. Som nevnt er CRM selve basen i HubSpot, mens de ulike hubene eller modulene brukes i kombinasjon med HubSpot CRM.

Du kan plukke og mikse modulene du selv ønsker. HubSpot er skalerbart, så det går veldig fint å begynne med en eller to moduler, og så legge til flere etter hvert. Det er også mulig å kjøpe en pakke med alle moduler til en gunstigere pris. Du kan til og med ha CRM i en annen løsning. Prisen på HubSpot avhenger av tre faktorer: Funksjonalitet, antall kontakter i CRM og hvor mange brukere som skal ha tilgang (seats). Lisensene kommer i fire nivåer:

  • Free: Gratisversjonen. Fint for å test litt, men mangler mye funksjonalitet.
  • Starter: Gir deg litt flere verktøy, men de fleste mellomstore til store bedrifter vil nok trenge mer.
  • Professional: Mye funksjonalitet. Passer for de som har opp til 10.000 kontakter i CRM
  • Enterprise: For selskaper som har mer enn 50 000 kontakter lønner det seg å kjøpe Enterprise-versjonen. 

Hver Hub inneholder et visst antall paid seats, som er brukere som får full funksjonalitet i huben, så kan du kjøpe fler etter behov. View-tilgang, altså muligheten til å logge inn og til å se, krever ikke en betalt brukerlisens.

Du finner oppdatert informasjon om hvilke funksjoner som inngår og til hvilken pris på HubSpots hjemmeside. Du kan gjøre dette selv og kjøpe direkte fra HubSpot, eller få hjelp av en HubSpot partner

Hjelp av HubSpot-partner

  • Hjelp med valg av lisens og moduler
  • Sparring og prosjektledelse fra lokal leverandør
  • Hjelp med migrering og integrasjoner
  • Over 60 partnere i Norge å velge mellom

Nå er jo ikke jeg helt upartisk, men det finnes noen fordeler ved å kjøpe HubSpot via en partner. 

Først og fremst kan du få hjelp til å velge moduler og lisensnivå ut ifra dine behov og muligheter. Lisensen blir ikke dyrere ved å kjøpe via partner.

Jobber du sammen med en HubSpot-partner får du hjelp av en lokal leverandør som kjenner markedet ditt og kan gi hjelp og opplæring tilpasset din bedrift. Da kan du få tips og råd fra noen med kjennskap til beste praksis om hvordan du best rigger systemet, muligheter for å optimalisere og automatisere prosesser.

Du kan også få bistand til kartlegging og migrering fra gamle systemer og over til HubSpot. Mange partnere kan også hjelpe med integrasjoner, enten det er å installere en som finnes fra før, eller få utviklet en integrasjon slik at den passer akkurat dine behov.

 


 

Roxanna Karlsen's photo

Av: Roxanna Karlsen

Roxanna er digitalrådgiver i Markedspartner. Roxanna kom til oss etter å ha jobbet fire år i AddSecures markedsavdeling i flere forskjellige roller, den seneste som Brand & Content Marketing Manager. Under tiden i AddSecure jobbet hun med strategier for innhold og sosiale medier, inbound marketing og utvikling av selskapets merkevareplattform – for å nevne noe. Hun har også vært innom markedsavdelingen til Atea, reklamebyrået Schjærven, og har i tillegg erfaring fra salg, teknisk support og gullsmedbransjen i New Zealand.