New call-to-action

Hva er HubSpot?

Av Erlend Førsund 5. februar 2020 | 5 minutter lesetid

HubSpot er verdens ledende programvare for inbound markedsføring, -salg og -kundeservice. Plattformen er ideell for bedrifter som ønsker å jobbe datadrevet med sine kundereiser, eller etter inbound-metoden.

HubSpot – en programvare for den nye måten å selge på

Brian Halligan og Dharmesh Shah etablerte HubSpot i 2006 fordi de så at salgs- og markedsføringsbransjen var i endring:

Det var store forskjeller i hvordan bedrifter solgte sine produkter og tjenester og hvordan kundene ønsket å kjøpe. Kundene ønsket at bedrifter skulle hjelpe dem å ta informerte valg, i stedet for å plage dem med uønskede, «kalde» telefoner eller reklame som avbrøt surfingen eller TV-tittingen deres.

Basert på disse tankene utviklet de metoden inbound marketing (inbound er i dag et utvidet begrep som også omfatter salg og kundeservice) og en programvare skreddersydd for å støtte denne. HubSpot har i dag over 2 600 ansatte og 68 800 brukere i over 100 land. De har også mer enn 150 brukergrupper over hele verden, blant annet i Oslo og Bergen.

» Les mer om HubSpot på vår omfattende online-guide

Kundedataplattform med CRM

HubSpot er en kundedataplattform, en programvare som automatisk samler kundedata fra ulike kilder og organiserer dem i én enkelt kundeprofil.

Plattformen har et fullverdig CRM-system som fundament og kan utvides med opp til tre «hub»-er: Marketing Hub, Sales Hub og Service Hub, som også kommer i tre ulike lisenser: Starter, Professional og Enterprise. Hver «hub» inneholder de fleste viktige verktøyene man trenger til markedsføring, salg og kundeservice.

Programvaren gir oversikt over hvordan kunder og kontakter interagerer med alt av innhold på dine plattformer. Man kan også automatisere en rekke oppgaver ved hjelp av workflows, for eksempel kvalifisering av leads eller utsendelse av e-post. Plattformen gir deg også muligheten til å rapportere på digitale markedsaktiviteter og måle attribusjon (hvor kunder eller salg kommer fra) på tvers av ulike kanaler og kampanjer.

En skybasert SaaS-løsning i kontinuerlig utvikling

Det er mulig å kjøpe de ulike modulene (markedsføring, salg og kundeservice) både separat og samlet. Det finnes også en rekke muligheter for å integrere HubSpot med andre programvarer (det finnes flere hundre integrasjoner), og du kan få tall fra eksempelvis Facebook-annonsene dine inn i plattformen slik at du får en samlet oversikt (dashboard) over resultater av ulike kampanjer. HubSpot er en skybasert løsning og plattformen oppdateres daglig, takket være et aktivt brukerforum og en innovativ produktavdeling hos HubSpot, som har over hundre utviklerteam i arbeid til enhver tid.

HubSpots ulike moduler

HubSpot Marketing Hub

HubSpots markedsføringsplattform har alt en moderne markedsfører kan ønske seg – smarte verktøy og sanntidsdata som gir muligheten for datadrevet markedsføring.

Her kan du etablere bedriftsblogger eller mikronettsider til dine kampanjer. Du kan lage smart-innhold til hjemmesiden din, som endrer seg basert på hvem som besøker siden. Det finnes en rekke verktøy og rapporteringsmuligheter, som også gjør at det er enkelt å måle avkastning (ROI) på alle digitale aktiviteter. Forholdene er med andre ord lagt til rette for at markedsavdelingen kan tiltrekke høyt kvalifiserte besøkende og generere og bearbeide leads av høy kvalitet som kan sendes videre til salgsavdelingen. Populære funksjoner inkluderer:

  • bygge egne bedriftsblogger
  • a/b-testing av e-poster og nettsider
  • bygge chatbots
  • video hosting (lagring)
  • sende ut nyhetsbrev og e-postkampanjer
  • bygge lister og egendefinerte datafelter
  • bygge automatiserte arbeidsflyter (workflows) som kvalifiserer leads og gir dine kontakter verdi uansett hvor i kjøpsprosessen de befinner seg.
  • måle resultat på tvers av kanaler og enkelttiltak

Med HubSpot trenger du ikke lenger å lure på hvor mye business LinkedIn eller Facebook gir deg. Du vet nøyaktig hva et lead fra Google Ads koster, eller hvor mange som leste det og det blogginnlegget – ja, til og med hvem.

» Les mer om inbound marketing i vår nye e-bok!

HubSpot Sales Hub

Salgsplattformen til HubSpot legger den gamle salgsmetoden, hvor man kontakter uinteresserte prospekter, død.

Her er forholdene lagt til rette for at hele salgsteamet skal jobbe effektivt med de mest interessante og varmeste leadsene. Selgerne kan se hele tidslinjen til enhver kontakt, hvilke nettsider de har besøkt, hva de har lastet ned, og hva de interesserer seg for. Med lead scoring kan man også automatisk tildele en poengscore til hvert lead, som gjør det enklere for salg å prioritere hvem de skal kontakte først. Populære funksjoner inkluderer:

  • ringe fra kontaktkortet
  • automatisk fordeling av leads
  • varsel på e-post eller i nettleseren når interessante leads besøker hjemmesiden
  • lage og sende personlige videoer
  • spore åpning og klikk i e-poster
  • maler for tilbud og e-poster
  • opprette playbooks
  • scanne visittkort med mobilen

I gamle dager måtte selgerne legge all informasjon om en kontakt inn i CRM selv. Nå skjer mye av dette automatisk. Data fra kundenes atferd i dine digitale kanaler aggregeres i kontaktkortet og gir deg et sanntidsbilde av hva kunden interesserer seg for, om de er en god match for dere, og om timingen er god for å ta kontakt.

» Les mer om inbound sales i denne e-boken!

HubSpot Service Hub

HubSpot er mer enn bare et salgs- og markedsføringsverktøy. Den gir deg også en kraftfull plattform for kundeservice (som er den nye markedsføringen, en katalysator for vareprat). Service Hub inkluderer:

  • ticketing-system
  • chatbots
  • livechat
  • kunnskapsdatabase
  • kundeundersøkelser (NPS)
  • ruting av henvendelser
  • video
  • team e-post

I tillegg kan du automatiser en rekke kundeserviceprosesser slik at kundene dine raskere får den hjelpen de trenger.

HubSpot som publiseringssystem (CMS)

Du kan også bygge nettstedet ditt på HubSpot som CMS-plattform. Nettsidene vil da være optimalisert for desktop, mobil og nettbrett og har sømløs integrasjon med HubSpots verktøy og database, så brukerne får en personlig, skreddersydd opplevelse.

New Call-to-action

Først publisert 15. mars 2016. Oppdatert. 4 februar 2020.

 

Temaer: marketing automation, HubSpot


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han er utdannet i markedsføring og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH og har 17 års erfaring fra digital markedsføring innen B2B. Erlend har blogget om marketing på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009 og er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle