9 spørsmål ledere stiller oss om inbound marketing

Av Øyvind Jacobsen 8. mars 2016 | 4 minutter lesetid

9 spørsmål ledere stiller oss om inbound marketing

Nylig holdt vi et frokostseminar i Stavanger om inbound marketing, hvor rundt 40 ledere og markedsførere deltok. Vi fikk en god del spørsmål, både i plenum, i pausene og etter seminaret. Jeg vil her gjengi og besvare dem, da det helt sikkert er mange som sitter med de samme spørsmålene.

(Jeg har med vilje gjort svarene så korte og enkle som mulig, og linket til relevant dybdeinformasjon under hvert punkt.)

1. Hva leverer et inbound marketing-byrå, egentlig?

MarkedsPartner leverer en "pakke" som genererer flere kvalifiserte leads til bedriften. Altså flere interesserte, potensielle kunder.

Les også: Hva er et lead, og hva er et prospect? »

2. Hva består leveransen av?

I hovedsak tre ting:

Les også: Hva CEO og styret må vite om digital markedsstrategi »

Les også: Slik jobber MarkedsPartner med inbound marketing og salg »

Casestudie: Global etablering av inbound marketing i en bransje i krise »

3.  Hvorfor nytt begrep: «Inbound marketing»?

Begrepet peker på at du ikke lenger trenger å oppsøke potensielle kunder. Kundene finner deg - på sosiale medier eller når de gjør research på Google. Derfor «inbound», i motsetning til tradisjonell "outbound" markedsføring og salg.

Les også: Hva er inbound marketing? »

Les også: Hva er forskjellen på content marketing og inbound marketing? »

4. Trenger vi nye nettsider hvis vi starter med inbound marketing?

Nei, det er ikke nødvendig å etablere en ny hjemmeside for å komme i gang med inbound marketing. Etter å ha praktisert inbound en tid vil du imidlertid opparbeide deg et svært godt datagrunnlag til neste gang du skal fornye weben din - noe som vil være med på å øke avkastningen på investeringen. 

Les også: Weben din må generere leads. Gjør den ikke det? Her er oppskriften! »

Les også: Hvorfor du MÅ ha en responsiv web »

5. Hvor mye innsats krever inbound marketing av bedriften?

Rundt ¼ årsverk, hvis dere ønsker at vi gjør "alt". Det er mulig å legge inn mer egeninnsats. Det er viktig at bedriften har en som "eier" inbound-strategien og at dere stiller ressurspersoner (fagpersoner) til rådighet som byråets tekstforfattere kan skape verdifullt innhold av høy kvalitet sammen med. 

Les også: Hvordan skrive 104 gode innlegg på firmabloggen på ett år? »

Les også: En markedssjefs erfaringer med inbound marketing etter ett år »

Les også: Salgssjefen forteller: Hvordan vi fikk flere nye kunder og økt salg »

6. Ordet «blogg» har et dårlig rykte. Er det virkelig nødvendig å blogge?

Ja. Men om ordet skremmer kollegene dine, kan du gjerne kalle det noe annet, for eksempel «kunnskapsbank», "nettbasert magasin" eller "innholdsportal". Greia er at kundene er på nett og søker etter verdifull kunnskap der ute - og da er blogging den enkleste måten å nå dem på.

Les også: Hvorfor du bør begynne å blogge nå - og ikke senere »

Les også: Hvorfor firmabloggen handler mer om sjekking enn om salg »

Les også: Slik bruker du bloggen til å øke salget »

7. Må vi blogge 2 ganger per uke for å lykkes?

Nei. Det viktigste er å lage kvalitetsinnhold som kundene etterspør, finner og setter pris på. Frekvensen setter vi ut fra en vurdering av ambisjonsnivå, konkurransesituasjon og ressurser. Det er imidlertid viktig å publisere med en jevn frekvens. Vi anbefaler ikke færre enn 4 artikler per måned.

Les også: Hvor ofte bør bedriften publisere nytt innhold? »

8. Kan vi risikere at kundene mener vi sender for mye mail, og at vi fremstår som spammere?

I inbound marketing er absolutt alt basert på at kundene selv oppsøker dere og bestemmer hvor mye informasjon de vil ha. Så lenge dere følger beste praksis, vil kunden oppleve dere som en profesjonell aktør som leverer relevant, lettlest og verdifullt innhold.

9. Må vi bytte ut reklamebyrået vi bruker i dag, hvis vi starter med inbound marketing?

Nei. Gode, kreative byråer kan i mange tilfeller kombineres med jobben et inbound marketing-byrå gjør. Ingen byråer er supergode på alt. Sørg bare for at byrået du velger til inbound marketing-satsningen din har høy kompetanse og kan bevise dette i form av dokumenterte resultater og/eller sertifisering på fag og verktøysnivå.

Les også: MarkedsPartner - et digitalt markedsføringsbyrå i vekst »

 

Inbound Marketing-Dagen 2016 (program og påmelding)

Temaer: inbound marketing


Øyvind Jacobsen's photo

Av: Øyvind Jacobsen

Øyvind Jacobsen er rådgiver og jobber for MarkedsPartner i Stavanger. Han har mastergrad innen ledelse fra Aalborg Universitet. Lang erfaring innen ledelse, markedsføring, salg, innovasjon og teknologi. Tidligere markedsdirektør i GMC og kommersiell direktør i Berg-Hansen.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle