Hva er forskjellen på content marketing og inbound marketing?

Magnet som tiltrekker seg mennesker

Mange lurer på hva som er forskjellen på Inbound marketing og Content marketing. Er det to sider av samme sak, eller er det faktiske forskjeller på de to markedsføringsmetodene 

Last ned gratis e-bok: Skap resultater med inbound marketing

La oss begynne med content marketing, eller innholdsmarkedsføring. Det er en markedsføringsmetode som har eksistert i flere hundre år. Faktisk mener Joe Pulizzi og Robert Rose, som i sin tid startet Content Marketing Institute, å kunne spore content marketing helt tilbake til 1732. Den gangen trykte Benjamin Franklin en almanakk for å markedsføre trykkeriet sitt.  

Et annet eksempel som gjerne trekkes frem på tidlig Content Marketing er Michelin, som startet med å gi ut sin fortsatt svært kjente guide til restauranter og andre utreisemål, for å inspirere til mer reising og dermed økt etterspørsel etter bildekk.   

Content Marketing Iinstitute definerer i dag content marketing som «en strategisk tilnærming til markedsføring for å lage og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og bygge en klart definert målgruppe – med mål om å drive lønnsom kundeadferd.»  

Innholdsmarkedsføring kan med andre ord være både analog og digital, men vil alltid handle om å lage relevant innhold målgruppen din ønsker å motta. Det å bygge et relevant publikum du kan selge varer og tjenester til når de er i modus for det, står sentralt i innholdsmarkedsføring.  

Inbound Marketing 

Inbound Marketing oppsto som et svar på at kundeadferden og kjøpsreisene endret seg da internett kom, og da særlig med utbredelsen til Google. Den er i sin natur digital, og målet er å tiltrekke seg kjøpeklare kunder som leter etter løsninger på en utfordring – gjerne i Google. Inbound marketing handler med andre ord om å gjøre seg synlig i relevante kanaler, slik at du blir funnet når noen har et problem ditt produkt eller tjeneste kan løse.  

Inbound marketing kom altså som et motsvar til det som gjerne omtales som outbound markedsføring, hvor markedsføringen avbryter mottakerne uten at man kan vite om de er i modus eller i en relevant målgruppe. Eksempel på outbound marketing er reklamen som avbryter mottakerne i videoene i nettaviser, podcaster og linjære TV-programmer.  

Bak inbound marketing står Brian Halligan og Darmesh Shah, grunnleggerne av HubSpot. Siden de innførte begrepet i 2005 har det utviklet seg mye. HubSpot definerer i dag Inbound marketing som en metode for å tiltrekke lojale kunder ved å tilpasse deg målgruppens behov. Verdifullt innhold som bygger kundeengasjement og vekst er kjernen i en inbound marketing-strategi.  

HubSpot ble utviklet for å understøtte inbound marketing, og er i dag blitt en fullverdig CRM-plattform som også støtter opp under salg og kundeservice.  

Mange fellestrekk 

Inbound Marketing og Content Marketing har altså mye til felles, ikke minst viktigheten av å lage relevant innhold for målgruppen.  

Det er heller ikke uvanlig å kombinere de to metodene. En firmablogg som gir abonnenter i en relevant målgruppe faglige og nyttige oppdateringer, er en form for content marketing. Samtidig vil det gi økt synlighet i Google, og dermed være helt sentralt i en inbound marketing-strategi.  

Denne bloggposten er et godt eksempel. Kanskje mottok du den på e-post eller fant den i sosiale medier, fordi du er en del av Markedspartners publikum. Eller kanskje du lette etter et byrå som kan hjelpe deg med innholdsmarkedsføring i Google?  

 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Knut Arild Vold's photo

Av: Knut Arild Vold

Knut Arild har vært markedssjef i Markedspartner siden 2022. Før han kom til Markedspartner jobbet han med innhold og markedsføring i ulike roller i HR-tech-selskapet Simployer. Knut Arild har også bakgrunn som journalist i NRK, Radio Norge og Egmont.