MarkedsPartner - et digitalt markedsføringsbyrå i vekst

Vi i MarkedsPartner opplever stor interesse for våre tjenester om dagen, og ser etter nye dyktige lagspillere. Vi skal øke kapasiteten innen vårt tjenesteområde inbound marketing. Som ny daglig leder ønsker jeg å dele noe refleksjoner rundt dette.  

Inbound marketing - et område i vekst

USA har sett en stor vekst i inbound marketing. I Norge er vi fremdeles i en tidlig fase, men vi opplever en gryende interesse fra både mellomstore og store selskaper som forstår viktigheten av det å ha en digital markedsstrategi basert på beste praksis og kost-nytte. 

I denne tidlige fasen er det viktig med strategisk kompetanse innen markeds- og tjenesteutvikling. Vi må kunne svare på spørsmål som:

  • Hvordan modner man et marked?
  • Hva slags innhold trigger de ulike segmentene?
  • Hvilke utviklingstrekk ser vi?
  • Er det forskjeller mellom ulike personas (f.eks. funksjonsansvarlige eller ledere i en bedrift) og bransjer? 

> Les også: Hva er inbound marketing?

En fordel å være tidlig ute

Det er mange fordeler ved å være tidlig ute. Prioriterer du de riktige aktivitetene vil du få verdifull erfaring med prosesser og teknologi som gir deg et forsprang på konkurrentene. De må gjennom de samme fasene som deg, men ligger da etter deg i erfaring og innsikt.  

Teknologisk sett er markedet modent. Det finnes i dag software tilpasset inbound marketing (også kalt marketing automation) fra solide internasjonale selskaper.

Utfordringen er at denne typen løsninger ikke er godt nok kjent i det norske markedet, hvor bedrifter fremdeles baserer seg på salgs- og marketingsoftware som ikke fullt ut klarer å hente ut potensialet på den digitale arenaen. Dette er så klart også et stort fortrinn for bedriftene som allerede nå implementerer inbound marketing - da de skaffer seg et stort forsprang på alle de som vil komme etter om få år.

> Les også: Om 5 år driver "alle" bedrifter i Norge med inbound marketing

To leirer innen marketingsoftware: E-post og CRM

Det norske markedet rundt marketingløsninger har inntil nå vært delt i to leire;

  1. Tradisjonelle marketingløsninger med fokus på email-/nyhetsbrev/publisering, og
  2. Tradisjonelle CRM-løsninger fra de etablerte softwarehusene  

Den førstnevnte typen løsninger er ypperlige til å distribuere eget innhold, men svakheten er at de ikke er tilstrekkelig kommersielt innrettet.

En svakhet med tradisjonelle CRM-systemer er at de mangler relevante brukerdata fra digitale kanaler. Dette medfører at du ikke har muligheter til å foreta de rette beslutningene basert på troverdige, kvantitative data.  

Norsk HubSpot-partner

Vi har i MarkedsPartner tatt konsekvensene av dette og etablert et samarbeid med HubSpot - en internasjonalt ledende leverandør av inbound marketing-software. Hva innebærer dette for utviklingen i MarkedsPartner?

For det første sertifiserer vi alle medarbeidere på HubSpot. HubSpots sertifisering er nivåinndelt, og vi har medarbeidere som er sertifisert på de høyeste nivåene. Har du bestått høyeste nivå, har du kombinasjonen av unik forståelse i bruk av verktøyet + innsikt i hvordan dette kan utnyttes til å skape høy forretningsverdi for dine kunder. Sertifiseringene henger høyt og er en god kvalitetsindikator når du skal vurdere leverandør.

HubSpot har over 2000 byråpartnere i 65 land, og det er derfor hyggelig å se at vi dukker opp på deres leaderboard som "Rookie of the Year" og ett av byråene med flest nye kunder:

MarkedsPartner_HubSpot_partner_2015

Les også: MarkedsPartner har blitt HubSpot Gold Certified Partner »

Med digital strategi som utgangspunkt

MarkedsPartners tilnærming har alltid vært strategisk. En digital markedsstrategi er alltid utgangspunktet når vi samarbeider med nye kunder, og vi har i mange år tilbudt et bredt spekter av tjenester under paraplyen digital markedsføring. Vår nysatsning på inbound marketing er derfor en katalysator for vekst på alle våre tjenesteområder.

For å få maksimal effekt av inbound marketing, må du ha en optimalisert publiseringsløsning (hjemmeside), og du må ha førstesideplasseringer på Google på dine viktigste søkeord. Dette krever dyp innsikt i SEO og Google's algoritmer.

Tekstkompetanse er også essensielt. Innholdsproduksjon for digitale kanaler er en krevende øvelse. Man må mestre de ulike innholdstypene og vite hvor de passer i kundens kjøpsprosess, samt hvilke nøkkelord som trigger.

Inbound marketing skal resultere i økt lønnsomhet gjennom flere kvalifiserte leads. Forretningsmessig rådgivning og innsikt i dine forretningsdrivere er derfor også en stor fordel om man skal lykkes med inbound.  

Inbound marketing - en ny metode for salgs- og markedsføringsledelse

Inbound marketing er en ny måte å lede marketing og salg på. Dette kan få store konsekvenser for de medarbeiderne du i dag har. Det kreves mer digital og analytisk kompetanse. Vi har rådgivere og prosjektledere som gir gode råd i forhold til hvilke prosesser du bør etablere/endre og hvilke aktiviteter som bør inngå, f.eks. i en leadskvalifiseringsprosess. 

Vår Inbound-satsing driver også etterspørsel etter mer tekniske ressurser som jobber med integrasjon og webutvikling. Best effekt oppnår du når HubSpot er integrert med virksomhetens øvrige informasjonskilder, som f.eks. nettbutikk og ERP.

Posisjonert som ledende på inbound marketing i Norge

MarkedsPartner er svært godt posisjonert til å være den ledende på inbound marketing i Norge. Vi er allerede i dag store nok til å dekke alle relevante tjenesteområder på inbound marketing. Vi har opparbeidet verdifull erfaring med inbound marketing-verktøy som kombinert med spisskompetanse på digital markedsføring og CRM gjør oss unike i norsk målestokk.  

Derfor ser vi nå først og fremst etter kandidater innen prosjekt-/oppdragsledelse og søk (både SEO og betalt). Attraktive kandidater har relevant høyere utdanning og erfaring. Nyutdannede med gode karakterer kan også være aktuelle. En forutsetning er at du er et ekte "digitalhode". Arbeidssted er primært Sarpsborg, men Oslo kan også være aktuelt. Er du interessert i å jobbe i et fremoverlent digitalt markedsføringsbyrå, send en e-post til tore@markedspartner.no

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Tore Berntsen's photo

Av: Tore Berntsen

Tore Berntsen har lang leder- og rådgivererfaring fra IT-bransjen, spesielt innen fagområdet CRM, og er en aktiv blogger og foredragsholder. Han er utdannet siviløkonom ved NHH, har en Master of Management fra Handelshøyskolen BI og har gjennomført Postens Topplederutdanning. Tore jobbet tidligere som daglig leder og senior forretningsrådgiver i MarkedsPartner og er i dag CEO i Aztek Cloud Software Solutions AS.