Digital endringsledelse: Hvordan organisere markedsføring og salg?

Av Tore Berntsen 21. juni 2017

Ny teknologi gir mange muligheter til å skape forretningsverdier innen markedsføring og salg. Du kan komme tidligere i kontakt med potensielle kunder gjennom at du får de til å gi seg til kjenne når de laster ned en interessant e-bok eller tar en digital test. Dette gjør at du har et tidsvindu dine selgere kan utnytte slik at de får et forsprang på konkurrentenes selgere.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvordan unngå at nye produkter feiler i markedet?

Av Tore Berntsen 14. juni 2017

Hvert år forsvinner flere tusen kvalitetsprodukter fra butikkhyllene fordi det ikke selges nok av dem. Produkter som med smart salgsmetodikk kunne vært god butikk i mange år. 

Les mer ›

Temaer: kjøpsprosess

Hva ledere må vite om digitalisering og risiko

Av Tore Berntsen 7. juni 2017

Digitalisering. Ordet er på alles lepper om dagen og skaper assosiasjoner til gull og grønne skoger for virksomhetene som klarer å omstille seg til «det digitale skiftet». Det snakkes imidlertid lite om ulempene. I denne artikkelen introduserer jeg de tre mest kritiske risikoene knyttet til digitalisering, og hva du som leder kan gjøre for å redusere dem.

Les mer ›

Temaer: ledelse, digitalisering, risiko

Hvorfor skal du som leder bry deg om farene ved lineær tenkning?

Av Tore Berntsen 31. mai 2017

Vi antar for ofte at det er lineære sammenheng i arbeidslivet. I noen tilfeller er det riktig: Øker du lagerstørrelsen med 50 %, får du plass til 50 % flere varer på hyllene. Gir du alle ansatte 10 % lønnsøkning, vil de totale lønnskostnadene øke med 10 %. I andre tilfeller er ikke sammenhengen lineær. 

Les mer ›

Temaer: ledelse, kundelivstidsverdi

Blue Ocean-lederskap: Suksess kommer fra engasjerte medarbeidere

Av Tore Berntsen 24. mai 2017

En utfordring mange ledere møter er at det er et betydelig gap mellom det potensialet medarbeiderne har, og det som presteres. Dessverre mangler mange ledere innsikt i hva som kreves for å utnytte medarbeidernes potensiale. I denne artikkelen gir jeg en introduksjon til Blue Ocean-lederskap, som istandsetter ledere til å engasjere medarbeidere på en bedre måte.

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse

Faktorene mange overser når de beregner kundelivstidsverdi

Av Tore Berntsen 17. mai 2017

I mitt forrige innlegg presenterte jeg en enkel modell for beregning av kundelivstidsverdi (KLV). I virkeligheten er det langt flere parametere du bør vektlegge når du skal segmentere og prioritere din kundemasse. Det enkle er ofte det beste, men i noen tilfeller kan det være riktig å gjøre mer avanserte analyser. Til dette formålet lanserer jeg KLV versjon 2.0.

Les mer ›

Temaer: kundelivstidsverdi

Hvordan beregne lønnsomheten av en ny kunde?

Av Tore Berntsen 10. mai 2017

Få nøkkeltall er viktigere for deg som leder enn kundelivstidsverdi (KLV). Innsikt i hvilken lønnsomhet en kunde bidrar med for din bedrift utgjør et viktig beslutningsgrunnlag. Gjennom innsikt i KLV kan du segmentere markedet og prioritere markedsførings- og salgsressursene på en mer optimal måte enn uten denne innsikten.

Les mer ›

Temaer: lønnsomhet, kundelivstidsverdi

Hvorfor er digitale plattformer så verdifulle?

Av Tore Berntsen 3. mai 2017


I 2007 hadde Nokia, LG, Samsung, Motorola, Blackberry og Sony Ericsson 90 % av det globale overskuddet blant mobiltelefonprodusentene. Apple var usynlige. I 2016 hadde Apple om lag 90 % av overskuddet, og de tidligere dominerende aktørene var utradert av markedet. Hvorfor? Fordi Apple klarte å bygge en digital plattform rundt iPhone.

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

Hva er en god kommunikasjonsstrategi?

Av Magne Henriksen 26. april 2017

Vi bombarderes av informasjon og alle, både mennesker og merkevarer, vil snakke til oss og med oss. Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. Vil du bli bedre på kommunikasjon?

Les mer ›

Temaer: markedsstrategi, kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon, merkevare

Inbound sales: En målrettet og effektiv salgsprosess

Av Lars Hansen 19. april 2017

De tradisjonelle salgsmetodene fungerer ikke lenger. I en økende digitalisert hverdag, befinner de potensielle kundene dine seg på helt andre arenaer enn de gjorde tidligere. Skal du klare å kapre nye kunder, er du nødt til å endre taktikk. Du må tenke inbound sales.

Les mer ›

Temaer: salg, CRM, salgsprosess, inbound sales

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen