Fersk rapport viser at norske ledere har tatt de digitale utfordringene på alvor

Av Erlend Førsund 4. april 2019

Etter at Dagens Næringsliv i 2017 publiserte undersøkelsen Status Norge, som viste at norske næringslivsledere lå etter med tanke på digital utvikling, viser en ny undersøkelse nå at lederne har tatt tak i sine utfordringer. Vi gir deg tilgang til hele rapporten. 

Les mer ›

Temaer: digital markedsstrategi, ledelse, digitalisering

Slik tiltrekker du topptalenter gjennom kjente markedsføringsprinsipper og teknologi

Av Anneli Setalo 28. mars 2019

Dagens arbeidsmarked preges av lav arbeidsledighet og høy sysselsettingsgrad. Nordmenn tar stadig høyere utdanning, og arbeidstakere bytter selskaper og sektorer oftere enn før. Samfunnsendring skjer stadig raskere, med digitalisering i front – dette gjør at det det blir vanskeligere å tiltrekke seg de rette kandidatene, og at det blir et større behov for effektivisering av rekrutteringsprosessen.

Les mer ›

Temaer: employer branding

Hvorfor er digitale plattformer så verdifulle?

Av Tore Berntsen 21. mars 2019

 

I 2007 hadde Nokia, LG, Samsung, Motorola, Blackberry og Sony Ericsson 90 % av det globale overskuddet blant mobiltelefonprodusentene. Apple var usynlige. I 2018 hadde Apple om lag 60 % av overskuddet, og de tidligere dominerende aktørene var utradert av markedet. Hvorfor? Hovedsakelig fordi Apple klarte å bygge en digital plattform rundt iPhone.

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

Hva ledere bør vite om digitalisering og risiko

Av Tore Berntsen 14. mars 2019

Digitalisering. Ordet er på alles lepper om dagen og skaper assosiasjoner til gull og grønne skoger for virksomhetene som klarer å omstille seg til «det digitale skiftet». Det snakkes imidlertid lite om ulempene. I denne artikkelen introduserer jeg de tre mest kritiske risikoene knyttet til digitalisering, og hva du som leder kan gjøre for å redusere dem.

Les mer ›

Temaer: ledelse, digitalisering, risiko

Hvilke nye jobber vil skapes av kunstig intelligens (AI)?

Av Tore Berntsen 7. mars 2019

Vil kunstig intelligens (AI) gi færre eller flere jobber i fremtiden? Ekspertene mener flere. Her er tre av dem.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, kunstig intelligens

Hva er blue ocean, og hvorfor bør du vurdere denne strategien?

Av Tore Berntsen 28. februar 2019

Boken "Blue Ocean Strategy" tok næringslivet med storm i 2003 med oppskriften til hvordan bedrifter kan skape konkurransefrie markeder og gjøre konkurrentene irrelevante. Utgitt på Harvard Business Review, har boken solgt over 3,5 millioner i opplag. Men hva er en Blue Ocean-strategi?

Les mer ›

Temaer: strategi, strategisk ledelse

Hvorfor CRM-prosjekter feiler og hvordan lykkes bedre?

Av Tore Berntsen 21. februar 2019

Hvorfor mislykkes så mange CRM-prosjekter, hvordan lager du en CRM-strategi som sikrer at dere når målene deres, og hvordan sikrer du at implementeringen blir vellykket? Det er spørsmål jeg svarer på i denne artikkelen, som også gir deg noen holdepunkter i valg av CRM-plattform, og en liten sammenligning av Salesforce, HubSpot og Microsoft Dynamics.

Les mer ›

Temaer: strategi, CRM, HubSpot, CRM-system

Hvordan skape lønnsom og varig endring for salgsorganisasjonen

Av Kenneth Opsahl 15. februar 2019

Det kan være mange årsaker til at det er nødvendig å foreta endringer i egen salgsorganisasjon. Ofte begynner man endringsprosessen fra et perspektiv om at noe ikke fungerer optimalt og vel så ofte blir endringen kortvarig før organisasjonen faller tilbake i kjente spor. Men er du oppmerksom og tar høyde for punktene jeg nevner i dette blogginnlegget, trenger det ikke å være tilfellet.

Les mer ›

Temaer: salgsstrategi, salgstips, salgssjef, strategisk ledelse

Ansvaret for datasikkerhet ligger nå også hos styret – ikke bare hos IT. Er du oppdatert?

Av Birgitte Førsund 7. februar 2019

1. januar i år trådte den nye sikkerhetsloven i kraft. Den utvider styrets ansvar for hvilke beslutninger som tas og konsekvensene av dem.

Les mer ›

Temaer: strategisk ledelse

Hvilke bransjer er mest utsatt for disrupsjon – og hva slags strategi trenger du?

Av Tore Berntsen 31. januar 2019

Disrupsjon treffer bransjer ulikt og hvilken type virksomhet du driver vil i høyeste grad påvirke hvilken strategi som best rigger dere for fremtiden. I dette blogginnlegget har jeg tatt for meg ulike disrupsjonsmodeller du som leder bør kjenne til.

Les mer ›

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen