Brukeradopsjon: Hvordan få ansatte til å bruke ny programvare

Av Beate Kopp Kleiven 5. desember 2018

Å begynne med en ny programvare er spennende for noen, men overveldende for de fleste. Ifølge Forrester Research feiler 49 prosent av alle CRM-prosjekter. Problemet er ikke at programvaren ikke møter bedriftens behov, men snarere bedriftskultur og ledelse. I denne artikkelen ser jeg på hvordan du som leder kan legge til rette for en vellykket implementering av ny programvare.

Les mer ›

Temaer: prosjektledelse, IT, digitalisering

Digital disrupsjon: Hvilke KPI-er bør styret og toppledelsen fokusere på?

Av Tore Berntsen 28. november 2018

Digital disrupsjon er når en liten og innovativ aktør snur et marked på hodet og plutselig blir en trussel for de etablerte aktørene. Hvordan gjør de det, og hvilke key performance indicators bør du fokusere på for å overleve og lykkes i et marked som enten er eller står i fare for å bli «disrupted». 

Les mer ›

Temaer: disrupsjon

Hva er god krisekommunikasjon?

Av Yngve Resell Mo 21. november 2018

En virksomhets evne til å kommunisere under en krise kan være forskjellen på å få kontroll på krisen og at situasjonen spinner fullstendig ut av kontroll. Gjesteblogger Yngve Resell Mo fra One Voice viser deg hva du må beherske, og hva du må ha forberedt, før du møter blitslampene og mikrofonene.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjon

Er sosiale medier en viktig arena for toppledere?

Av Erlend Førsund 14. november 2018

Mange toppledere vegrer seg for å engasjere seg i sosiale medier. Dette til tross for at digitalt synlige ledere bidrar til en rekke fordeler for organisasjonen de representerer. Hvorfor er toppledere så lavt representert i sosiale nettverk, hvilke muligheter går de glipp av, og hva kjennetegner de beste i klassen?

Les mer ›

Temaer: digitalisering, sosiale medier, ledelse

Fra tåkefyrste til visjonær leder

Av Erlend Førsund 7. november 2018

Hva gjør du når folk ikke vet hvor de har deg, og du selv ikke helt vet hva du vil? Sett deg ned og skriv. I prosessen kan det hende du finner deg selv. Det var strategien Knut Arild Hareide valgte, da han i høst tok et tydelig standpunkt og kvittet seg med et stempelet som politisk vinglepetter.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjon, kommunikasjonsstrategi

Klar tale og tydelig kommunikasjon for ledere

Av Svein A. Halvorsen 31. oktober 2018

Når du skal skrive til, eller snakke med dine ansatte, kunder, samarbeidspartnere eller kolleger, er det utrolig viktig at du gjør deg forstått. Du tenker sikkert at du ikke hadde blitt leder om du ikke hadde evnen til å gjøre deg forstått? Men husk at det ikke alltid er slik at mottakeren av et budskap oppfatter akkurat det samme som avsenderen mener.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjon, kommunikasjonsstrategi

Hva er disruptiv innovasjon?

Av Tore Berntsen 24. oktober 2018

Allerede i 1995 skrev Clayton Christensen en banebrytende artikkel om disruptive innovation. Siden den gang har mange ledere misforstått teorien. Begrepet blir brukt for ofte og om alle typer betydningsfull innovasjon. En del oppfatter også disruptiv innovasjon som vellykket innovasjon.  

Les mer ›

Temaer: disrupsjon, digitalisering

Hvordan vil dagens jobber påvirkes av automatisering?

Av Tore Berntsen 19. oktober 2018

Det er skrevet mye nyttig om automatisering og bruk av kunstig intelligens den siste tiden. Det er en blanding av et trusselbilde og et mulighetsbilde. En vanlig oppfatning er at lavstatusyrker vil forsvinne mens høystatusyrker som rådgiver, advokat og revisor vil overleve.

Les mer ›

Temaer: Chatbot, chat, kunstig intelligens, disrupsjon, teknologi

Hva er egentlig en forretningsmodell?

Av Tore Berntsen 10. oktober 2018

Det eksisterer en rekke forskjellige perspektiver på hva en forretningsmodell er, og mange forveksler begrepet med strategi. I dette innlegget skal jeg gi dere en definisjon og presentere kriterier for en robust forretningsmodell.

Les mer ›

Temaer: forretningsmodell, strategi

Hvorfor gidder jeg ta kalde møter egentlig?

Av Marius Torjusen 3. oktober 2018

I dag skjedde det for andre gang siden jeg startet med inbound-salg. Et stort selskap sendte en møteforespørsel via websiden vår. Jeg lot meg smigre og booket møtet. 6 timer senere sitter jeg i bilen og spør meg selv «hvor var det dette gikk galt?» og ikke minst; «hvordan kan jeg få igjen de siste 6 timene av livet mitt!»

Les mer ›

Temaer: salgstips, salgsstrategi, salgsledelse, salgssjef, ROI

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen