5 steg til en bedre onboarding av nyansatte

Av Frode Ødmann Andersen 27. august 2020

Ifølge SSB var det på landsbasis utlyst 1200 færre ledige stillinger i første kvartal 2020 enn kvartalet før. Selv om enkelte sektorer naturligvis økte sin ansettelseskapasitet, slik som helsetjeneste og bygg og anlegg, var det blant annet 1000 færre ledige stillinger innen forretningsmessig tjenesteyting. Samtidig er det kanskje en del bedrifter som nå opplever et etterslep av nødvendige ansettelser da ansettelsesprosesser ble satt på vent våren 2020. Fra vår egen bransje, som et konsulentselskap som hjelper bedrifter med å lage bedre kundereiser, vet vi at roller som utviklere, digital markedsførere og performance-spesialister er svært ettertraktede. Da handler det ikke bare om å hanke inn de beste, men å holde på de også.

Les mer ›

Temaer: HR, strategisk ledelse, Onboarding

5 salg- og markedskonferanser som går digitalt i 2020

Av Siri Enoksen 20. august 2020

Hvert år diskuteres det hvem i bedriften som skal sendes til hvilken konferanse, og hvor «vi» som bedrift kan hente ut markedsføringskroner og salg i etterkant. I år er valget forståelig nok uendelig, med mye bra innhold for både nykommere og erfarne i bransjen. Men ingen liker å kaste bort tiden sin på forenklede seminarer som etterlater en med mer spørsmål enn svar. Derfor har vi satt opp en liste med de digitale konferansene, både i innland og i utland, som vi mener dere kan få godt utbytte av. I tillegg til våre beste tips for hvordan innhente mest mulig informasjon.

Les mer ›

Temaer: Digitale konferanser 2020, konferanser for ledere, seminar om inbound, INBOUND 2020, digitale seminar 2020, seminar om hubspot

- Den digitale endringen vi gjorde i 2014 rustet oss for 2020

Av Lars Hansen 13. august 2020

Som salgs- og markedssjef i MarkedsPartner er jeg så heldig at jeg kan jobbe etter inbound sales-metoden. Det innebærer at alle potensielle kunder jeg eller mine kolleger kontakter, har vist interesse for våre tjenester og dermed er såkalte salgskvalifiserte leads. Deres digitale adferd har lagt igjen spor som gir meg gode indikasjoner på dette. Salg har aldri vært enklere, men det har ikke alltid vært slik. I dette innlegget deler jeg min reise fra jeg startet som selger i 1989 frem til i dag.

Les mer ›

Temaer: salgsledelse, inbound sales, digitalisering av kundereisen

7 grunner til å bruke account-based marketing (ABM) i B2B

Av Tønnes Sannem Heian 6. august 2020

ABM er en markedsføringsmetodikk som går ut på å målrette markedsførings- og salgsressurser mot konkrete bedrifter med målsetting om å etablere relasjoner og utvikle disse til salgsmuligheter. I motsetning til inbound marketing, som starter med å trekke til seg potensielle kunder i et definert marked, starter ABM med å velge ut konkrete bedrifter, for så å målrette kommunikasjonen mot akkurat disse.

Les mer ›

Temaer: account-based marketing, abm, abm og inbound, markedsføring 2020

Hva skal til for å vellykket innføre et nytt system i din bedrift?

Av David Aleksandersen 30. juli 2020

Som leder eller del av en ledergruppe har du ansvar for minst ett system, sannsynligvis flere. Min erfaring er at det nesten alltid er knyttet motstand og utfordringer til innføring av nye systemer og løsninger i en organisasjon. I denne artikkelen vil jeg presentere et enkelt grep som kan hjelpe deg å lykkes når det iverksettes et nytt system i din bedrift.

Les mer ›

Temaer: CRM, HubSpot, økonomisystem, CRM-system, Nytt CMS

STEG FOR STEG: Hvordan endre en markedsplan

Av Kristofer Anker 9. juli 2020

Enhver markedsplan bør være et levende dokument som kan justeres kontinuerlig. Markedet kan plutselig endre seg, og både store og små situasjoner kan gjøre at deler av den originale markedsplanen må utgå. Det betyr ikke at du nødvendigvis må endre hele markedsplanen, med nye KPI-er og utskifting av langsiktige mål for bedriften. Men metoden for å nå disse målene, den bør du absolutt justere. 

Les mer ›

Temaer: markedsplan, Ny markedsplan, endre markedsplanen, justere markedsplanen, markedsplanlegging i krisetider

– Jeg ler godt når roboter leter etter sikkerhetshull på nettsidene våre

Av Tove Eggen 2. juli 2020

Hvert år deler CMS-giganten Umbraco ut anerkjennelser til systemutviklere rundt om i verden som har gjort seg fortjent til tittelen MVP. Forkortelsen står ikke for Most Valuable Programmer, Umbraco kaller det heller Most Valuable People. For Umbraco vet å heie på folk som ikke bare tilbyr Umbraco som publiseringssystem for sine kunder. Utviklere som bidrar til at kjernekoden konstant styrkes, at dokumentasjon forbedres, at det læres på forum, og at meetups arrangeres – anerkjennes. Dét stiller vi oss mer en gjerne bak.

Les mer ›

Temaer: umbraco, Umbraco nettside, Nytt CMS, Umbraco CMS, ny nettside

Er kundereisen din forberedt på Friksjonsfrie Freddy?

Av Stig Hammer 25. juni 2020

Jeg heter Stig Hammer, og det er jeg som er Friksjonsfrie Freddy. Det vil si, jeg er ikke den eneste – det er allerede mange av oss. Og enda flere skal vi bli. Som en del av «Friksjonsfrie Freddy»-gruppen faller jeg ikke bare av når jeg møter på hinder, altså friksjoner, i kjøpsreisen eller i kundereisen. Jeg blir oppriktig irritert. Og deler velvillig denne irritasjonen med de rundt meg.

Les mer ›

Temaer: Friksjonsfritt salg, digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjonsfrie Freddy, Friksjoner i kundereisen

15 råd for friksjonsfrie kundereiser i koronaens tid

Av Tove Eggen 18. juni 2020

Hva får du når du intervjuer en trendforsker, en høyskolelektor i forbrukeradferd og en reklameveteran? Jo, du får 15 innsiktsfulle observasjoner, råd og strategier for hvordan forstå og nå nye og eksisterende kunder – post korona. For når forbrukervaner blir ekstra vanskelige å forutse, er det lett å bomme på sin egen målgruppe i kommunikasjon og tilbud. Da er det lurt å snakke med «erfarne fjellfolk», som Gunn-Helen Øye, Nina Vogt og Nils Petter Nordskar, som kan by på sine observasjoner om endringer i forbrukeradferd i koronaens tid.

Les mer ›

Temaer: kundereise, Covid-19, forbrukeradferd

Fordelene HubSpot gir din virksomhet i B2B og B2C

Av David Aleksandersen 11. juni 2020

HubSpot har vokst fra å være et salgs- og markedsføringssystem med fokus på Inbound Marketing, til et fullverdig system for oppfølging av salg, markedsføring, kundeservice og support – en kundedataplattform. I denne artikkelen tar jeg for meg fordeler med bruk av HubSpot for deg og din virksomhet – enten du jobber i B2B eller B2C.

Les mer ›

Temaer: B2B, HubSpot, B2C

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen