Sju argumenter for å kjøpe et «standard» CRM-system

Av Tore Berntsen 8. august 2018

For de fleste virksomheter er skreddersøm sannsynligvis ikke den beste løsningen når det gjelder valg av CRM-system. I dette innlegget presenterer jeg sju klare fordeler ved å gå for et «standard» CRM-system. 

Les mer ›

Temaer: CRM

Kundelivstidsverdi: Hvordan beregne lønnsomheten av en ny kunde?

Av Tore Berntsen 1. august 2018

Få nøkkeltall er viktigere for deg som leder enn kundelivstidsverdi (KLV). Når du vet hvor lønnsom en kunde er, har du et viktig beslutningsgrunnlag. Med innsikt i KLV kan du segmentere markedet og prioritere markedsførings- og salgsressursene på en mer optimal måte enn uten denne innsikten.

Les mer ›

Temaer: lønnsomhet, kundelivstidsverdi

Farene ved lineær tenkning i ledelse

Av Tore Berntsen 25. juli 2018

Vi antar altfor ofte at det er lineære sammenheng i arbeidslivet. I noen tilfeller er det riktig: Øker du lagerstørrelsen med 50 prosent, får du plass til 50 prosent flere varer på hyllene. Gir du alle ansatte 10 prosent lønnsøkning, vil de totale lønnskostnadene øke med 10 prosent. Men i andre tilfeller er ikke sammenhengen lineær, og det er her lineær tenkning kan få dramatiske konsekvenser.

Les mer ›

Temaer: ledelse, kundelivstidsverdi

Hva er et digitalt marketing-økosystem?

Av Tore Berntsen 18. juli 2018

Et resultat av digitaliseringen er at bransjer kolliderer og smelter sammen i nye økosystemer. I dette innlegget ser jeg nærmere på hva dette har å si for markedsføring, salg og service, og hvordan toppledere og markedsdirektører bør forholde seg til denne utviklingen.

Les mer ›

Temaer: digital markedsføring, digital markedsstrategi

VIDEO: Digitalisering – Hva må du kunne for å skape lønnsom vekst?

Av Erlend Førsund 11. juli 2018

Er du klar for fremtiden? Ny forskning fra MIT blant 800 selskaper på tvers av bransjer og geografi viser at de som har digitalisert virksomheten sin har 16 prosentpoeng høyere lønnsomhet enn andre i samme bransje. I foredraget sitt på INBOUND-DAGEN 2018, ser Tore Berntsen på temaet fra et ledelsesperspektiv.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, lønnsomhet

Hvordan hindre at markedsdirektøren slutter?

Av Tore Berntsen 29. juni 2018

I Harvard Business Review kom jeg over en artikkel som gjorde meg ekstra nysgjerrig: «Why CMOs Never Last». Markedsdirektøren er nemlig den rollen i ledergruppen som har kortest levetid. Men hvilke hovedutfordringer er det CMO har, og hvordan kan man legge til rette for at rollen faktisk lykkes?

Les mer ›

Temaer: ledelse, HR

Hvordan få fakturerende konsulenter til å prioritere salg

Av Tore Berntsen 27. juni 2018

Som leder av en konsulentvirksomhet står du ofte i en spagatøvelse. På den ene siden har du ansvar for at selskapet har tilstrekkelig salgsressurser. På den andre siden skal du sørge for at konsulentene leverer fakturerbare timer på prosjektene som er solgt inn. Er det mulig å få til en Ole Brum-løsning? Min mening er ja, og i denne artikkelen presenterer jeg seks råd til hvordan du kan gjøre det.

Les mer ›

Temaer: salgsledelse, ledelse, strategisk ledelse

- Det er lov å kalle seg et mediehus, men alt vi lager er reklame

Av Magne Henriksen 20. juni 2018

Om få år vil en lang rekke store virksomheter ha sine egne informasjonskanaler. Innen bank og finans har DnB og Jyske Bank gått foran og tatt eierskap til sine egne nyheter.

Les mer ›

Temaer: content marketing

Norske markedsdirektører: Analytiske evner viktigst for å skape vekst

Av Erlend Førsund 13. juni 2018

Hva kjennetegner norske markedsdirektører? Hvem er de? Hva måles de på? Hvilke ferdigheter kreves for å lykkes? To Deloitte-rapporter utgitt i februar og mai 2018 presenterer interessante funn om markedsdirektørens rolle, både i norsk, nordisk og global kontekst, og i denne artikkelen deler jeg de mest interessante funnene.

Les mer ›

Temaer: markedsdirektør, markedsføring

En ny definisjon på CRM: Contact Relationship Management

Av Tore Berntsen 6. juni 2018

Mange bedriftsledere har en formening om hva CRM er. En del vil hevde at CRM handler om salg og kundeoppfølging.  Noen definerer CRM som en programvare for salg og kundeoppfølging. Andre legger til at CRM i tillegg til en programvare, også er en strategi og tankesett over hvordan vi markedsfører virksomheten, selger våre produkter og ikke minst følger opp kundene i etterkant.

Les mer ›

Temaer: CRM

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen