Tre former for digitalisering - hvilke er relevante for din bedrift?

Av Stig Hammer 9. mai 2018

Tidligere i år leste jeg i DN.no at kun én av fem norske bedrifter har en klar digital strategi. Det er urovekkende. Hvis du er blant dem som synes at begrepet digitalisering er noe tåkete, håper jeg at dette innlegget kan hjelpe deg med å sortere tankene. Digitalisering omfatter i vid forstand tre områder, som jeg vil ta for meg her.

Les mer ›

Temaer: strategi, teknologi, digitalisering

Digitalstrategi: Hvordan lykkes i en analog og digital verden

Av Tore Berntsen 2. mai 2018

En del bedrifter går i fellen å tro at de må skape noe komplett nytt for å kompensere for disruptive inntrengeres markedseffekter. I realiteten har du langt flere valgmuligheter. Dette er den femte artikkelen i serien «derfor feiler digitalstrategier».  

Les mer ›

Temaer: digitalisering

Hva skjer med markedet når de store digitaliserer kjernevirksomheten sin?

Av Tore Berntsen 25. april 2018

Jeg har nå kommet til fallgruve 4 av 5 i artikkelserien «Derfor feiler digitalstrategier». Mitt forrige blogginnlegg handlet om faren ved å overse digitale økosystemer. I dette innlegget skal jeg belyse faren ved å overse digitale mottiltak fra etablerte selskaper.

Les mer ›

Temaer: disrupsjon

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 3 av 5)

Av Tore Berntsen 18. april 2018

Vi har nå kommet til fallgruve tre av fem i artikkelserien «Hvorfor feiler digitalstrategier». Den første artikkelen handlet om lederes manglende helhetlige forståelse av digitalisering. Den andre artikkelen tok for seg digital økonomi og hvordan den fungerer. I den tredje artikkelen skal jeg ta for meg faren ved å overse digitale økosystemer.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 2 av 5)

Av Tore Berntsen 11. april 2018

En av hovedårsakene til at digitalstrategier feiler er at ledere misforstår den digitale økonomien. Den digitale økonomien opererer på en annerledes måte enn det vi kunne lese i mikroøkonomibøkene på 80- og 90-tallet. Vi har fremdeles tilbuds- og etterspørselskurver, men marginalkostnadsbegrepet i et analogt marked har en helt annen betydning enn i en digital forretningsmodell, hvor tilbudet av digitale produkter er tilnærmet ubegrenset.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvorfor feiler digitalstrategier? (Del 1 av 5)

Av Tore Berntsen 4. april 2018

Høsten 2017 offentliggjorde Dagens Næringsliv en undersøkelse som viste at kun én av fem bedrifter har en klar digitalstrategi. McKinsey rapporterte om tilsvarende alarmerende resultater i sin globale undersøkelse om digitalisering: De fleste virksomhetene i undersøkelsen har det ikke travelt med å etablere en digitalstrategi eller lansere strategiske digitaliseringsprosjekter. Dette til tross for at kun 8 prosent av respondentene svarte at de vil kunne ha en uendret strategi om endringstakten i bransjen og markedet fortsetter som nå. 

Les mer ›

Temaer: digitalisering

Hvordan løse komplekse problemer?

Av Tore Berntsen 28. mars 2018

IBM gjennomførte for fire år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell. De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun halvparten følte seg forberedt på dette. Da IBM spurte om hva som gjør at topplederne ikke behersker kompleksiteten, var svaret manglende kundeinnsikt.

Les mer ›

Temaer: CRM, big data, digitalisering

Digital endringsledelse: Er kultur viktigere enn strategi?

Av Tore Berntsen 21. mars 2018

Hvordan bør du som toppleder tenke rundt strategi og bedriftskultur? Hvilke kulturtyper finnes, og hvilken kultur har din virksomhet? Hvordan tetter du gapet mellom eksisterende og ønsket kultur? Dette er kritiske spørsmål for enhver toppleder, spesielt i bransjer utsatt for digital disrupsjon. I dette innlegget presenterer jeg forskning fra Harvard Business Review på området.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, strategisk ledelse

Er ditt selskap klar for den digitale fremtiden?

Av Tore Berntsen 14. mars 2018

Dessverre går mange ledere glipp av hovedpoenget med digitalisering. Vi blir for opphengt i teknologisiden. Vi leser om kunstig intelligens, Internet of Things, roboter og Big Data. Har du for skarpt fokus på teknologi, kan du gå glipp av det vesentligste: endringsledelse og transformasjon. 

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hvordan kunstig intelligens kan skape gevinster i marketing og salg

Av Tore Berntsen 7. mars 2018

Bedrifter verden over benytter i dag kunstig intelligens (AI) til å forbedre markedsføring, salg og kundeservice. I dette innlegget får du en introduksjon til de ulike typene AI som finnes og råd til hvordan du kan implementere AI i egen virksomhet.

Les mer ›

Temaer: teknologi, kunstig intelligens

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen