Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksis

Av Lars Hansen 17. desember 2020

Her om dagen fikk jeg en henvendelse fra et godt kvalifisert lead som ønsket et møte om våre tjenester. For en salgssjef som meg er slike henvendelser magiske. Det er et bevis på hvor bra den digitale strategien vår fungerer her i MarkedsPartner, når jeg kan bli kontaktet av mer eller mindre ferdig kvalifiserte leads.

Dette er i tillegg en drømmecase, hvor leadet nå har blitt kunde. Så i denne artikkelen vil jeg gjerne vise deg hvordan vår digitale salgsprosess fungerte – for akkurat dette leadet. Jeg kan nærmest kalle den en blåkopi av hvordan digitalisering av salgsprosesser fungerer i praksis. Og stegene i denne digitale kjøpsprosessen, eller milepælene som jeg liker å kalle dem, så slik ut:

Les mer ›

Temaer: salgsprosess, digitalt salg, salgsstrategi, digitalisering av kundereisen

5 råd for markedsføring, salg og kundereiser i 2021

Av Tove Eggen 10. desember 2020

At vi skulle få nesten 2000 påmeldte til årets digitale heldagskonferanse "Tilbake til en ny hverdag" kunne vi ikke forutse. Vi drømte om det. Vi jobbet hardt for det. Og vi planla og målrettet arrangementet med hodet såvel som med hjertet. Og med et rikt utvalg av Norges fremste fageksperter (samt én amerikaner og ei ire) innen markedsføring, salg og kundereiser på programmet, rant påmeldingene inn. Med livestreaming fra studioet vårt på Grålum, full fart i chatten (696 meldinger for å være eksakt) og 12 vidt forskjellige innslag, var det mye fagstoff og nyttig innsikt å ta med seg, fra morgen til ettermiddag.

Les mer ›

Temaer: kundereise, account-based marketing, abm, abm og inbound, Markedsføring 2021, Salg 2021, Facebook 2021, Kundereiser 2021, Instagram 2021

10 lærdommer fra online/hybrid-konferanser

Av Tone Hammer 3. desember 2020

Hva gjør du når du ikke lenger kan gjennomføre konferanser eller arrangement og samle mange mennesker til fysisk treff? Et godt råd er å gjøre som Christoffer Omberg og Oslo Business Forum. Du snur deg rundt og møter utfordringene.

Les mer ›

Temaer: hybrid-konferanser, online-konferanser, new normal

Bedrifter må tilpasse seg den nye hverdagen

Av Tone Hammer 12. november 2020

Kundeatferden har vært i konstant endring de siste årene, men Koronaen har forsterket endringene. Det må alle virksomheter ta inn over seg. Også de som så langt har overlevd til tross for at de har fortsatt i gamle spor.

På MarkedsPartners digitale konferanse Tilbake til en ny hverdag, snakket Stig Hammer med Brian Halligan, HubSpotgründer og mannen bak begrepet Inbound Marketing, om blant annet hvordan de som vil lykkes framover, må tilpasse seg.

Les mer ›

Temaer: salg, salgsledelse, Covid-19, korona, bedre kundereiser

Når innholdsmarkedsføring gjør mer skade enn nytte (og hvordan fikse det)

Av Erlend Førsund 5. november 2020

Vi er i en tillitskrise. Mediene er forurenset av «fake news» og det tærer på folks tillit til avsender4 av 10 beslutningstagere sier at de har fått mindre tillit og respekt for en organisasjon på grunn av deres innholdsmarkedsføring. Jeg har sett nærmere på hva tillit er og deler i denne artikkelen tre nøkkeldrivere som skaper tillit.  

Les mer ›

Temaer: content marketing, innholdsmarkedsføring

Over 1200 påmeldte: Streamer du også dette fra hjemmekontoret i morgen?

Av Tove Eggen 29. oktober 2020

Det er ikke hver dag at CEO i HubSpot, Brian Halligan, setter seg ned for et 45 minutter langt intervju med en norsk HubSpot-partner. Men så har HubSpots forhold med MarkedsPartner også vart lengre enn de flestes. Fra én grunnlegger til en annen, snakker Stig Hammer med en særdeles engasjert Halligan (selv fra hjemmekontor, han også) om alt fra kundereiser, markedsføring og salg i 2021. Og ikke minst utveksler de nyttige og motiverende synspunkter og råd om hva som skal til for å takle overgangen in to the new normal.

Les mer ›

Temaer: Digital Konferanse 2020, Intervju med Brian Halligan, HubSpot CEO

Data: Et ekstra konkurransefortrinn?

Av David Aleksandersen 22. oktober 2020

Data er den nye oljen. Men data må analyseres og du må ha innsikt til å tolke for at den skal gi verdi. Da jeg begynte med markedsføring på 90-tallet var det oftere enn ikke at vi tok avgjørelser på magefølelsen. Men allerede da var det noen som brukte datakraft fra store servere for å analysere data. I dag gjør vi det samme i en nettleser på mobilen og får langt mer anvendelige resultater på en brøkdel av tiden. Hvor godt utnytter din virksomhet data?

Les mer ›

Temaer: markedsføring, ledelse, analyse, data

6 måneder med covid-19: Hva gjør markedssjefene nå?

Av Tove Eggen 8. oktober 2020

Da vi satt oss ned med fire markedssjefer i april 2020 (via Zoom, naturligvis), var det viktig for oss å kunne benchmarke en liten del av historien. Ta tempen på hvordan situasjonen påvirket arbeidsrollen i forskjellige bransjer, mens koronakrisen fortsatt utfoldet seg. Vel vitende at bedriftene Norsk Gjenvinning, Mills Proff Partner, Frydenbø Marine og Hallingplast – som også er kundene våre – ble truffet vidt forskjellig. Når vi nå, seks måneder senere, snakker med de samme markedssjefene igjen, er det ikke for å sjekke hvilke som var "flinkest" eller hvem som kunne forutse tiden fremover mest korrekt. Men hva har de lært? Hva tar de med seg videre? Og hvilke systemer og prosesser har vært ekstra viktig for dem i denne tiden? Dét er kunnskap som kan bli riktig så nyttig de neste seks månedene.

Les mer ›

Temaer: markedsføring, digital markedsføring, hvordan markedsføre etter korona

Fem steg til å skape endring gjennom forankring

Av David Aleksandersen 1. oktober 2020

Det er mye som skal klaffe for at et prosjekt skal stå igjen med et ettermæle som vellykket. Det som kan virke som tilfeldigheter for noen, vil vise seg å være nøye planlagte detaljer i et større bilde. En faktor som for meg står igjen som et av de viktigste suksesskriteriene for å oppnå ønsket resultat i et prosjekt er forankring. I de prosjektene jeg har vært involvert i de siste årene, ser jeg utelukkende at prosjekter som er godt forankret lykkes bedre enn andre.

Les mer ›

Temaer: prosjektledelse, forankring

Har du ende-til-ende-fokus på kundereiser?

Av Stig Hammer 24. september 2020

Se for deg at en ny strømlinje på 100 master med 50 meter mellomrom skal bygges. 99 av mastene ble de vakreste, mest stabile og imponerende mastene noen har sett. Mens én ble en tømmerstokk uten strømledninger. Karakteren på et slikt prosjekt blir ikke 99/100. Det blir full stryk. For strømmen kommer jo ikke fram til kunden. Og det gjør ikke din leveranse heller, når ikke samtlige ledd i kundereisen fungerer som den skal.

Les mer ›

Temaer: digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen, bedre kundereiser

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen