Bedre kundereiser med data i kjernen

Av Stig Hammer 10. mars 2022

Mange bedrifter fortsetter i oppgåtte spor uten å reflektere så mye over kundereiser, forretningsmodeller og prosesser. For å komme deg videre og være innovativ må du «ut av boksen» og tenke friere rundt hvilke behov du egentlig løser for kundene dine, og om det «oppdraget» kunden gir din bedrift kan løses på en annen – bedre – måte med den digitale verktøykassen vi har tilgjengelig i dag. Tenk data, trådløs kommunikasjon, lokasjonstjenester, skybaserte verktøy, kunstig intelligens, etc - vi har uendelige muligheter i dag vi ikke hadde før.

Les mer ›

Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, Kundereisedagen 2022

Digitalisering av salgsprosessen og vekstkartet for salg

Av Linda Harlem 3. mars 2022

Noe av det mest utfordrende for mange virksomheter er å sette salgsprosessen i system. I Markedspartner tar vi alltid utgangspunkt i metode først og har derfor utviklet et kundereisekart for de fem kundenære kjerneprosessene. Nå som Kundereisedagen 2022 nærmer seg med stormskritt tenkte jeg å oppsummere litt fra et av webinarene vi hadde i fjor: Digitalisering av salgsprosessen og vekstkartet for salg.

Les mer ›

Temaer: salgsprosess, effektivisering av salgsprosessen, Kundereisedagen 2022

Slik lager du en god kommunikasjonsstrategi

Av Tove Eggen 24. februar 2022

Vi bombarderes av informasjon, og alle – både mennesker og merkevarer – vil snakke til oss og med oss. Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. I denne artikkelen får du en oppskrift og sjekkliste på hvordan du legger en god kommunkasjonsstrategi.

Les mer ›

Temaer: markedsstrategi, kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon, merkevare

Digital markedsføring i styrerommet: 3 grep som gjør at du blir hørt

Av Magnus Strømnes Bøe 11. februar 2022

Styret har stor påvirkningskraft og fungerer som øverste leders sparringspartner og kontrollorgan.

Ideelt sett påvirker styret arbeidet med digital markedsføring fra flere perspektiver:

  • Strategisk: Hvordan skal selskapet nå målet sitt? Hvordan skal selskapet kommunisere? Hvilke virkemidler er «innafor» å bruke?
  • Budsjett: Hvor mye skal brukes på digital markedsføring?
  • Ressurser: Hvor mye skal brukes til personalressurser?
  • Systemer: Skal det foretas større investeringer i forretningssystemer?

Du kan være verdens beste taktiker i Google Ads, knekke ut de beste tekstene og gjøre perfekt SEO – men vilkårene fra strategi, budsjett, ressurser og system er helt avgjørende for å lykkes med markedsmålene.

Jeg har noen konkrete råd i den sammenheng, når du får muligheten til å presentere idéer for styret eller ønsker å pitche inn en idé som krever styrevedtak.

Last ned gratis e-bok: Digital endringsledelse 2.0

Les mer ›

Temaer: digital markedsføring, ledelse, god ledelse

4 eksempler på hvorfor salg, markedsføring og kundeservice bør dele kundeinformasjon

Av Anders Sollie Hoff 3. februar 2022

Deler avdelingene dine data på tvers av de kundenære kjerneprosessene? Det bør de. Ved å la salg, markedsføring og kundeservice ha tilgang til hverandres data kan dere blant annet se hvem kundene har vært i kontakt med tidligere, automatisere prosesser, redusere henvendelser til kundeservice og lære mer om kundene deres.

Les mer ›

Temaer: CRM, HubSpot CRM, datakvalitet

Hvorfor er datakvalitet så viktig i CRM

Av Stig Hammer 27. januar 2022

Datakvalitet i CRM-systemet ditt handler om å ha riktig informasjon om eksisterende og potensielle kunder både på bedrifts- og personnivå. I tillegg må du ha riktige data om kommunikasjonen som inngår i salgsprosessene, kundeserviceprosessene og eventuelle andre prosesser du gjennomfører i CRM-systemet ditt. Slik vi i MarkedsPartner jobber, inkluderer dette også markedsføring, leveranse og kundeoppfølging.

Les mer ›

Temaer: CRM, CRM-system, datakvalitet

Klar tale og tydelig kommunikasjon for ledere

Av Tove Eggen 20. januar 2022

Når du skal skrive til, eller snakke med dine ansatte, kunder, samarbeidspartnere eller kolleger, er det utrolig viktig at du gjør deg forstått. Du tenker sikkert at du ikke hadde blitt leder om du ikke hadde evnen til å gjøre deg forstått? Men husk at det ikke alltid er slik at mottakeren av et budskap oppfatter akkurat det samme som avsenderen mener.

Les mer ›

Temaer: kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon

Kundereiser med friksjon fører til misførnøyde kunder og tap av salg

Av Ole Henrik Sæve 13. januar 2022

Nylig gikk jeg gjennom en kundereise som hadde nok friksjon til å gjøre selv den mest tålmodige mann frustrert. Kjøpsprosessen stod til bestått, men kjerneprosessen leveranse og bruk stod til stryk. Forbedringsmulighetene var både enkle og åpenbare. Med kun fire e-poster ville jeg blitt mer fornøyd, betalt for oppgraderinger og gjort gjenkjøp.

I dette blogginnlegget forklarer jeg viktigheten av å tenke helhetlig rundt kundereiser, eksemplifisert gjennom kjøp av boblebad på hytta.

Les mer ›

Temaer: kundereise, Friksjoner i kundereisen, bedre kundereiser

Retorikk - kunsten å overbevise

Av Helene Nissen 6. januar 2022

På vår digitale konferanse «ikke vær redd for 2022» var vi så heldig og få besøk av en ekte retorisk ordsmed, Ida Seljeseth. Ida har en doktorgrad i retorikk og kunne fortelle oss at retorikk er en godtepose for oss som ønsker å kommunisere strategisk.

Les mer ›

Temaer: ledelse, strategisk ledelse, retorikk

Blogginnleggene dere likte best i 2021

Av Helene Nissen 23. desember 2021

Nå som året er på hell er tiden kommet for refleksjon og tilbakeblikk på året som har gått. Det er nettopp det jeg har gjort med blogginnleggene vi har publisert det siste året - tatt et tilbakeblikk. Hvilke blogginnlegg har vært mest populære og engasjert mest? Her finner du mye godt lesestoff som kan komme til nytte i en rolig romjulstid, eller på nyåret når du er tilbake i kontorstolen. 

Les mer ›

Temaer: blogging, ledelse

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no, hubspotbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen