Vi bombarderes av informasjon, og alle – både mennesker og merkevarer – vil snakke til oss og med oss. Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. I denne artikkelen får du en oppskrift og sjekkliste på hvordan du legger en god kommunkasjonsstrategi.
Temaer: markedsstrategi, kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon, merkevare
Digital markedsføring i styrerommet: 3 grep som gjør at du blir hørt
Av Magnus Strømnes Bøe 11. februar 2022
Styret har stor påvirkningskraft og fungerer som øverste leders sparringspartner og kontrollorgan.
Ideelt sett påvirker styret arbeidet med digital markedsføring fra flere perspektiver:
- Strategisk: Hvordan skal selskapet nå målet sitt? Hvordan skal selskapet kommunisere? Hvilke virkemidler er «innafor» å bruke?
- Budsjett: Hvor mye skal brukes på digital markedsføring?
- Ressurser: Hvor mye skal brukes til personalressurser?
- Systemer: Skal det foretas større investeringer i forretningssystemer?
Du kan være verdens beste taktiker i Google Ads, knekke ut de beste tekstene og gjøre perfekt SEO – men vilkårene fra strategi, budsjett, ressurser og system er helt avgjørende for å lykkes med markedsmålene.
Jeg har noen konkrete råd i den sammenheng, når du får muligheten til å presentere idéer for styret eller ønsker å pitche inn en idé som krever styrevedtak.
Temaer: digital markedsføring, ledelse, god ledelse
4 eksempler på hvorfor salg, markedsføring og kundeservice bør dele kundeinformasjon
Av Anders Sollie Hoff 3. februar 2022
Deler avdelingene dine data på tvers av de kundenære kjerneprosessene? Det bør de. Ved å la salg, markedsføring og kundeservice ha tilgang til hverandres data kan dere blant annet se hvem kundene har vært i kontakt med tidligere, automatisere prosesser, redusere henvendelser til kundeservice og lære mer om kundene deres.
Temaer: CRM, HubSpot CRM, datakvalitet
Datakvalitet i CRM-systemet ditt handler om å ha riktig informasjon om eksisterende og potensielle kunder både på bedrifts- og personnivå. I tillegg må du ha riktige data om kommunikasjonen som inngår i salgsprosessene, kundeserviceprosessene og eventuelle andre prosesser du gjennomfører i CRM-systemet ditt. Slik vi i MarkedsPartner jobber, inkluderer dette også markedsføring, leveranse og kundeoppfølging.
Temaer: CRM, CRM-system, datakvalitet
Når du skal skrive til, eller snakke med dine ansatte, kunder, samarbeidspartnere eller kolleger, er det utrolig viktig at du gjør deg forstått. Du tenker sikkert at du ikke hadde blitt leder om du ikke hadde evnen til å gjøre deg forstått? Men husk at det ikke alltid er slik at mottakeren av et budskap oppfatter akkurat det samme som avsenderen mener.
Temaer: kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon
Kundereiser med friksjon fører til misførnøyde kunder og tap av salg
Av Ole Henrik Sæve 13. januar 2022
Nylig gikk jeg gjennom en kundereise som hadde nok friksjon til å gjøre selv den mest tålmodige mann frustrert. Kjøpsprosessen stod til bestått, men kjerneprosessen leveranse og bruk stod til stryk. Forbedringsmulighetene var både enkle og åpenbare. Med kun fire e-poster ville jeg blitt mer fornøyd, betalt for oppgraderinger og gjort gjenkjøp.
I dette blogginnlegget forklarer jeg viktigheten av å tenke helhetlig rundt kundereiser, eksemplifisert gjennom kjøp av boblebad på hytta.
Temaer: kundereise, Friksjoner i kundereisen, bedre kundereiser
På vår digitale konferanse «ikke vær redd for 2022» var vi så heldig og få besøk av en ekte retorisk ordsmed, Ida Seljeseth. Ida har en doktorgrad i retorikk og kunne fortelle oss at retorikk er en godtepose for oss som ønsker å kommunisere strategisk.
Temaer: ledelse, strategisk ledelse, retorikk
Nå som året er på hell er tiden kommet for refleksjon og tilbakeblikk på året som har gått. Det er nettopp det jeg har gjort med blogginnleggene vi har publisert det siste året - tatt et tilbakeblikk. Hvilke blogginnlegg har vært mest populære og engasjert mest? Her finner du mye godt lesestoff som kan komme til nytte i en rolig romjulstid, eller på nyåret når du er tilbake i kontorstolen.
På den digitale konferansen "Ikke vær redd for 2022" holdt jeg et foredrag om de viktigste B2B-trendene for 2022 og det neste tiåret. Trendene er tydelige for de B2B merkevarene som ønsker å skape langsiktig vekst. De må jobbe med bærekraftig merkevareposisjonering, ha en god og langsiktig innholdsplan samt segmentere bredt. I dette innlegget skal jeg gå nærmere inn på det jeg mener er tre tydelige trender.
–For fem år siden spurte jeg om hvorfor bærekraften gjemmer seg. Nå spør jeg om markedsførerne er i ferd med å ta livet av bærekraften. Ordene tilhører Petter Gulli, rådgiver i bærekraftskommunikasjon i byrået 12 Years. De falt på webinaret vårt "Ikke vær redd for 2022" nylig. Her får du flere av Petters betraktninger i webinaret.
Temaer: bedrift, Bærekraft, samfunnsansvar