Fordi: Mulighetene er enorme både for inntjening og besparelser. Svenske Klarna sier for eksempel de vil spare 40 millioner dollar, som tilsvarer nesten en halv milliard norske kroner, på sin AI-assistent i 2024. 700 heltidsansatte kundeservicemedarbeidere er erstattet av en chat, som nå håndterer to av tre kundehenvendelser. I følge Klarna løser den oppgaver mer nøyaktig, mye raskere, på alle språk, hele døgnet. Og brukerne er like fornøyde som de har vært med menneskene den erstattet.
Kan bygges på egne data
Hva er det som skjer nå, som ikke var mulig tidligere? For det første har GPT4 kommet, og for det andre er det nå mulig å bygge spesialiserte AI-tjenester på egne data. Vi har for eksempel utviklet en AI-chat for Frydenbø bil, som kombinerer GPT4 med data om biler de til enhver tid har til salgs. Resultatet er en tjeneste som kan hjelpe kunder med å velge bruktbil på helt nye måter, uten at de trenger å filtrere seg gjennom spesifikasjoner og bilmodeller. Det holder å beskrive egne behov i et klart språk, så får du forslag til biler du kan booke prøvekjøring av. Roboten hallusinerer ikke, du får ikke opp konkurrentens biler og du får heller ikke forslag til hvordan du kan lage en bombe. Fordi det er satt opp på en smart måte ved god trening og riktig bruk av data.
Les også: Generativ AI som en del av kjøpsreisen
Chatbotter som kan gjøre noe
For et år siden var refleksen i møte med en chatbot å spørre om å få snakke med et menneske. Dessverre har vi de siste årene blitt vant til chatbotter som ikke kan løse oppgaver, og som i liten grad forstår hva du mener. Nå får vi chatbotter som gjør begge deler. De forstår hva du mener, og de kan faktisk utføre oppgaver for brukerne.
Det har åpnet et hav av nye muligheter. En AI-bot satt opp riktig kan la brukerne booke billetter til en reise. Opprette en bestilling av et produkt. Endre leveringsadresse og andre ting knyttet til et kundeforhold. Fordi den kan settes opp trygt mot virksomhetens egne systemer og data, gjerne bak innlogging.
Dynamisk endre en webside
AI kommer fremover også til å få enorm betydning for personalisering av nettsider og tjenester. Fordi AI er så god på språk, kan en AI-chat svare på alle språk. Du trenger ikke lenger å bygge egne versjoner for alle språk, hvis du lager en AI-bot som svarer på det språket du henvender deg på. Generativ AI kan i dag gjøre dette mulig både skriftlig, som lyd og video.
Det er også mulig å bygge tjenester som dynamisk endrer en nettside basert på AI. På den måten kan alle som besøker en nettside få sitt eget personlige innhold som endrer seg avhengig av bruk. Den kan legge til felter og endre et skjema etter behov.
Les også: Praktisk bruk av AI i markedsføringen
Du undervurderer mulighetene til AI
Jeg prøver meg på en litt frekk påstand til: Du undervurderer mulighetene AI gir i din bransje og til ditt selskap. Mange bruker for eksempel ChatGPT til å skrive produkttekster, oversette innhold og skrive e-poster. Dermed tenker de at de har tatt i bruk kunstig intelligens. Og det har de jo. Men det er bare å skrape i overflaten.
Du kan være helt sikker på at noen av konkurrentene dine akkurat nå vurderer hvordan de kan spare og tjene penger på å ta i bruk generativ AI. Vi i Markedspartner gir daglig kundene våre råd om hvordan kunstig intelligens vil påvirke deres selskap og bransje. Ikke bare som støtte til produktvalg og kundeservice, men også bakenforliggende funksjoner som integrasjoner og analyse blir nå støttet opp av AI hos våre kunder.
Dette er viktig å understreke at dette ikke bare er en hype som vil gå over av seg selv om en stund. Dette er reelle teknologiske endringer som vil forandre det meste.
Bare si fra om du vil ta en prat om mulighetene for å ta i bruk AI i din bedrift!