Blogginnlegg om strategi
Strategi: Fra formulering til implementering
Din viktigste oppgave som leder er å lede virksomhetens strategiske utvikling og sikre konkurranseevnen på sikt. Strategiutvikling er tett forbundet med implementering av strategi, som i hovedsak dreier seg om å føre strategiske beslutninger ut i ...
«Adapt or die» – Digital transformasjon i eksponentiell hastighet
I 2019 var det mange buzzord vi var leie av. Digital transformasjon, disrupsjon, big data og GDPR var fire av dem. Bærekraft et femte. Nå er «alt vi kjenner» i ferd med å bli disruptet og digital transformasjon i et eksponentielt tempo er det eneste ...
10 teknologitrender for 2020 (Del 1)
Å holde seg oppdatert som leder er krevende – og en raskt akselererende teknologiutvikling har ikke gjort det mindre utfordrende. Dette er den første av to artikler hvor vi ser på de ti viktigste teknologiske trendene for 2020.
Tre former for digitalisering – hvilke er relevante for din bedrift?
For en tid tilbake leste jeg på DN.no at kun én av fem norske bedrifter har en klar digital strategi. Det er urovekkende. Hvis du er blant dem som synes at begrepet digitalisering er noe tåkete, håper jeg at dette innlegget kan hjelpe deg med å ...
Hvordan innføre en Blue Ocean-strategi
I 2005 ble boken Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant lansert. Boken skapte en liten revolusjon innen strategifaget og er solgt i mer enn 4 millioner eksemplarer. Hovedårsaken var nok den ...
Hvorfor er digitale plattformer så verdifulle?
I 2007 hadde Nokia, LG, Samsung, Motorola, Blackberry og Sony Ericsson 90 % av det globale overskuddet blant mobiltelefonprodusentene. Apple var usynlige. I 2018 hadde Apple om lag 60 % av overskuddet, og de tidligere dominerende aktørene var ...
Hva er blue ocean, og hvorfor bør du vurdere denne strategien?
Boken "Blue Ocean Strategy" tok næringslivet med storm i 2003 med oppskriften til hvordan bedrifter kan skape konkurransefrie markeder og gjøre konkurrentene irrelevante. Utgitt på Harvard Business Review, har boken solgt over 3,5 millioner i ...
Hvorfor CRM-prosjekter feiler og hvordan lykkes bedre?
Hvorfor mislykkes så mange CRM-prosjekter, hvordan lager du en CRM-strategi som sikrer at dere når målene deres, og hvordan sikrer du at implementeringen blir vellykket? Det er spørsmål jeg svarer på i denne artikkelen, som også gir deg noen ...
Hvordan nå et globalt marked i en forskningsintensiv virksomhet
I denne artikkelen skal jeg gi deg et eksempel på hvordan en forskningsintensiv virksomhet kan benytte inbound marketing til å ekspandere internasjonalt, tiltrekke seg flere dyktige forskere og ikke minst nå frem til mange flere interessenter med de ...
Hvordan moderne ledere skaper lønnsom vekst basert på ny teknologi
Lønnsom vekst kan realiseres på flere måter. Du kan treffe ekstremt godt med produktutvikling og raskt vinne markedsandeler – eller du kan øke produksjonskapasiteten. For eksempel ved å etablere en ny produksjonslinje med utstrakt bruk av roboter og ...