Se for deg en kunde som står en stund foran en sofa i en møbelbutikk. En oppgående selger ser kundeadferden og tar kontakt for å hjelpe. Hvis selger mot formodning ikke tar kontakt, men kunden selv går bort til kassen, gir han/hun et tydelig uttrykk for interesse. Rask og hjelpende kundebehandling er nå viktig. Du ekspederer, og etter noen avklarende svar får du solgt sofaen. En klassisk kjøpsreise i butikk.
Temaer: kundereisen, Bedre kundeservice, skjemautfylling
Synes du også at det høres fint ut med godt innhold som tiltrekker seg kjøpeklare kunder, men at det ikke er helt enkelt å trylle det frem? Her er mine beste innspill til hvordan du kan lykkes.
Temaer: kommunikasjon, innholdsstrategi, kundereisen
Hva skiller digitale kundereiser fra tradisjonelle kundereiser?
Av Hans Viken Sunde 2. september 2021
Denne uka har jeg hatt flere møter både med kunder og potensielle kunder der det samme spørsmålet dukker opp. Hva er egentlig verdien av det «digitale» i «digitale kundeiser»? Det «digitale» i kundereiser handler om to sentrale elementer: Hvordan de digitale kanalene dine er satt opp og fungerer, og hvilken strukturert innsikt du samler og bruker om kundene. I dette innlegget skal jeg komme med noen eksempler på begge deler, som forhåpentligvis kan klargjøre hva dette innebærer.
Temaer: digital markedsføring, digitalisering av kundereisen, kundereisen, data, Datadrevet kundereise
De siste fire årene har OBOS vært på en spennende reise med digitalisering av kundereisen for å sikre seg økt konkurransedyktighet i et boligmarked i sterk endring. Den reisen har ikke vært enkel.
Temaer: digitalisering, digitalisering av kundereisen, kundereisen
I forrige uke avsluttet jeg et langvarig forhold til en leverandør jeg har brukt titusenvis av kroner på å handle hos, og som jeg sannsynligvis ville brukt titusener mer hos i årene som kommer. De vet det ikke enda, men jeg har handlet der for siste gang. Prisene er konkurransedyktige, produktene gode, og kundereisen så spektakulært provoserende at den bør modelleres av alle som har for mange kunder og ønsker seg lavere omsetning. Inspirert av dette har jeg samlet mine beste tips for deg som ønsker å mislykkes med digitale kundereiser.
Temaer: kundetilfredshet, digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundeopplevelse, kundereisen
Se for deg at en ny strømlinje på 100 master med 50 meter mellomrom skal bygges. 99 av mastene ble de vakreste, mest stabile og imponerende mastene noen har sett. Mens én ble en tømmerstokk uten strømledninger. Karakteren på et slikt prosjekt blir ikke 99/100. Det blir full stryk. For strømmen kommer jo ikke fram til kunden. Og det gjør ikke din leveranse heller, når ikke samtlige ledd i kundereisen fungerer som den skal.
Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen, bedre kundereiser
En overordnet kundereise består av mange korte eller lange kundereiser, og er på ingen måte lik for alle kunder. Men bedriftens kundereisekartlegging bør fortsatt segmenteres på identifiserte møtepunkter som bidrar til smerte så vel som begeistring hos kunden. Det å forbedre kundereisen handler tross alt om gjenkjøp, og en forståelse av at det skal være enklere og mer lønnsomt å selge til eksisterende kunder og deres sfære, enn til helt ukjente kontakter. Og når de som er ansvarlige for kundereiser i din bedrift gjør sine vurderinger, så håper jeg at de fokuserer litt ekstra på kundereisene som vi kaller «Anbefaling» og «Forventning».
Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen, bedre kundereiser
Kundereiser er rammeverket vi benytter for å forstå og jobbe med våre kunders møte med våre produkter, våre ansatte og vår kommunikasjon. Kundereisen omfatter hele livsløpet fra markedsføring, kjøp, bruk og eventuell oppfølging av kundene. I ulike deler av kundereisen blir kunder og leads eksponert for din markedsføring, gjennomfører kjøp, bruker produktet ditt, er i kontakt med kundeservice eller blir fulgt opp av deg i etterkant.
Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, kundereiser, kundereisen, metode for å jobbe med kundereise, kartlegging av kundereisen, customer journey
Du som leser dette, har allerede skjønt hvor viktig det er å jobbe med kundereiser. Du vet at, til forskjell fra kjøpsreisen, så varer kundereisen så lenge kunden benytter produktet. Det faktum at bedriften ikke bare har én kundereise, men flere kundereiser, er du fullstendig klar over. Slik som at kjøp av en flybillett er én kundereise, mens selve flyturen er en separat kundereise. Og du er innstilt på at hver av kundereisene kan fungere som et veiskille, hvor noen kunder vil bli lojale mens andre faller bort basert på gode eller dårlige opplevelser.
Temaer: kundereise, digitalisering av kundereisen, kundereiser, Friksjoner i kundereisen, kundereisen