I romjula la jeg ut noen av de mest populære artiklene på Inboundbloggen. Her kommer 8 artikler som ble ekstra mye lest på Digitalleder i 2024. Har du fått med deg alle? Eller er det kanskje noen du vil lese på nytt? Her er det mye spennende lesestoff for deg som er leder.
1. Derfor må du jobbe helt annerledes med web fremover
Det ble mange bloggposter om AI i 2024. En av tingene vi lurte på er hva som kommer til å skje med web fremover. Leder for forretningsrådgivning, Stig Hammer, skrev om hvordan virksomheter må tenke annerledes om sin digitale tilstedeværelse når AI-agenter overtar kundenes informasjonssøk og kjøpsprosesser. I blogginnlegget kan du også se opptak fra Inbound Marketing-dagen hvor det blir vist frem en modell som forklarer hvordan bedrifter kan forberede seg på fremtiden, pluss en demo av hvordan vi i Markedspartner setter på en AI-agent på en kundes nettside.
2. 7 tegn på at salgsavdelingen din trenger en oppgradering
Salgssjef Lars Hansen skriver selvfølgelig om salg. Har du fortsatt organisert salgsavdelingen din på samme måte den var for 10 år siden? Dette er ikke bærekraftig over tid og vil føre til at bedriften din kan miste konkurransekraft, og i verste fall bli borte fra markedet. I dette blogginnlegget kommer Lars med syv sikre tegn på at salgsavdelingen din trenger en oppdatering. Kjenner du deg igjen i noen av dem? Da er det kanskje på tide å ta tak!
3. Er AI-søk slutten for tradisjonell SEO?
I tillegg til å fundere på hva som skjer med web fremover, tok vi også en nærmere titt på hva AI vil si for tradisjonell SEO. Chat GPT lanserte Search GPT som kan søke på nettet på en mye bedre måte enn før. Du kan få raske og oppdaterte svar med lenker til relevante kilder på nettet, som du tidligere måtte ha brukt en søkemotor for å finne. Dette blogginnlegget er fra august, hvor vår CTO, Ken, kom med tips til hvordan du kunne forberede deg p å den nye epoken. Det har skjedd en del siden da, du kan holde deg oppdatert på hva som skjer med Chat GPT her.
4. De virkelige gevinstene av AI for bedriften din
Mange har effektivisert hverdagen ved å ta i bruk generativ AI. I dette blogginnlegget skriver daglig leder, Tønnes, om at du må koble AI på forretningsprosesser som salg og kundeservice for å høste de største gevinstene. Han tar opp at det snakkes lite om bruk av AI i forbindelse med forretningsprosesser og kommer med tips til hvordan du kan bruke AI i de ulike kundenære prosessene.
5. Nå endres forventningene til kundeservice radikalt
Tønnes er på ballen igjen for å snakke om hvordan AI endrer forventningene til kundeservice. Stenger kundeservicen til bedriften din klokken 16? Må kundene dine vente i telefonkø? Tiden hvor dette er akseptabelt er snart forbi. Vår daglig leder mener forventningene kundene dine har til kundeservice kommer til å være fundamentalt endret om 2 år, og at løsningene er her allerede nå. Han berører dette kun på overflaten, men det bør være nok til å forstå at selvbetjeningsløsninger veldig snart vil bli av en helt annen kvalitet enn det vi hittil har sett.
6. Dette må du tenke på for at din innholdsstrategi skal ha god effekt
Tove er leder for kommunikasjon og innhold i Markedspartner og skriver om hva du må tenke på for at innholdsstrategien din skal ha god effekt. Å sørge for at strategien blir produsert, levert og implementert og deretter sørge for at den presterer godt er både tidkrevende og komplekst, men definitivt verdt innsatsen. Å ha en innholdsstrategi er avgjørende for effektiv kommunikasjon, markedsføring og merkevarebygging. Derfor er det viktig at det ikke er en statisk, men en dynamisk prosess som hele tiden evalueres og utvikles for å møte endringer i markedet, teknologi og kundeatferd. I dette blogginnlegget får du hennes beste tips til hvordan du kan få maks ut av innholdsstrategien.
7. AI krever helt nye strategier for å henge med
På Inbound Marketing-dagen 2024 hadde vi besøk av AI-ekspert Silvjia Seres som snakket om det hun kaller en AI-revolusjon. AI har ført til at verden ikke lenger utvikler seg jevnt. Det betyr at man ikke kan se bakover når man skal legge strategier for fremtiden. I blogginnlegget kommer hun med tips til hvordan du kan henge med og virkelig forstå hvor viktig AI er. Her kan du også se foredraget hun holdt på den digitale konferansen. Det er både lærerikt og spennende!
8. Forenklet dataanalyse med ChatGPT
For oss som jobber med markedsføring og salg er det avgjørende å raskt kunne analysere og visualisere data. Med fremveksten av AI, spesielt verktøy som ChatGPT, har det åpnet seg en ny mulighet for dataanalyse – nemlig å kunne «snakke» til dataene dine. I dette blogginnlegget forklarer digitalrådgiver, Martin, hvordan ChatGPT lar deg "prate" med dataene dine, noe som gjør komplekse oppgaver enklere og mer effektive. I tillegg demonstrerer han disse mulighetene ved hjelp av et demo-datasett som er skreddersydd for dette blogginnlegget, som du kan laste ned og eksperimentere med selv.
Det var en oppsummering av 2024! Håper dere lærte noe nytt og er klare for å ta fatt på 2025. Vi blogger jevnlig om mange ulike temaer her på Digitalleder, så det er bare å abonnere hvis du ønsker å følge med.
PS: Vi blogger også på Inboundbloggen og på HubSpotbloggen!