Nå som året er på hell er tiden kommet for refleksjon og tilbakeblikk på året som har gått. Det er nettopp det jeg har gjort med blogginnleggene vi har publisert det siste året - tatt et tilbakeblikk. Hvilke blogginnlegg har vært mest populære og engasjert mest? Her finner du mye godt lesestoff som kan komme til nytte i en rolig romjulstid, eller på nyåret når du er tilbake i kontorstolen.
1.Slik lager du en god kommunikasjonsstrategi
På toppen av lista troner et blogginnlegg om hvordan du lager en god kommunikasjonsstrategi Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. I innlegget gir vår leder for innhold og kommunikasjon deg en oppskrift og sjekkliste på hvordan du legger en god plan for å kommunisere. Du kan også laste ned en gratis e-bok: 7 trinn til en effektiv digital salgs-og markedsstrategi.
2. Strategi: Fra formulering til implementering
Din viktigste oppgave som leder er å lede virksomhetens strategiske utvikling og sikre konkurranseevnen på sikt. Strategiutvikling er tett forbundet med implementering av strategi, som i hovedsak dreier seg om å føre strategiske beslutninger ut i livet og oppnå – eller overgå forventede forretningsresultater. I dette blogginnlegget går vår HR-sjef gjennom hvordan du kan formulere og implementere din strategi.
3. Markedsplan vs. markedsstrategi
Markedsplan og markedsstrategi er ord vi ofte hører fra både markedsførere og ledere. Det eneste problemet er at det ikke alltid er klart hva som er forskjellen, hvordan de skal se ut og hvilket formål hver av dem egentlig tjener. I dette blogginnlegget tok jeg en prat med en av forfatterne bak boken Markedsføringledelse, Even Johan Lanseng, for å forklare dere forskjellen.
4. Klar tale og tydelig kommunikasjon for ledere
Når du skal skrive til, eller snakke med dine ansatte, kunder, samarbeidspartnere eller kolleger, er det utrolig viktig at du gjør deg forstått. Du tenker sikkert at du ikke hadde blitt leder om du ikke hadde evnen til å gjøre deg forstått? Men husk at det ikke alltid er slik at mottakeren av et budskap oppfatter akkurat det samme som avsenderen mener. I dette blogginnlegget får du som leder tips til hvordan du kan kommunisere tydelig til de rundt deg.
5. Kundereiser med friksjon fører til misførnøyde kunder og tap av salg
I dette blogginnlegget forklarer en kollega av meg viktigheten av å tenke helhetlig rundt kundereiser, eksemplifisert gjennom kjøp av boblebad på hytta. Han forteller om en kundereise som hadde nok friksjon til å gjøre selv den mest tålmodige mann frustrert. Han forteller hvordan hele opplevelsen kunne vært en helt annen ved hjelp av kun 4 e-poster.
6. Retorikk - kunsten å overbevise
Retorikken har alltid vært knytta til styring og det å fatte beslutninger. Den oppstod fordi demokratiet oppstod. Da borgerne i Athen skulle fatte juridiske og politiske beslutninger i fellesskap, ble de avhengige av å kunne overbevise og la seg bli overbevist. Retorikken er læren om denne prosessen – om det å fatte beslutninger sammen. Dette er nyttige perspektiv for alle ledere og ledergrupper. Les mer om hvordan du kan bruke retorikk til å overbevise i hverdagen i dette blogginnlegget.
Det var de mest leste innleggene i 2022. Håper dere lærte noe nytt og er klare for å ta fatt på 2023 med friskt mot, gode kommunikasjonsstrategier, klar og tydelig kommunikasjon og retorikk som hjelpemiddel! Hvis du er interessert har vi også laget en oversikt over de mest leste innleggene på vår andre blogg Inboundbloggen.