De 7 gode vaner til de mest vellykede lederne

Hvordan bli mer effektiv og oppnå mer? Det spørsmålet svarer Stephen R. Covey på i boken «The 7 Habits of Highly Effective People», som kom ut i 1989, og som fremdeles er en av de mest populære selvhjelpsbøkene på markedet. Her gir jeg deg en gjennomgang av de sju vanene som Covey mener vi trenger å etablere for å utnytte hele vårt potensiale og få et rikere og mer fremgangsrikt liv, både på jobb og privat.

Karakter trumfer ferdigheter

Covey gravde seg ned i litteratur fra 1776 og frem til hans egen tid, og fant ut at det er to måter du kan bli en bedre versjon av deg selv på. Du kan jobbe med å forbedre ferdighetene dine på et bestemt område, eller du kan jobbe med din karakter – det vil si prinsippene du lever etter, din verdensanskuelse og dine grunnleggende vaner.

Covey mente at det er mer givende å jobbe med sin karakter enn sine ferdigheter, fordi karakteren din er varig og driver din atferd. Det er egentlig ganske innlysende, om du tenker over det. Den mest varige endringen skjer fra innsiden.

Last ned gratis e-bok: Digital endringsledelse 2.0

Det må et paradigmeskifte til

En orienteringsløper bruker et kart for å finne frem i skogen. Når vi skal finne frem her i livet, bruker vi paradigmer. Et paradigme er det settet med spilleregler vi bruker for å løse problemer, vårt verdensbilde – altså en subjektiv ting. Vil du gjøre store og varige endringer i livet ditt, så må du endre paradigmene dine.

Jeg har selv gått gjennom et paradigmeskifte det siste året – hvor min subjektive virkelighet har blitt endret. Jeg fylte førti i fjor og befant meg plutselig i den mye omtalte 40-årskrisen. «Hjelp», tenkte jeg. «Jeg er overvektig, og må gjøre noe med det. Jeg er jo halvveis til åtti!»

Jeg fant ut at trening og en justering av kostholdet måtte til, og at kombinasjonen av de to ville ha en gjensidig forsterkende effekt. Fotball var gøyest, men løping mer effektivt og med mindre risiko for skade, så jeg meldte meg inn i et treningssenter og begynte å trene kondisjon og styrke systematisk for første gang på sytten år.

Aktivitetene jeg gjorde hjalp meg utvilsomt mot målet mitt, men jeg tror aldri jeg ville ha klart å holde det gående i nå åtte måneder, og heller ikke i åtte måneder til, om jeg ikke hadde endret mitt syn på løping.

Fra å være en halvfeit kontorist som ville gå ned i vekt ble mindsettet mitt at jeg ville bli en atlet («en fysisk og legemssterk person, Wikipedia»). Løping ble min gren, og jo mer jeg gjorde av det, jo mer elsket jeg det. Nå deltar jeg i konkurranser og har meldt meg på Oslo maraton i 2020, hvor jeg ser frem til å labbe førtito tusen ett hundre og nittifem meter. Jeg som før hatet å løpe.

Uten dette paradigmeskiftet ville jeg ikke klart å gjøre de valgene jeg i dag gjør med tanke på trening og kosthold. Min bedagelige natur ville før eller siden trengt igjennom og sabotert mitt sene nyttårsforsett, fordi jeg innerst inne så på trening som slit og noe negativt, mens jeg i dag ser på det som (jo, jeg innrømmer det) slit, men et slit som er verdt det, fordi det gir meg mer velvære, energi, mestringsfølelse, og sikrer at jeg klarer å yte mer i hverdagen, for familien, på jobb og på fritiden.

Hvilke paradigmer vi etterstreber i vårt profesjonelle liv bør være kompatible med verdier som rettferdighet, ærlighet og integritet – som de fleste anser som naturlover eller universelle sannheter. Coveys sju vaner er av samme art – universelle lover som kjennetegner de mest fremragende lederne.

Klarer vi å etablere de tre første vanene, vil vi gå fra å være avhengige av andre til å bli mer selvhjulpne og selvstendige. De tre neste vanene gjør oss til bedre lagspillere, så vi kan oppnå synergier sammen med andre. Den siste vanen handler om å vedlikeholde og skjerpe kropp, sjel, hjerte og sinn. La oss gå i gang!

1. Vær proaktiv

Det som skiller oss mennesker fra dyr er vår evne til å resonnere. Det betyr at vi ikke kun evner å reagere på ytre stimuli, men at vi kan forutse og proaktivt påvirke verden rundt oss. Reaktive mennesker legger skylden på hendelser og andre når ting ikke går deres vei. De proaktive tar ansvar, lar være å bekymre seg over det de ikke kan kontrollere og fokuserer på det de faktisk kan påvirke. Tenk deg om, før du reagerer på ytre stimuli ved å rette pekefingeren mot andre. Bruk sekundene du har fra noe skjer til du responderer, og forsøke å finne en løsning. Det vil forandre situasjonen.

de 7 gode vaner til de mest vellykkede lederne - friheten til å velge

2. Begynn med målet og jobb deg bakover

Alt vi sier og gjør springer ut av en tanke. Vi ser det for oss, og så gjør vi det – noen med større margin enn andre. Det er kraft i å visualisere målet. Idrettsfolk gjør det. Hva enn målet ditt er, se for deg hvordan det ser ut når du når det, og hvordan det føles. Innen coaching brukes samme metode. Da jeg tok grunnkurs i coaching gjennom Growth Coaching International, lærte vi hvordan.

Den som blir coachet står et par meter fra den som coacher. Hun blir spurt om hva målet eller drømmen hennes er. Coachen ber henne ta et par skritt frem, slik at hun står rett foran han. «Du har nå nådd målet. Beskriv hvordan det er. Hva ser du? Hva føler du?». Så kommer det viktige. «Se deg tilbake. Hvordan kom du hit du er nå? Hvilke konkrete valg og handlinger har du gjort?»

Et av prinsippene i coaching er at man vet svaret best selv. Og gjør du denne øvelsen med noen, så vil du se at de kan artikulere målet sitt godt og at de kommer opp med en plan for hvordan den skal nås ved hjelp av visualisering. En god coach vil også be den som blir coachet om å forplikte seg til å ta det første skrittet mot målet, samt gi en deadline og love å gi beskjed til coach når dette er gjort.

Covey mener at mange jobber mot mål som ikke betyr noe for dem, fordi de ikke har stoppet opp og definert dem ordentlig. Han foreslår at man skriver sin egen «mission statement», som kan ligne på en bedrifts misjon og visjon eller et manifest. En måte å gjøre det på er å stille seg selv spørsmålet: «Hva vil jeg at folk skal huske meg for, når presten holder tale i min begravelse?» Det er ikke noe du skriver i en fei. Dette dokumentet blir din grunnlov, og sier noe om hvem du er, hvem du vil være, dine mål i livet og hvilke verdier som skal styre dine handlinger og valg.

3. Prioriter det viktigste først

Det er på tide å leve ut misjonen du har skrevet. I en travel hverdag er det avgjørende at du husker å gjøre «the first things first». Ineffektive ledere er tilbøyelige til å gjøre det enkle først, som kanskje ikke en gang haster. Effektive ledere gjør det viktigste, og det som haster mest, først. De følger den såkalte Eisenhower-matrisen i sin prioritering av oppgaver.

de 7 gode vaner til de mest vellykkede lederne - Eisenhower-matrisen

Blant kvadrantene over er nummer to den viktigste – for eksempel å pleie relasjoner eller å planlegge hendelser langt frem i tid. Jobber du nok der, vil du få færre krisesituasjoner i kvadrant én.

4. Tenk vinn-vinn

Det motsatte av å tenke vinn-vinn, er å tenke vinn-tap. Da ser du på alle interaksjoner med andre mennesker som en konkurranse hvor det er en vinner og en taper. Det er langt mer fruktbart å tenke vinn-vinn, både resultatmessig i det korte løp, og relasjonsmessig.

Når du gjør andre til vinnere, lytter til dem, holder det du lover, styrer forventninger, ivaretar din integritet, er høflig og ydmyk nok til å kunne si unnskyld, fyller du på den emosjonelle bankkontoen. 

En som er veldig flink på dette er Petter Stordalen. Jeg anbefaler at du leser boken hans, Jeg skal fortelle deg min hemmelighet for å lære mer om hvordan han tenker og driver business. Men ta med dette sitatet fra hotellkongen fra Porsgrunn:

«Målet med en forhandling er alltid å få to vinnere. Men i noen forhandlinger går det ikke. Noen forhandlinger har bare én vinner. Da må du sørge for at den vinneren ikke er deg

5. Forstå motparten før du prøver å gjøre deg selv forstått

For å være en god rådgiver må du ha evnen til å lytte med den hensikt at du ønsker å forstå den andre. Det sikrer at den du snakker med føler seg forstått og at du kan gi ditt beste og mest reflekterte råd, ut fra deres ståsted, og ikke ditt eget. Empatisk lytting er også et prinsipp i coaching. Du lytter ikke bare til det de sier, men du fanger opp følelsene deres og det de ikke sier med ord, men uttrykker med kroppsspråk eller mellom linjene.

6. Skap synergier ved å behandle andre med åpenhet og respekt

Alle har vi våre styrker og svakheter. Når vi er åpne om det, og jobber i team hvor vi utnytter hver enkelt persons styrker til å skape noe større, så skaper vi synergi. Vi konkurrerer ikke med hverandre om å ha de beste ideene, eller om mest taletid, men vi lytter til hverandre, skaper en atmosfære av respekt og åpenhet, og prøver å spille hverandre bedre. Hvis det er én person som dominerer rommet, og det er en atmosfære av frykt eller usikkerhet, vil resultatet være at ideene kun kommer fra én person, fordi andre, som kunne ha bidratt, ikke tør åpne munnen.

7. Ta deg tid til å slipe sagen

En god tømmerhogger tar seg tid til å slipe sagen innimellom. Hadde han ikke gjort det, ville den blitt stadig sløvere og han ville brukt stadig mer tid på arbeidet. Uansett hva du driver med trenger du å sette av tid til vedlikehold. En løper bruker kroppen i konkurranser og trening, men må også bruke tid på å trene styrke, for å prestere bedre og unngå skader.

Covey tar for seg fire fokusområder som trenger jevnlig vedlikehold. Det fysiske, som innebærer at vi holder oss i god form, spiser sunt og unngår unødig stress. Det sosioemosjonelle, som handler om å bygge relasjoner med andre og tilføre dem verdi. Det spirituelle, som handler om å identifisere sine verdier og forplikte seg til dem, eventuelt å bruke tid til bønn eller meditasjon. Det mentale, som vi pleier ved å lese, visualisere mål og å skrive.

de 7 gode vaner til de mest vellykkede lederne - fire fokusområder

De beste tar seg tid til disse tingene, og de tenker synergi. Har du ikke tid til å trene, gjør som tidligere konserndirektør i Evry, Janne Log. Hun løp til jobben og fikk unna 50 kilometer i uka, nok til å trene til et maraton. Får du ikke fylt på den mentale banken? Hør en faglig podcast mens du trener, slår plenen eller kjører bil. På alle fire områder, identifiser aktiviteter du kan gjøre for å slipe sagen – da etterlever du vanene til de mest effektive lederne.

Last ned gratis e-bok:  Digital endringsledelse 2.0 - for toppledere og markedsdirektører