Styret har stor påvirkningskraft og fungerer som øverste leders sparringspartner og kontrollorgan.
Ideelt sett påvirker styret arbeidet med digital markedsføring fra flere perspektiver:
- Strategisk: Hvordan skal selskapet nå målet sitt? Hvordan skal selskapet kommunisere? Hvilke virkemidler er «innafor» å bruke?
- Budsjett: Hvor mye skal brukes på digital markedsføring?
- Ressurser: Hvor mye skal brukes til personalressurser?
- Systemer: Skal det foretas større investeringer i forretningssystemer?
Du kan være verdens beste taktiker i Google Ads, knekke ut de beste tekstene og gjøre perfekt SEO – men vilkårene fra strategi, budsjett, ressurser og system er helt avgjørende for å lykkes med markedsmålene.
Jeg har noen konkrete råd i den sammenheng, når du får muligheten til å presentere idéer for styret eller ønsker å pitche inn en idé som krever styrevedtak.
«Fog off»: Kutt ut tåkepraten
- Ha få slides, tør å gi råd som kanskje er utenfor boksen og vær ærlig på hvor stor andel av rådene er fra gut feeling kontra data-baserte. Greier du å selv reflektere over hvilken tillit du har til forskjellige veivalg inngir det tillit.
- Dropp unødvendige illustrasjoner og grafikk: Ikke lag grafikk og illustrasjoner med mindre det er helt essensielt.
- Unngå trebokstavsforkortelser og fagterminologi: Det heter ikke konverteringer, det heter salg. Om konverteringen ikke er salg, så forklar navnet og vær uhyre bevisst på hvilken verdi det har for selskapet. Eksempel: 10 nyhetsbrevstilmeldinger gir 1 kunde.
Sett deg i helikopteret, det er der styret er
Langsiktig verdi og fortjeneste er riktig fokus å snakke om. Med investeringen du foreslår, hvordan påvirker dette selskapet om ett til to år?
- Ha oversikt over selskapets egne kalkulasjoner.
Om de selv ikke vet hva en kundes levetidsverdi er, prøv å kalkuler og gjør de oppmerksom på at det er din egen kalkulasjon. Etterlys levetidsutregning om den mangler. - Hvordan forrenter investeringen seg?
Jeg blir ofte involvert i spørsmål som har med søkemotoroptimalisering å gjøre, investeringer i å forbedre teknisk kvalitet i malverk, lage innhold som varer (evergreen content) og investere i metodikk og ansettelser av fagfolk – kontra prosjekter som er quick fixes er go-to temaer for min del når vi snakker på høyere nivå. Dette er tiltak som forrenter seg. Oppgaver med kortsiktige horisonter er fint, men det hører ikke hjemme i en styresammenheng.
Vær som Johaug, kom raskt i mål
Respekter tildelt tid og vær raskere ferdig enn planlagt.
I forrige uke skulle jeg presentere funn fra en analyse for et styre som har med produktutvikling å gjøre.
Jeg fikk 15 minutter, men planla å være ferdig på 10. Det ga rom for spørsmål OG synet på meg som rådgiver er mer positivt fordi jeg unngår å gå rundt grøten eller stjeler fra andre punkter på planen.
Dette var disposisjonen jeg brukte for å være effektiv:
- Hva bør selskapet gjøre?
- Mest viktige funn fra analysen som underbygger anbefalingen
- Hvor mye koster det?
- Hvordan bør det gjøres?
- Hvem bør involveres?
- Hvor lang tid tar det?
For å forstå hva det er viktig å sette søkelys på, ring (du vet med telefonen, ikke send e-post) til styremedlemmene og ta en prat om deres syn på saken.
Det gjør at du kan sette søkelys på ting som er viktig i disposisjonen og være interessant å høre på.
Lykke til!