Blogginnleggene dere likte best i 2021

byggeklosser med 2021 på og et skilt med summary

Nå som året er på hell er tiden kommet for refleksjon og tilbakeblikk på året som har gått. Det er nettopp det jeg har gjort med blogginnleggene vi har publisert det siste året - tatt et tilbakeblikk. Hvilke blogginnlegg har vært mest populære og engasjert mest? Her finner du mye godt lesestoff som kan komme til nytte i en rolig romjulstid, eller på nyåret når du er tilbake i kontorstolen. 

Last ned gratis e-bok: Bygg bedre kundereiser

1.Slik lager du en god kommunikasjonsstrategi?

På toppen av lista troner et blogginnlegg om hvordan du lager en god kommunikasjonsstrategi. Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. I innlegget får du en oppskrift og sjekkliste på hvordan du legger en god plan for å kommunisere. I dette blogginnlegget kan du også laste ned en gratis e-bok: 7 trinn til en effektiv digital salgs-og markedsstrategi. 

2. Kjære toppleder: Dette bør du se etter i en digital markedsfører

Det nest mest leste blogginnlegget på Digitalleder handler om hva du som toppsjef bør se etter i en digital markedsfører. Stillingen Digitalmarkedsfører er relativt ny og omfatter mye. I 2021 skal nemlig en digital markedsfører ha forståelse for- og kunne bruke alle digitale plattformer i praksis. Etter å ha lest dette innlegget blir det lettere for deg og vite hva akkurat du og din bedrift bør se etter når du utlyser stillingen. 

3.Dette holder markedssjefen våken i 2021

Lurer du på hva som holdt markedssjefene våkne i 2021? Det får du svar på i dette innlegget, som ble vårt tredje mest leste i 2021. På grunn av pandemien ble mange bedrifter tvangs-digitalisert over natta. Vi har gjort erfaringer og fremskritt som ellers ville tatt 10-15 år. I dette innlegget løfter vi frem fire trender som vil stjele nattesøvnen fra mang en markedssjef. 

4.Markedsplan vs. markedsstrategi

Markedsplan og markedsstrategi er ord vi ofte hører fra både markedsførere og ledere. Det eneste problemet er at det ikke alltid er klart hva som er forskjellen, hvordan de skal se ut og hvilket formål hver av dem egentlig tjener. I dette innlegget tar vi prat med en av forfatterne bak boken Markedsføringledelse, Even Johan Lanseng, for å se om vi kan bli noe klokere. Vi har også laget en gratis markedsplan-guide og mal som du kan laste ned i innlegget. 

5.Hva betyr det at Google Chrome faser ut støtte for tredjepartcookies?

Google vil blokkere tredjepartscookies i nettleseren Chrome fra 2022. Bruk av tredjepartscookies til markedsføringsmål har lenge blitt kritisert fordi det har vært vanskelig å be sluttbruker om et informert samtykke. Google har selv uttalt at de nå ønsker å blokkere tredjepartscookies for å blant annet forbedre personvernet på nett. Men hva betyr egentlig dette for deg og din bedrift? Det får du svar på i dette blogginnlegget, som var et av våre mest leste i 2021. 

6.4 punkter alle markedssjefer bør vektlegge i markedsplanen

Nye høyder skal nås i 2022 og en av de viktigste planene er markedsplanen, men hvilke områder bør vektlegges for at markedsplanen skal bli et så nyttig verktøy som mulig? I dette blogginnlegget svarer markedssjefen vår Linda Harlem på nettopp dette. Hun skriver blant annet at markedsplanen også må bli lest av de utenfor markedsavdelingen, så de andre avdelingene og ledelsen får eierskap til bedriftens markedsaktiviteter. 

7.Hvordan skremme bort kjøpeklare kunder i løpet av 5 dager

Du har gode priser og gode produkter, men kundereisen er så spektakulært provoserende at du ber om å miste kunder. Har du en sømløs kundereise? I dette blogginnlegget forteller vi deg hva du IKKE skal gjøre. Dette blogginnlegget gir masse innsikt og er skrevet på en morsom og lettbeint måte. Ikke rart det ble et av våre mest leste i 2021. Anbefales som romjulslektyre for alle som ønsker seg gode kundereiser til jul. 

8.Fra en markedssjef til en annen: 5 tips for å holde deg oppdatert

Nok et innlegg til markedssjefene der ute! En kontinuerlig endring innen teknologi, markedsføringskanaler og forbrukeradferd setter nye krav til kompetansen til deg som jobber med markedsføring og salg. Trendene setter krav til økt profesjonalitet i rollen som markedssjef og gir oss et svimlende utvalg av muligheter i markedet. Til tider kan det være vanskelig å holde seg oppdatert i markedet som ellers vokser som ugress, og det kan være utfordrende å tilfredsstille kravene fra salgssjefen som henger på deg som nykokt spagetti på veggen. I dette tipset får du 5 tips til hvordan du kan holde deg oppdatert. 

9.Mine tips til hvordan du kan effektivisere salgsprosessen

Vår salgssjef Lars Hansen kommer med påstanden at mange selskaper undervurderer verdien som finnes i data, og kanskje ikke helt vet hvor de skal starte for få verdi ut av det. Hvis du ikke oppdaterer prosessene, blir ofte kunnskap og informasjon om leads og kunder sittende i hodet til den enkelte selger. I tillegg har de gjerne informasjon i mailboksen, på mobilen og kanskje i en Excel-fil lagret lokalt. I dette blogginnlegget får du Lars sine beste tips til hvordan du kan effektivisere salgsprosessen.

10.Kundecase: Slik økte vi Google-trafikken til kundens nettside med 313,72 prosent

I dette blogginnlegget kan du lese om en enkel, men målrettet taktikk som førte til en varig økning i organisk trafikk til kundens nettsider. Og det utelukkende ved å utnytte allerede produsert innhold bedre. Vi satt opp en republiseringsprosess for en av våre kunder og målte hvordan republiserte artikler bidro til trafikk fra søkemotorene. I innlegget kan du lese om hva vi lærte i prosessen. 

Dett var dett! Håper dere lærte noe nytt og er klare for å ta fatt på 2022 med friskt mot, sømløse kundereiser og effektive salgsprosesser. Vi blogger en gang i uka på Inboundbloggen og en gang i uka her på Digitalleder så det er bare å abonnere hvis dere ønsker å følge med. 

Tegnebrett 2

 

Temaer:

blogging ledelse
Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Hun kommer fra en rolle som innholdsprodusent og tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.