Hvordan nå et globalt marked i en forskningsintensiv virksomhet

Av Tore Berntsen 24. januar 2019

I denne artikkelen skal jeg gi deg et eksempel på hvordan en forskningsintensiv virksomhet kan benytte inbound marketing til å ekspandere internasjonalt, tiltrekke seg flere dyktige forskere og ikke minst nå frem til mange flere interessenter med de viktige resultatene som ligger nedgravd i doktorgrader. 

Les mer ›

Temaer: strategi, digital markedsstrategi

Fikk du en «hockeykølle» i julepresang fra styret – eller er 2019 året da du endelig hadde ryggrad til å begrave budsjettet?

Av Marius Torjusen 2. januar 2019

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg motvillig har latt meg overtale til å gå med på et budsjett som grafisk fremstilt likner mer på en hockeykølle enn en videreføring av trenden vi gikk ut av forrige periode med.

Les mer ›

Temaer: digital markedsstrategi

Hva er et digitalt marketing-økosystem?

Av Tore Berntsen 18. juli 2018

Et resultat av digitaliseringen er at bransjer kolliderer og smelter sammen i nye økosystemer. I dette innlegget ser jeg nærmere på hva dette har å si for markedsføring, salg og service, og hvordan toppledere og markedsdirektører bør forholde seg til denne utviklingen.

Les mer ›

Temaer: digital markedsføring, digital markedsstrategi

«Ball watching»: Når teknologien tar fokuset bort fra strategien

Av Geir S. Nodland 29. november 2017

I fotball har vi utrykket «ball watching», som betyr at man er så fokusert på ballen at man ikke ser hvor med- og motspillerne befinner seg. Dette resulterer ikke så sjelden at man slipper inn mål eller går glipp av en målsjanse. Jeg synes dette er et ganske godt bilde på noe mange ender opp med å gjøre når man skal kaste seg på den stadig raskere voksende digitaliseringsbølgen. Man overfokuserer på teknologien og undervurderer viktigheten av strategi, prosesser, rutiner, budsjettering og intern organisering.

Les mer ›

Temaer: digitalisering, teknologi, digital markedsstrategi

Kan du tegne forsikring mot sviktende salgsresultater?

Av Tore Berntsen 28. juni 2017

Forsikringskonseptet har eksistert så lenge det har gått mennesker på jorden – enten det dreide seg om å jakte i flokk for å unngå å bli drept som den eneste mammutjegeren, eller om du fordelte lasten din på flere skipsforsendelser for å unngå at alt gikk tapt i samme storm. Konseptet er veldig enkelt –  jo bedre sikkerhet du ønsker, desto mer må du betale. Som bileier velger du mellom ansvarsforsikring, delkasko og full kasko. Hva om du kunne bruke samme konsept når det gjelder salg? Er det mulig å tegne en forsikring mot sviktende salgsresultater? Og hva innebærer i så fall det?

Les mer ›

Temaer: salg, digital markedsstrategi, ledelse

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen