Fra en markedssjef til en annen: 5 tips for å holde deg oppdatert

Fra_en_markedssjef_til_en_annen_5_tips_for_aa_holde_deg_oppdatert

En kontinuerlig endring innen teknologi, markedsføringskanaler og forbrukeradferd setter nye krav til kompetansen til deg som jobber med markedsføring og salg. Trendene setter krav til økt profesjonalitet i rollen vår som markedssjef og gir oss et svimlende utvalg av muligheter i markedet. Til tider kan det være vanskelig å holde seg oppdatert i markedet som ellers vokser som ugress, og det kan være utfordrende å tilfredsstille kravene fra salgssjefen som henger på deg som nykokt spagetti på veggen. Men våkne markedsansvarlige tar likevel initiativ, reduserer trusler og utnytter mulighetene som finnes der ute. 

I dette innlegget gir jeg deg fem tips til hvordan du kan holde deg oppdatert i din rolle som markedssjef.

Last ned gratis guide: Slik sikrer du en effektiv digital salgs- og markedsstrategi

1. Opprett en klar digital markedsstrategi

Der markedsplanen er aktivitetsbasert og har et tidsperspektiv på maksimalt 12 måneder, er markedsstrategien mer langsiktig og basert på avgjørende veivalg (utarbeides typisk for 3-5 år). Markedsstrategien har gjerne tre ganger så lang tidshorisont som markedsplanen.

Last ned gratis excel-mal: Markedsplan til din bedrift

En klar markedsstrategi kjennetegnes av følgende punkter:

  • Det er god systematikk i bruk av budsjettmidler.
  • Det er høy kontinuitet.
  • Det er flere kvantitative mål på markedsføring i selskapet ditt.
  • Det er et klart skille mellom digitale og analoge kvaliteter.
  • Du klarer å peke ut en klar visjon og retning.

Er du usikker på hva som kreves for å lykkes med en digital markedsstrategi, har vi laget en guide som kan hjelpe deg på veien. Guiden kan du laste ned her.

2. Fokuser på aktiviteter som gir salgskvalifiserte leads

Den viktigste oppgaven til markedsavdelingen er å produsere salgskvalifiserte leads. Alt annet er underordnet. Dersom dine digitale kanaler ikke bidrar til innkomne leads (leads skapt basert på kjøpers initiativ), bør du bruke tid på å sjekke hvilke markedsaktiviteter som allerede bidrar til riktige leads og hvilke du må forbedre. Du må sørge for at virksomhetens fremtidige produkter og tjenester blir utviklet i tråd med kundens behov, krav, ønsker, erfaringer og forventninger. 

Tenk hvilken kvalitet det er på et lead som er oppstått ved at en potensiell kjøper har tatt kontakt med din virksomhet på digitale kanaler (web, blogg eller sosiale medier). Slike leads har langt høyere kvalitet sammenlignet med de som er skapt gjennom god gammeldags cold calling. Det er også veldokumentert at avkastningen på innkomne leads er høyere enn tradisjonell leadsgenerering.

Kan det være du rett og slett må tilbake på skolebenken? Er det nye verktøy som kan hjelpe deg på veien, som du ikke er klar over? Tidligere markedssjef i MarkedsPartner, Erlend Førsund, skrev tidligere i år om hvilke nye trender som kommer til å stjele nattesøvnen din. La det være utgangspunktet ditt, og start med å lese blogginnlegget. Er det noen nye trender her som du bør ta i bruk for å sikre deg salgskvalifiserte leads?


3. Vær nøye med hvilke resultater ledelsen kan forvente av markedsbudsjettet

Selv om det til tider kan være utfordrende, vil likevel en dyktig markedssjef vite hva som kreves av aktiviteter for å nå hvilke resultater. Du bør kunne svare på følgende spørsmål:

  • Hvor mye webtrafikk er nødvendig for å skape x nye relevante kontakter?
  • Hvor mange nye kontakter trenger vi for å generere y leads til salgsavdelingen?
  • Hvor hyppig bør det blogges?
  • Hvor mange digitale kampanjer bør kjøres i hvilke medier til hvilke tidspunkt?

Klarer du ikke å se en sammenheng mellom aktiviteter og resultater, bør du ta en gjennomgang av markedsplanen din. Stemmer markedsplanen overens med markedsstrategien? Gjennomfører du de taktikkene som støtter opp om målene i markedsstrategien? Du må vite hvordan leadsgenereringsprosessen er bygd opp, og hvilke KPI'er som må overvåkes for å sikre tilstrekkelig salgskvalifiserte leads hver måned. Er dette uklart anbefaler jeg deg å ta en prat med salgssjefen eller andre ansatte som har vært i avdelingen over lengre tid. Hva har fungert? Hva fungerer ikke? Hvem i avdelingen er best på hvilke oppgaver, og hvordan kan du bruke denne informasjonen til å effektivisere din digitale markedsstrategi og redusere kostnader du ikke får noe igjen for? 

Dette vil være et utgangspunkt før du eventuelt trer inn med større, mer aggressive tiltak for å forbedre resultatene i markedsavdelingen. 

Les også: 4 lederegenskaper du bør se etter i din neste markedssjef

4. Resultatene dine er forutsigbare

Selskapet ditt er best tjent med forutsigbare og jevne resultater. Hverdagen for de fleste av oss er bygget opp rundt planlagte og forutsigbare rutiner og rammer. Slik bør det også være for markedsresultatene dine. Du kan ikke forvente at salgsavdelingen skal kunne håndtere tre ganger så mange leads i februar, og klare seg med halvparten av behovet i april. Det skaper stress og frustrasjon. Det er ineffektivt. For noen er dette en selvfølge, mens for andre opplever jeg at dette er informasjon man raskt kan glemme i en ellers travel hverdag. 

Du som markedssjef må skape en markedsføringsmotor som er forutsigbar. Trenger du flere leads, trykker du på gasspedalen og motoren øker turtallet. Det være ved hjelp av annonsering i sosiale medier eller programmatisk annonsering. Dersom salgsavdelingen har tilstrekkelig med leads, senker du hastigheten. Bruk heller tiden på å oppdatere innholdet du allerede har. Du ser hele tiden hvor mye bensin du har forbrukt, og hvor mye du har igjen på tanken. Rapporter og bli kjent med disse tallene til senere bruk. Snakk med salgsavdelingen og bli enige om hvilke dager markedsaktivitetene trenger service og hvordan dere best mulig kan samarbeide om å erstatte eller smøre ødelagte aktiviteter.  

5. Sikre deg et marketing automation-verktøy

De fleste mellomstore og større virksomheter som jobber i et konkurranseutsatt marked, har behov for et marketing automation-system. Det er rett og slett ikke mulig å beholde samme funksjonalitet med manuelle prosesser.

Det er flere klare fordeler ved å ta i bruk et marketing automation-system:

  • Du får etablert sammenhengende konverteringsprosesser fra besøkende på web til salgskvalifiserte leads.
  • Det er billigere med digitale løsninger enn arbeidskraft.
  • Du får mye høyere datakvalitet. 
  • Det kan føre til et bedre samarbeid mellom din markedsavdeling og salgsavdelingen. 

Gode marketing automation-verktøy har vært på markedet i flere år. Du bør i det minste ha anskaffelse på agendaen. Du bør ha orientert deg om de ledende leverandørene som blant annet; HubSpot, Marketo, Pardot og Mailchimp.

Gratis eBok - En praktisk Guide til Markedsplanlegginhg i b2b

Linda Harlem's photo

Av: Linda Harlem

Linda jobbet tidligere som markedssjef i Markedspartner. Hun har over 15 års erfaring fra forskjellige roller innen salg og markedsføring og har jobbet i flere ulike bransjer, både nasjonalt og internasjonalt i Orkla, Borregard, Projectiondesign og Fortum. Linda har stor tro på filosofien om å fokusere på å skape verdi i kunderelasjonen fremfor å forstyrre eller mase på prospekter. Hun har en master i business-administrasjon fra handelshøyskolen i Gøteborg.