I denne artikkelen har vi samlet de ti artiklene som trigget ledere mest på Digitalleder.no i 2017.
1. Derfor forlot jeg topplederjobben i Jøtul for å jobbe med digitalisering
Årets desidert mest leste sak var historien til Marius Torjusen, konserndirektøren som tok spranget fra en internasjonal topplederstilling til å jobbe som forretningsrådgiver hos MarkedsPartner. Valget om å slutte og begynne med noen nytt tok han i en workshop om digitalisering med McKinsey i Stockholm: «… jeg ble sittende og diskutere hva som kreves av fremtidens CEO-er og CMO-er. Det er nemlig nå det begynner. En digital revolusjon står på trappene.»
Les om Marius' reise fra toppleder til rådgiver her
2. Budsjettprosessen 2018: Seks glimt inn i fremtiden
Hva om du du kunne ta med deg beviser om fremtiden inn i styrerommet? Årets nest mest leste sak gir deg seks dokumeterte trender du bør vite om før du legger budsjettet for kommende periode.
3. Hva er en god kommunikasjonsstrategi?
Vi bombarderes av informasjon og alle, både mennesker og merkevarer, vil snakke til oss og med oss. Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. Vil du bli bedre på kommunikasjon? Da bør du lese denne artikkelen, av Magne Henriksen, Leder for innholdsmarkedsføring i MarkedsPartner.
Les deg opp på kommunikasjonsstrategi her
4. - Aldri vært enklere å være salgsdirektør
«Salg har aldri vært enklere, men det har ikke alltid vært slik.» Slik åpner blogginnlegget hvor salgssjef Lars Hansen deler sin reise som selger fra 1989 frem til i dag. Artikkelen vil garantert fremkalle noen gjenkjennende nikk, men også forhåpentligvis noen aha-opplevelser for toppledere og salgsdirektører som ser etter måter å forbedre salgsresultatene på i 2018.
Les om Lars' reise fra tradisjonelt til moderne salg
5. Hva jeg lærte av å bruke millioner på markedsføring
«Jeg har tidligere stått i spissen for flere endringsprosjekter innenfor merkevareposisjonering og utvikling av strategier for digitale flater. De feilene og suksessene jeg har hatt, har gitt meg en ballast som jeg ønsker å dele noen betraktninger rundt.» Slik åpner Marius Torjusen blogginnlegget hvor han deler dyrkjøpte erfaringer rundt investering i marketing.
Lær av Marius' feiltrinn og suksesser
6. Slik måler du virksomhetens digitale modenhetsgrad [23 indikatorer]
Digital endringsledelse starter med at du og ledergruppen blir bevisste på hvor digitalt moden virksomheten er i dag. Det handler om å stille de rette spørsmålene. I denne artikkelen deler daglig leder i MarkedsPartner, Tore Berntsen, 23 indikatorer formulert som spørsmål, som vil gi deg litt starthjelp på veien.
Ta tempen på deres digitale modenhetsgrad
7. Digitalisering: Fem moteord enhver CEO må kjenne til
Vet du hva API, SEO, IoT, AI og bots er? Hvis ikke, bør du lese denne artikkelen, for om fire til fem år vil du sannsynligvis ha benyttet alle disse teknologiene.
Les deg opp på API, SEO, IoT, AI og bots [inneholder også video]
8. Hva er egentlig en forretningsmodell?
Sliter du med å forklare hva en forretningsmodell er? Da er du neppe alene. Det er en rekke forskjellige perspektiver på begrepet, og mange forveksler forretningsmodell med strategi. I dette innlegget gir Tore Berntsen deg en definisjon på ”forrretningsmodell”, forklarer forskjellen på modell og strategi og presentere tre kriterier for en robust forretningsmodell.
Lær mer om forretningsmodeller
9. Hva er disruptiv innovasjon?
Allerede i 1995 skrev Clayton Christensen en banebrytende artikkel om disruptive innovation. Siden den gang har mange ledere misforstått teorien. Disse omtaler ofte «disruptiv» uten å ha lest Christensens teori. Daglig leder og forretningsrådgiver, Tore Berntsen, oppklarer alt i denne artikkelen.
Les deg opp på disruptiv innovasjon her
10. Hvilke nye jobber vil skapes av kunstig intelligens (AI)?
Vil kunstig intelligens (AI) gi færre eller flere jobber i fremtiden? Ekspertene mener flere. Artikkelforfatteren gir i dette innlegget tre eksempler på slike jobber og forklarer hvorfor robotisering og automatisering ikke alltid er et onde, men at det kan åpnes nye muligheter.