Tre ting Grunnloven kan lære oss om innholdsmarkedsføring

Tre_ting_Grunnloven_kan_laere_oss_om_innholdsmarkedsforing

 

Innholdsmarkedsføring var neppe et begrep da Eidsvollsmennene samlet seg for å forfatte og vedta Norges Grunnlov i 1814. Men mer enn 80 år tidligere brukte en av USAs landsfedre, Benjamin Franklin, innhold for å markedsføre sin egen bedrift. I dette innlegget har jeg hentet fram tre paragrafer fra vår egen konstitusjon som inneholder prinsipper vi kan lære av som digitale markedsførere. 

§ 1. «Kongeriget Norge er et frit, uafhængigt og udeleligt Rige»

Slik lyder de første ordene i Grunnloven fra 1814. Norge skulle være en selvstendig nasjon, både i forhold til Danmark og Sverige. Bare fire måneder før hadde Napoleonskrigene i Norden blitt avsluttet, etter femten års blodig maktkamp.

Som tapende fransk alliert skrev Kong Frederik VI av Danmark-Norge under på Kieltraktaten, som overgav Norge til Sverige. For det fikk han landområdene Rügen og Pommern samt 1 million riksdaler. 

Men nordmennene handlet raskt, skrev Grunnloven og valgte den danske regenten Christian Frederik som konge. Denne første paragrafen ble imidlertid heftig diskutert på Eidsvold. Ville den provosere svenskene?

Det gjorde den nok, for krig ble det. Og et halvt år senere ble den danske regenten sparket ut, og vi fikk svensk konge og befant oss i en tvungen union med Sverige. Og slik gikk dagene fram til 1905, da unionen ble oppløst. Da kom kong Håkon, og resten av historien kjenner du.

Lærdom for markedsførere:

På samme måte som at våre fedre kjempet for å eie og styre sitt eget land, bør markedsførere arbeide for at virksomheten eier og utvikler sine egne digitale medier. Dette er et mentalt skifte for mange, som har vært avhengig av å kjøpe plass i andres medier for å nå målgruppen med sitt budskap.

Digitale bilag i VG eller innhold på LinkedIn og Facebook er ikke medier du eier. Det er medier du leier. De kan plutselig bli "skrudd av" eller bli gjenstand for nye regler og vilkår. Virksomheter som utøver sin innholdsmarkedsføring utelukkende på leid grunn har i praksis bygd huset sitt på festetomt. 

Digital annonsering i sosiale medier og kjøp av native annonser kan absolutt inngå i en content marketing-strategi. Men da med den misjon at de skal lede potensielle kunder til de kanalene du selv eier: Din hjemmeside, din portal, din blogg, din nettbutikk. Hvorfor betale for å leie plass i andres medier, når du kan eie ditt eget?

LES OGSÅ: Bedrifter må begynne å tenke som mediehus »

§ 3. «Den udøvende Magt er hos Kongen»

Kongen er Norges øverste symbolske leder for den utøvende makt, «Kongen i statsråd». Det er når Kongen møter sitt statsråd (Regjeringen) på Slottet, normalt hver fredag klokken 11. Debatten om monarkiet blusser opp med jevne mellomrom, hvor republikanerne peker på at kongen kun er en symbolsk institusjon som burde bli erstattet med en valgt president. Den andre siden peker på kongens samlende egenskap og kongehusets verdi som ambassadører for merkevaren Norge. Den debatten skal vi imidlertid ikke begi oss inn i her.

Lærdom for markedsførere:

For 20 år siden skrev Bill Gates artikkelen Content is King. Her sier han at inntektspotensialet i Internett ligger i innhold, og at "mulighetene for de fleste bedrifter innebærer å tilby informasjon eller underholdning." "Ingen bedrift er for liten for å delta", slår han fast. 

Samme år skrev Leif Osvold et debattinnlegg med tittelen Internett er en flopp! i Dagens Næringsliv. En av årsakene til at nettet ville floppe var i følge Osvold at "mengden av informasjon på nettet vil bli så enorm at det vil skape frustrerende store søkeproblemer, og dermed frafall av brukere". (Google fikset det problemet, og vi fikk SEO som en ny fagdisiplin innen marketing.)

I motsetning til Gates, som forutså at til og med små bedrifter ville gripe mulighetene med digitalt innhold, avslutter Osvold sin artikkel på følgende måte:

"Hvordan det er mulig å lage så mye styr omkring et medium som 99 prosent av folket ikke benytter seg av privat, kan bare forklares med at det er massemediene som er hovedaktørene også på Internett."

I dag bruker over 90 prosent av befolkningen Internett for å hente inn informasjon i forbindelse med kjøp, uansett om det er privat- eller bedriftskjøp. 

Som markedsførere MÅ vi sørge for at våre virksomheter er synlige på Google når disse søkene skjer, slik at målgruppen vår finner oss, får nyttig og verdifull informasjon fra oss, og på den måten foretrekker oss. Og det oppnår vi ved å produsere og publisere relevant kvalitetsinnhold på jevnlig basis. 

Så skal vi gi Osvold litt rett i en ting, og det er innholdseksplosjonen han antydet ville komme. For selv om det i dag finnes nisjer og bransjer hvor det er relativt enkelt å rangere høyt på Google (les: førstesiden), så er det bare et tidsspørsmål før dine konkurrenter også er i gang med å lage innhold som konkurrerer om de 10 plassene på Googles førsteside - på de samme søkeordene som deg.

Start derfor innholdssatsningen din nå - og få forsprang på konkurrentene dine. Både i form av posisjoner på Google og i form av kvaliteten på innholdet, som du over tid vil kunne forbedre med bedre prosesser, de riktige fagekspertene og skribentene og gjennom å analysere resultatene innholdssatsningen genererer.

LES OGSÅ: Content marketing: En kort historie om hvordan innhold ble konge »

§ 13. «Kongen skal stedse boe inden Rigets nuværende Grændser og maa ikke, uden Storthingets Samtykke, opholde sig udenfor dem længer, end 6 Maaneder af Gangen, medmindre han for sin Person vil have tabt Ret til Kronen»

Lærdom for markedsførere:

Hvorfor skal et land ha en Konge, om han er utenlands mesteparten av tiden? Og hvorfor skal en virksomhet produsere innhold, om det stort sett ligger på nettsteder du ikke eier og kontrollerer, og som heller ikke øker synligheten din på nett? Moralen er at du må holde balansen.

Før du begynner å legge innholdet ditt rundt omkring på nettet, må du først sørge for at virksomheten har et innholdsrikt nettsted som gir potensielle og eksisterende kunder svar på de problemer og muligheter de ønsker å løse - og du bør ha en blogg hvor du jevnlig legger ut verdifullt innhold - gjerne 2 ganger i uken.

I tillegg til dette kan du også publisere eller promotere innholdet ditt i andre kanaler:

  • Bedrifts-, fag- eller ekspertblogger: Gjesteblogging (skrive artikler på andres blogger) er en god måte å bygge relasjon med tankeledere i din bransje/fagområde på - og vil samtidig øke rekkevidden din. Det å være gjesteblogger er som regel ikke betalt, og bloggere vil normalt heller ikke kreve betaling for å publisere ditt innlegg. De er mest opptatt av at det holder kvalitet og at du er en troverdig avsender av innholdet. 

  • Nettaviser og bransje-/fagportaler: Med mindre du skriver kronikker og kommentarer for slike nettsteder, må du betale for å slippe til her. Da bør du i så fall vurdere native annonsering som annonseringsform. Den fungerer svært bra for å promotere eget innhold. En native ad ser ved første øyekast ut som en redaksjonell sak, og skiller seg dermed fra reklame. Se dette blogginnlegget for et konkret eksempel på en kampanje vi kjørte, som gav svært gode resultater. 

  • Sosiale medier: Uansett om du gjesteblogger, skriver kronikker i nettaviser eller publiserer på bedriftsbloggen, bør du dele dette med dine følgere i sosiale medier. I tillegg til det kan du også vurdere å bruke de sosiale nettverkenes egne publiseringsplattformer. LinkedIn Pulse er gratis, Facebook Instant Articles er en betalt tjeneste som nylig ble sluppet på det norske markedet.

LES OGSÅ: 4 ting du bør vite om digitale bilag og native advertising »

På vegne av MarkedsPartner ønsker jeg deg en fantastisk grunnlovsdag. Lykke til med innholdssatsningen din også!

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

 

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.