"Innhold er konge." ("Content is King.") - Bill Gates
Vi mennesker har alltid vært historiefortellere, men da Johann Gutenberg fant opp boktrykkerkunsten på 1400-tallet, kunne historiefortellingen endelig skaleres og nå et tilsynelatende ubegrenset antall mennesker.
Likevel var dette privilegiet begrenset til de få som hadde midler til å dekke kostnadene til produksjon, papir, innbinding, trykk og distribusjon. Inntoget av elektroniske massemedier som TV og radio gjorde lite for å demokratisere innholdsdistribusjon. Slik har det vært helt til nå.
Fra 1:1, til skalering, til demokratisering
Da Internett kom, fikk vi en tilnærmet gratis distribusjonskanal, så hvem som helst med nettilgang og en datamaskin kunne bli et mediehus i miniatyr, og nå tusenvis av likesinnede jorda rundt, enten med det skrevne ord, lyd, bilder eller video.
Siden teknologien i tillegg har blitt så billig og lett tilgjengelig, har produksjonen av innhold eksplodert, og våkne markedsførere som ser mulighetene har begynt å se litt lenger enn de tradisjonelle formene for reklame, som i økende grad sliter med å nå igjennom.
Økt fokus på innhold i egne kanaler
I stedet for å legge alle budsjettkronene i leie av flyktig oppmerksomhet i andres medier (les: tradisjonell annonsering), investerer de i å bygge opp sine egne medier som de selv eier (les: nettsteder og blogger). Via sine egne kanaler distribuerer de kvalitetsinnhold som engasjerer, hjelper, underholder og inspirerer deres målgrupper.
Dette paradigmeskiftet har gitt fødsel til begrepet content marketing (2001), som på norsk gjerne kalles innholdsmarkedsføring, og har bidratt til et økt fokus på innhold som en essensiell og grunnleggende del av markedsføringsmiksen. Produserer du ikke innhold vil du etter hvert bli usynlig på Google og uinteressant for dine målgrupper.
Markedsførere må derfor bli klar over hvordan de kan benytte mulighetene som tilgjengelig teknologi og sosiale medier gir for effektiv storytelling i vår digitale tidsalder. Storytelling som fenger dine potensielle (eller eksisterende) kunder der de er og tar dem videre på kundereisen.