3 veier til økt synlighet på nett. Del 3 av 3: Betalte medier

Av Erlend Førsund 24. november 2015 | 5 minutter lesetid

3 veier til økt synlighet på nett. Del 3 av 3: Betalte medier

I del tre i serien om hvordan du gjør innholdet ditt synlig på nett, ser vi på fire betalte medier hvor du kan gjøre innholdet ditt synlig for målgruppen din.

LES OGSÅ Del 1 (eide medier) og Del 2 (fortjente medier) i denne serien.

Har virksomheten din produsert og publisert mye kvalitetsinnhold uten å se de store resultatene, er det ikke sikkert at mer innhold er svaret. Kanskje du bør spandere mer av budsjettet på å promotere det ...

Promoter innholdet ditt og oppnå økt synlighet på nett

Det kan være lønnsomt å promotere innholdet ditt i betalte medier også for å få en boost i trafikken og dermed bedre uttelling av innholdet du allerede har investert i.

Det finnes hovedsakelig fire måter å gjøre dette på:

  1. Native advertising i nettaviser
  2. Annonsere på Google
  3. Annonsere på Facebook, LinkedIn eller Twitter
  4. Influencer marketing (bloggere og SoMe-profiler)

1. Native advertising i nettaviser

I innlegget Hva er native advertising og passer det for min bedrift? har min kollega, Ole Martin Kristiansen, forklart og illustrert hva native advertising er. Kort fortalt er det annonser som ser ut som redaksjonelt innhold, men som er merket med "annonse".

Native er en flott måte å få umiddelbar tilgang til et stort publikum, f.eks. gjennom medier som Dagbladet eller VG. For enkelte B2B-annonsører vil imidlertid nisje- og bransjemagasiner være mer riktige kanaler.

Nedenfor ser du et eksempel fra Dagbladet.no, sakset i går. Den store saken øverst er en native advertising-artikkel fra Sony Mobile. Den leder til en artikkel om en fotokonkurranse som promoterer deres mobiltelefon Sony Xperia Z5. De to sakene under er redaksjonelle saker.

Native_advertising_fra_Dagbladet.no.png

P.S. Native er fremdeles et ungt fenomen som ennå ikke tilbys av alle nettaviser og nettmagasiner. Likevel vil native overta stadig mer av den plassen mediene har viet til bannerannonser, da native gir bedre effekt.

2. Annonsere på Google og andre søkemotorer

Google-annonsering er en type SEM (Search Engine Marketing). Annonsene vises til brukerne ut fra hvilke ord og fraser de søker etter på Google. Du kan gjerne si at SEM er en form for betalt inbound marketing - for alt skjer på kjøpers (søkers) initiativ.

Om du vet hva dine potensielle kunder søker etter, betyr det at du kan lage ganske spissede annonser, koble dem til relevante søkeord og deretter lede brukeren til innholdet ditt på nettet - som selvsagt også må være relevant. Mist aldri den røde tråden fra brukeren gjør sitt første klikk til han eller henne konsumerer innholdet ditt - og etter det!

Google AdWords er navnet på Google's annonseplattform. Det finnes andre søkemotorer, men tatt i betraktning at Google har 96,13% av markedsandelen på søk er det naturlig å starte der. Resten av søkemotormarkedet er fordelt på Bing (2,67%), Yahoo (0,8%), Ask Jeeves (0,15%) og Kvasir (0,9%). 

Har du laget kvalitetsinnhold som du vet dine potensielle kunder søker etter, bør du vurdere Google AdWords for å lede kvalifisert trafikk dit. Om du googler ordet "markedsplan" vil du finne MarkedsPartners e-bok om markedsplanlegging i form av en Google AdWords-annonse:

Google_AdWords_annonse_om_markedsplan.png

3. Annonsere på Facebook, LinkedIn eller Twitter

En tredje mulighet er å annonsere i sosiale medier. Når jeg sier annonsere, mener jeg i denne konteksten annonser som ser ut som vanlige delinger av innhold - altså snakker vi her om en form for native annonsering i sosiale medier. 

Sponsede innlegg er begrepet som ofte brukes her. Det vil si at du betaler for at dine egne artikler, blogginnlegg eller videoer (som du har delt på din egen firmaside/profil) vises i feeden til målgruppen din. Alle de tre store sosiale nettverkene (Facebook, LinkedIn og Twitter) tilbyr sponsede innlegg.

LinkedIn
Her er et eksempel på min egen LinkedIn-feed, hvor den nederste oppdateringen er merket Sponsored og viser en e-bok fra Coveo som helt tydelig har blitt målrettet mot markedsførere (siden jeg fikk se den). Du ser også en Follow-knapp i dette sponsede innlegget, som lar brukere følge bedriftens LinkedIn-side, slik at de i praksis kan abonnere på de innleggene du legger ut på LinkedIn.

sponset_innlegg_p_LinkedIn.png

Twitter
På Twitter kalles denne typen annonser for promoterte tweets. Denne tweeten fra Oracle er sakset fra feeden min i dag. Klikker jeg på den, havner jeg på en side hvor Oracle gir meg en god del innholdsressurser om temaet kundeservice.

Promotert_innlegg_p_Twitter.png

Facebook
På Facebook er sponsede innlegg mye brukt. Dette innlegget fra Microsoft er sakset fra en kollegas feed i dag:

Sponset_oppdatering_p_Facebook.png

4. Influencers (bloggere og some-profiler)

De store mulighetene som ligger i å få innpass hos den stadig økende stallen av bloggere, snapchattere, youtubere og instagrammere er ingen myte.

For å gi deg et inntrykk av potensialet i å jobbe med såkalte "influencers", kan jeg nevne at Norges mest populære blogger har mer enn 60 000 lesere hver dag. Det finnes flere andre i samme klasse.

Influencers er personer som har bygget opp et stort publikum gjennom å levere autentisk innhold over lengre tid. Daglig leder i United Bloggers, Lauga Oskarsdottir, har jobbet mye med influencers og anbefaler merkevarer å ikke legge for sterke føringer for sponset innhold hos bloggere, da resultatet kan bli halvhjertet og ikke genuint og ekte.

Både bloggere og nettaviser har fremdeles en vei å gå når det gjelder tydelig merking av betalt innhold, og debatten raser derfor rundt dette temaet om dagen. 

En ting er i alle fall sikkert: Promotering av eget innhold i andres medier er en voksende markedsføringsform som bare vil bre mer og mer om seg. 


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og innholdsrådgiver. Han er utdannet i markedsføring og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH og har 17 års erfaring fra digital markedsføring innen B2B. Erlend har blogget om marketing på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009 og er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle