Digital synlighet – del 3 av 3: Betalte medier

Av Erlend Førsund 1. juni 2021 | 3 minutter lesetid

3 veier til økt synlighet på nett. Del 3 av 3: Betalte medier

I del tre i serien om hvordan du gjør innholdet ditt synlig på nett ser vi på fire typer betalte medier.

LES OGSÅ Del 1 (eide medier) og Del 2 (fortjente medier) i denne serien.

Produksjon vs. distribusjon

Har virksomheten din produsert og publisert mye kvalitetsinnhold uten å se de store resultatene, er det ikke sikkert at mer innhold er svaret. Kanskje du bør spandere mer av budsjettet på å promotere det.

Det finnes hovedsakelig fire måter å gjøre dette på:

  1. Native advertising i nettaviser
  2. Annonsere på Google
  3. Annonsere i sosiale medier
  4. Influencer marketing (bloggere og SoMe-profiler)

Last ned gratis guide: Markedsførerens guide til bedre SEO

1. Native advertising i nettaviser

Native advertising er annonser som ser ut som redaksjonelt innhold, men som er merket med «annonse». Native gir deg umiddelbar tilgang til et stort publikum, og de fleste mediekanaler tilbyr produkter for dette.

Her er et eksempel fra DN.no (mai 2021):

native dn.no mai 2021

Den store saken øverst er en native advertising-annonse fra Juvelér Langaard, tilfeldig utvalgt som et eksempel for denne artikkelen. De to sakene under er redaksjonelle saker.

Annonsen leder til en feature-artikkel som bruker historiefortelling til å formidle verdien av å investere i den rette ringen. I artikkelen har de plassert en knapp du kan klikke på for å avtale en uforpliktende rådgivningssamtale

Native artikkel dn mai 2021

Les også: Native annonsering: Fra katastrofe til kjempesuksess på én dag

2. Annonsere på Google

Google Ads er annonser som vises på Google når en person søker på bestemte ord og fraser. 

Om du vet hva dine potensielle kunder søker etter, kan du lage spissede annonser, koble dem til relevante søkeord og deretter lede brukeren til hjemmesiden, bloggen eller nettbutikken din.

Det finnes andre søkemotorer, men siden Google har over 97 % markedsandel på søk (2021) er det naturlig å starte der. Resten av søkemotormarkedet er fordelt på Bing (1,61%), Yahoo (0,68%), DuckDuckGo (0,28%) og Kvasir (0,05%). 

Om du googler ordet «inbound marketing» vil du se en annonse fra MarkedsPartner:

inbound marketing søk mai 2021 norge

3. Annonsere i sosiale medier

En tredje mulighet er å annonsere i sosiale medier. Du har da en rekke alternative formater å velge mellom, hvor du kan kombinere lyd, tekst og bilde. 

Du kan opprette en annonse fra bunn av, eller du kan putte penger på noe du allerede har delt på firmasiden. Det kalles et sponset innlegg, og er en fin måte å nå flere i målgruppen din på. Både Facebook, LinkedIn og Instagram tilbyr sponsede innlegg.

Her er et eksempel på hvordan det kan se ut, tilfeldig sakset fra feeden min:

linkedin annonse og post. 2jpg

4. Influensere

Influenserne er den digitale tidsalderens nye kjendiser. De er TikTokere, SnapChatere, bloggere, YouTubere og Instagrammere, ofte med et betydelig antall følgere som engasjerer seg i dem og det innholdet de legger ut.

Influencer marketing er en type markedsføring hvor man kjøper synlighet hos opinionsledere. Det er mest vanlig å bruke influensere i forbrukermarkedsføring, men også innen B2B-markedsføring kan influensere være gode ambassadører for din merkevare.

Finner du den rette profilen å samarbeide med, som har en følgerbase som matcher din ideelle kundeprofil og en fremtoning som er kompatibel med din merkevare, kan det være starten på et langt og lønnsomt samarbeid. 

Tidligere daglig leder i United Bloggers, Lauga Oskarsdottir, har jobbet mye med influensere og anbefaler merkevarer å ikke legge for sterke føringer for sponset innhold hos bloggere, da resultatet kan bli halvhjertet og ikke genuint og ekte.

Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

Først publisert: 24. november 2015. Oppdatert: 1. juni 2021. 

Temaer: annonsering, native advertising, betalte medier, betalt annonsering, digital synlighet, annonsering i Google


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har over 8 års erfaring som markedssjef og snart 20 års erfaring fra B2B-markedsføring i mange ulike bransjer. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg Markedsheltene.no, siden 2009. Erlend er forfatter av flere e-bøker, blant annet Skap resultater med inbound marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle